کشف سایتی قدیمی تراز استون هنج

باستان‌شناس می‌گویند صد تخته سنگ عمودی که در عمق یک متری و فاصله سه کیلومتری از بنای تاریخی استونهنج یافت شده، ممکن است بقایای بزرگترین بنای دوران نوسنگی در بریتانیا باشد.
این تخته سنگ ها که بعضی به بزرگی پنج متر هستند در ویلتشر در منطقه دارینگتون والز یافت شده‌اند.

740566_7GGXbO1D

به محل کشف این تخته سنگ‌ها “سوپرهنج” نام داده اند چون وسعت آن پنج برابر استونهنج است و تصور می‌شود که محل برگزاری مراسم آیینی بوده باشد.
وینس گفنی، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه بردفورد می‌گوید: “ما فکر می‌کنیم چیزی کاملا شبیه این در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد.”

نقشه محل با استفاده از راداری مخصوص بررسی عمق زمین. دایره سبز محل کشف تخته‌سنگ‌ها است
به گفته محققان ابعاد این بنا “غیرعادی” و منحصر بفرد است.
نیک اسناشال، باستان شناس می‌گوید: وجود این تخته سنگ‌ها که یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های دوران نوسنگی در اروپا را احاطه کرده فصل تازه‌ای را به داستان استونهنج اضافه می‌کند.
این تخته سنگ‌ها با استفاده از یک رادار ویژه که امواج آن قابلیت نفوذ به عمق زمین را دارند کشف شده‌اند.
این بخشی از یک پروژه پنج ساله به نام “چشم‌انداز مخفی استونهنج” است که محققان علاوه بر تهیه نقشه‌ای از زیر زمین این منطقه، برای اولین بار در پنجاه سال گذشته اجازه حفاری هم پیدا کرده‌اند.

استونهنج

استون‌هنج یکی از آثار ماقبل تاریخ در انگستان است که از مجموعه‌ای از تخته سنگهای بزرگ عمودی تشکیل شده و قدمت آن را بین سه تا دو هزار پیش از میلاد مسیح تخمین می زنند.
نتایج تحقیقات پروژه “چشم‌انداز مخفی استونهنج” در چند سال گذشته نشان داده که تخته‌سنگ‌های استونهنج احتمالا از فاصله ۳۵۰ کیلومتری از کوههای ولز به این منطقه در جنوب غربی انگلیس آورده شده است.
این تحقیق نشان داده که استونهنج نه تنها محلی باستانی برای دفن مردگان بوده، بلکه منطقه‌ای بوده که بیماران در عصر برنز برای شفا به آن مراجعه می‌کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *