آیا حملات سایبری می‌تواند شبکه جهانی اینترنت را از کار بیاندازد؟

شبکه جهانی اینترنت در عین دقت و ظرافتی که برای کارکرد خود نیاز دارد عرصه‌ای بی‌قانون است و هر از چند گاه یک بار نیروهایی که با یکدیگر مخالفند می‌کوشند از این طریق با هم تسویه حساب کنند.

نمونه اخیر این نوع تسویه حساب‌ها حمله انتقام جویانه «اسپم گستران» (Spammers) به گروه‌هایی بود که با پخش اسپم مبارزه می‌کنند. این حملات از همه لحاظ بزگترین حملات سایبری روی شبکه اینترنت بود.

در روزهای اوج این حملات یعنی بیست و هفتم ماه مارس اسپم گستران با قدرت بی‌سابقه‌ای حدود سیصد گیگا بایت در ثانیه، اطلاعات زائد و مخرب را به مراکز کامپیوتری گروه مبارزه با پخش اسپم نشانه رفتند.

کارشناسان ایمنی شبکه کامپیوتر می‌گویند از یک چنین حمله نیرومندی فقط زمانی استفاده می‌شود که مهاجمان با انتقال این حجم وسیع از اطلاعات قصد دارند تمام شبکه کامپیوتری حریف و یا طعمه خود را از کار بیاندازند.

ابعاد این حمله سه برابر حملات مشابهی بود که به عنوان نیرومندترین حمله سایبری در سال ۲۰۱۰ ثبت شد و در عین حال قدرت آن شش برابر حملاتی است که معمولا علیه شبکه‌های کامپیوتری بانک‌ها انجام می‌شود.

گروه‌های مبارزه با پخش اسپم می‌گویند مرکز گروهی که این حمله را انجام داده در کشور هلند است. دامنه تاثیرات این حمله سایبری در کشور هلند در حدی بود که سرعت تمام شبکه کامپیوتری کشور به شکل محسوسی کاهش یافت.

در برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز سرعت وب سایت‌های پرطرفداری نظیر نت فیکس (Netfix) که کار آن اجاره اینترنتی فیلم‌های سینمایی است به شکل محسوسی کاهش یافت.

کارشناسان ایمنی شبکه‌های کامپیوتری می‌گویند اگر این حمله ادامه می‌یافت و یا قدرت بیشتری پیدا می‌کرد استفاده از ای‌میل‌های شخصی و حتی حساب‌های بانکی نیز احتمالا مختل می شد.

گروه مبارزه با پخش اسپم که Spamhaus نام دارد یک گروه غیردولتی و مرکز آن در لندن و ژنو است. وظیفه آن کمک به شبکه‌های کامپیوتری برای فیلتر کردن اسپم از حساب کاربران خصوصی است. این نهاد اعلام کرده که به خاطر زحمات بی‌دریغ مهندسان خود توانسته است با حمله شدید گروه رقیب مقابله کند. این گروه مدعی است که تبهکاران حرفه‌ای شبکه اینترنت در انجام این حمله به Cyberbunker کمک کرده اند.

در طرف مقابل این جنگ سایبری، شرکت اصلی پخش اسپم به نام Cyberbunker قرار دارد که مرکز آن در هلند و در یکی از پناهگاه‌های سابق سازمان ناتو است. این شرکت به هر نوع فعالیت روی شبکه اینترنت به غیر از موارد مربوط به کودک آزاری و یا فعالیت‌های تروریستی خدمات ارائه می‌دهد. به همین خاطر فعالترین و بزرگترین سیستم پخش اسپم را در جهان میزبانی می‌کند.

حملات روزهای گذشته از نظر قدرت آن تاکنون بی سابقه بوده‌اند ولی اکثر کارشناسان ایمنی شبکه‌های کامپیوتری معتقدند که در آینده نزدیک این رکورد شکسته خواهد شد و ما شاهد حملات نیرومندتری خواهیم بود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به پیشرفت سریع فن آوری‌های کامپیوتری این نوع حملات گسترده‌تر و نیرومندتر خواهند شد. یکی از دلایل آن این است که سازمان دهندگان یک چنین حملاتی به نسبت گذشته از امکانات فنی و مالی بیشتری برخوردار هستند.

در عین حال به نظر می‌رسد که طراحی و انجام این نوع حملات می‌تواند انگیزه های متعدد و گوناگونی داشته باشد. در مورد اخیر ظاهرا هدف اصلی انتقام جویی از گروهی بوده که فعالیت آن مغایر اهداف مهاجمان است. ولی در موارد دیگری هدف حملات سایبری به این شکل اخاذی افراد و یا گروهی از یک موسسه مالی و یا نهاد دولتی و خصوصی بوده است.

اما آیا جنگ روی شبکه اینترنت می‌تواند چنان ابعاد گسترده و قدرت زیادی پیدا کند که عرصه مجازی را به طور کامل از کار بیاندازد؟

کارشناسان می‌گویند که حداقل در حال حاضر بعید است شاهد چنین چیزی باشیم. اما همین‌طور که تجربه حملات روزهای گذشته نشان داد پیامدهای یک نبرد محدود و متمرکز بین دو گروه را می‌توان روی بخش قابل توجهی از شبکه اینترنت احساس کرد. بنابراین پیامدهای جنگ‌های اینترنتی گسترده‌تر و نیرومندتر مسلما از آنچه که دیدیم بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *