کشف DNA مردانه در بقایای اسکلت یک زن ۲۰۰۰ ساله

2000year-woman (1)

بقایای اسکلت یک زن رومی متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش که تقریبا ۴۰ سال پیش یافت شده بود، به تازگی مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته و گنجینه‌ای از اطلاعات درباره تنوع ژنتیکی عصر باستان را در اختیار آنها قرار داده است.

آنالیز DNA اسکلت این زن که به نظر می‌رسد یکی از متمول‌‌ترین زنان روم باستان بود، نشان می‌دهد که این زن با وجود صفات فیزیکی زنانه، کروموزوم‌های مردانه داشته است.

این اسکلت‌ها در جنوب لندن در سال ۱۹۷۹ کشف شده است و به گفته دانشمندان تاریخ آن به سال ۵۰ تا ۷۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. کارشناسان با بررسی‌ روی لگن این اسکلت معتقدند که صاحب آن یک زن بوده است زیرا استخوان‌های لگن زنان بریدگی سیاتیک وسیع‌تری نسبت به مردان دارند.

این زن که «زن جاده هارپر» نامیده شده (به دلیل منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کرده)، در یک تابوت چوبی با سفال رومی و متعلقاتش دفن شده است؛ در حالی که یک تنگ کنار سرش و یک آینه برنزی و گردنبد کنار پایش گذاشته شده‌ و به همین دلیل دانشمندان حدس می‌زنند که این زن یکی از افراد بلندپایه در عصر خود بوده است.

کشف DNA مردانه در بقایای اسکلت یک زن 2000 ساله

دانشمندان موزه لندن، دورهام و مک‌مستر اسکلت‌های این زن را مورد بررسی قرار دادند. آنها مینای دندان آن را برای استخراج DNA استفاده کردند تا از طریق تحلیل DNA آن، رنگ چشم، مشخصات فردی، جنسیت کروموزومی را تعیین کنند و همچنین بیماری‌هایی را که این زن مبتلا بود، کشف کنند.

کارشناسان دانشگاه مک‌مستر همچنین میتوکندری DNA این اسکلت باستانی را برای شناسایی اصل و نسب او مورد بررسی قرار دادند. تیم تحقیقاتی می‌گوید که اسکلت‌های این زن نشان می‌دهد که او ویژگی‌های کاملا زنانه داشته اما کروموزوم‌هایش مردانه است.

چرا این زن کروموزوم XY دارد؟

در انسان، جنسیت توسط کروموزوم‌ها تعیین می‌شود. زنان کروموزوم XX دارند و مردان کروموزوم XY. اسکلت «زن جاده هارپر» نشان می‌دهد که وی ویژگی‌های کامل یک زن را داشته اما کروموزوم او کاملا مردانه است. در حالی که دانشمندان هنوز علت دقیق این کشف را نمی‌دانند، می‌گویند گاهی پیش می‌آید که تعداد بسیار اندکی از زنان توالی ژن کروموزوم Y یا مردانه را دارند.

برای برخی از این افراد، این امر می‌تواند منجر به اختلال تکامل جنسی در رحم شود که به نام «سندرم عدم حساسیت به آندروژن» یا AIS مشهور است. این ناهنجاری می‌تواند از طریق مادر منتقل شود یا به عنوان یک جهش خود به خود رخ دهد.

در زنانی که اختلال AIS دارند، واژن وجود دارد اما فقط یک کیسه است و به رحم ارتباطی ندارد و در عوض، به بیضه‌های داخلی متصل می‌شود.

به گفته دانشمندان، زن جاده هارپر احتمالا یک بیماری نادر دو جنسی داشته است که از هر یک میلیون نفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود که «اختلالات غدد جنسی» نام دارد و فرد ویژگی‌های ظاهری یک زن را دارد اما تخمدان‌ها عملا کار نمی‌کنند.

دانشمندان ظاهر این زن و متعلقات تابوتش را به تصویر کشیده‌اند