«آلپاین»: نشان تازه خودروهای اسپرت رنو

رنو که مدتی است دست به تحول ساختارش زده است برای ارئه محصولات اسپرت و لوکس خود برند آلپاین را احیا کرده است

رنو که مدتی است دست به تحول ساختارش زده است برای ارئه محصولات اسپرت و لوکس خود برند آلپاین را احیا کرده است

برند آلپاین که نشان خودروهای اسپرت رنو است در نمایشگاه خودروی ژنو متولد شد.

شرکت‌های مختلفی مانند تویوتا، نیسان، هوندا و سیتروئن پیش از رنو برای خودروهای لوکس یا اسپرت خود نشان‌های جدیدی بوجود آورده بودند به عنوان نمونه تویوتا نشان لکسوس را برای خودروهای لوکس خود و نیسان هم شرکت اینفینیتی را ایجاد کرده بودند.

این برند‌ها معمولا خودروسازان وابسته به خودرو ساز اصلی هستند که از برخی قابلیت‌های شرکت‌های مادر استفاده می‌کنند. معمولا این برند‌ها وقتی شکل می‌گیرند که مشتریان تمایلی به محصولات مثلا لوکس یا اسپرت شرکت اصلی نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال مردم از تویوتا انتظار خودرو لوکس را نداشتند و برای همین تویوتا هم برند لکسوس را شکل داد.

حال رنو که مدتی است دست به تحول ساختارش زده است برای ارئه محصولات اسپرت و لوکس خود برند آلپاین را احیا کرده است.

رنو هم اکنون بخش زیادی از سهام نیسان، میتسوبیشی، سامسونگ موتور، لادا و داچیا را در اختیار دارد و برند آلپاین یکی از برند‌های جدید زیر مجموعه رنو محسوب می‌شود.

اما این برند از کجا آمده است؟

بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۵ به مدت ۴۰ سال برند آلپاین به تولید خودروهای اسپرت می‌پرداخت این شرکت بعد از این مدت جمع آوری شد. در دوره زمانی ذکر شده، برند آلپاین یکی از خودرو‌ها محبوب اروپایی‌ها در بخش خودروهای اسپرت بود.

آلپاین ۱۰۶ از اولین محصولات این شرکت است که بر روی پلت فرم رنو چهار که یک خودرو ارزان قیمت بود توسعه یافته بود.

محصول افسانه ای این شرکت مدل A۱۱۰ بود محصولی که بین سال‌های ۱۹۶۱ میلادی تا ۱۹۷۷ میلادی تولید می‌شد و توانسته بود در مسابقات اتومبیل رانی بدرخشد.

حالا دوباره آلپاین بر اساس همین محصول، خودرو جدید خود را معرفی کرده است. خودرویی که همان نام را دارد و سعی شده ظاهر خودرو افسانه ای آلپاین در این محصول بروز شود همانند کاری که فورد با بروز کردن فورد موستانگ انجام داده است.

استراتژی آلپاین ساخت خودرو اسپرت و ارزان تر از دیگر خودرو سازان اروپایی است خودرویی که سبک باشد و با موتور کم حجم تر، نسبت به رقبا به سرعت و شتاب بالا دست یابد. برای همین A۱۱۰ جدید با شاسی و بدنه آلمینیومی‌خود حدود هزار کیلوگرم وزن دارد و از یک موتور ۱۸۰۰ سی سی با قدرت ۲۵۰ اسب بخار بهره می‌برد. با اینکه این موتور در برابر سوپر اسپرت‌های اروپایی قدرت بالایی ندارد ولی با توجه به سبک بودنش توانسته است به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۴.۵ ثانیه دست پیدا کند. این خودرو قرار است قیمتی زیر ۶۰ هزار یورو داشته باشد. قیمتی که برای یک خودروی سواری گران است اما برای یک خودروی اسپرت در بازار اروپا گران محسوب نمی‌شود.

رنو سعی کرده تمام استادی خود را در سیستم تعلیق بکار ببرد و با توجه به نوع فنر بندی، این خودرو می‌تواند پیچ‌های بسیار تند را با سرعت بالا طی کند.

در این خودرو بر خلاف بیشتر محصولات فرانسوی انتقال نیرو به محور و چرخ‌های عقب از طریق یک گیربکس ۷ سرعته خودکار با کلاچ دوگانه صورت می‌گیرد.

این خودرو را می‌تواند یک جایگزین ارزان قیمت برای پورشه کیمن دانست اما آیا این خودرو حریف پورشه آلمانی خواهد شد؟

رجیس فریکوته مدیر آلپاین در اروپا به رادیو فردا می‌گوید « خودرو جدید آلپاین بسیار سبک است و برای کسانی طراحی شده که عاشق رانندگی و لذت بردن از آن هستند ما از یک موتور توربو ۱۸۰۰ سی سی با قدرت ۲۵۰ اسب بخار در این خودرو استفاده کرده ایم وزن این خودرو ۱۰۸۰ کیلوگرم است و این به این معنی است که برای هر چهار کیلوگرم یک اسب بخار قدرت داریم که این عملکرد بسیار مناسبی را برای یک خودرو اسپرت ایجاد می‌کند. این خودرو در پایان سال جاری میلادی در اروپا بفروش خواهد رسید و قیمت آن در فرانسه ۵۸ هزار یورو خواهد بود. آلپاین یک برند جدید است اما زیر مجموعه ای از گروه رنو محسوب می‌شود مانند برند‌های مجزای داچیا یا سامسونگ موتورز، البته ما از ظرفیت‌های رنو مانند شبکه فروش، بازاریابی و همچنین زنجیره قطعه سازان استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم. »

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *