آیا اتهامات خشونت علیه زنان به سونی وارد است؟

پس از پایان یافتن نمایش سونی در رویداد Paris Games Week انتقادات زیادی نسبت به خشونت علیه زنان در تریلرها به آن‌ها وارد شد و ما قصد داریم کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم تا جنبه‌های مختلف آن برای شما روشن شود.

 

چندی پیش ما شاهد دو مراسم بزرگ در صنعت باز‌ی‌سازی بودیم، اما از آنجایی که دو مراسم The Game Awards 2017 و playstation experience دارای محتوایی کمی بودند، تصمیم گرفتیم کمی به عقب برگردیم و به موضوعی که مراسم Paris Games Week سر و صدای زیادی به پا کرد بپردازیم.

در رویداد Paris Games Week ما شاهد این بودیم که سونی تریلرهایی از عناوینی Spider-Man و Concrete Genie در کنار آثار بسیار محبوب God of War و Shadow of the Colossus نمایش داد ولی در این میان دو عنوان The Last of Us Part 2 و Detroit: Become Human بودند که توجه زیادی به خود جلب کردند و به علت فضای بسیار تاریک و خشن خود مورد انتقاد قرار گرفتند.

اگر به نمایش سونی در هفته‌ بازی‌های پاریس نگاه کنید، به موفقیت آن‌ها در تبلیغ کردن بازی‌های بزرگ خود پی‌ خواهید برد. سونی در این مراسم بازی‌های انحصاری مهم خود که قرار است برای پلی‌استیشن ۴ عرضه شوند را نمایش داد و با افتخار از دست آوردهای فنی و هنری خود پرده برداری کرد. غیرممکن بود که به این نمایش نگاه کنید و حداقل مجذوب یک عنوان نشوید، چون در این نمایش برای هر فردی با هر سلیقه‌ای یک بازی وجود داشت.

حال منتقدان به این مووضوع ایراد می‌گیرند که نمایش سونی محتوایی داشت که پر از خشونتِ بیهوده بود و در این میان دو عنوان The Last of Us Part 2 و Detroit: Become Human را سیبل خود قرار داده‌اند. این عناوین دو تریلر عالی داشتند که به خوبی توسط توسعه دهنده آن‌ها طراحی شده بود، اما دارای صحنه‌های بسیار خشنی بودند که مناسب همه رده‌های سنی نیست.

رسانه‌های معتبری مثل پالیگان به این موضوع اشاره دارند که سونی قصد دارد از خشونت علیه زنان برای فروش بازی‌های خود استفاده کند، موضوعی که تمامی رسانه‌های مختلف و به خصوص صنعت فیلم‌سازی با آن مشکل دارد و تقریبا هر روز شاهد اخبار هستیم که به آزار رسیدن به زنان اشاره دارد.

قبل اینکه بخواهیم به موضوع خشونت علیه زنان وارد شویم، بهتر است به صورت کلی به خشونت در خارج از محتوا نگاه کنیم. خشونت و آزار و اذیت کردن موضوعی است که همیشه با انسان‌ها همراه بوده و چیزی است که هر روز شاهد آن هستیم. ما همیشه برای اینکه چرا افراد از خود خشونت بروز می‌دهند جوابی نداریم و خیلی مواقع این موضوع اصلا قابل درک نیست. باید اعتراف کرد که وارد کردن خشونت به تریلری از یک بازی داستان محور که به شدت بر داستان خودش تکیه دارد و مهم‌تر از همه، توسعه دهنده آن قصد اسپویل کردن داستان را ندارد، امری ضروری نیست ولی می‌تواند ابزاری برای فضاسازی باشد.

بیایید کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم، در تریلر The Last of Us Part ما شاهد خشونت بسیار، شخصیت‌های اصلی زن و خشونت بر علیه زنان هستیم. با این وجود بازهم این شخصیت زن است که پس از شکنجه شدن و آسیب دیدن تسلیم نمی‌شود و رو پای خودش می‌ایستد. در تمامی جنبه‌های این تریلر ما زنان را می‌بینیم که در کنترل هستند، با وجود اینکه چند مرد نیز در تریلر قابل مشاهده‌اند ولی زیر دست محسوب می‌شود و حتی نقش مکملی نیز ندارند. در واقع یک زن دو شخصیت دیگر را شکنجه می‌دهد و در انتها بازهم دو زن هستند که باید برای بقای خود مبارزه کنند.

در تمامی جنبه‌های این تریلر می‌توانن خشونت را دید ولی این خشونت به هیچ جنسیت خاصی اختصاص ندارد و حتی در ابتدای تریلر شاهد چندین مرد هستیم که به دار آویخته شده‌اند. حتی دیالوگ تریلر نیز نشان دهنده گذشته‌ای تاریک، خشونت و نفرت هستند. اگر به یاد داشته باشید تریلر معرفی The Last of Us نیز چنین ویژگی‌هایی داشت و این تریلر نیز در جهت فضاسازی برای بازی است. این تریلر به مخاطب نمی‌گوید که خشونت علیه زنان درست و خوب است (چنین فکری کاملا ابلهانه است)، بلکه می‌گوید که بازی در دوره سختی جریان دارد که باید حق زندگی ماندن خود را با تلاش کسب کنید و قرار نیست کسی آن را شما هدیه بدهد. این تریلر شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که به مرگ نزدیک‌اند ولی برای زنده ماندن تمام تلاش خود را می‌کند.

اگه به انتقاداتی که از سونی می‌شود دقت کنید، تقریبا همه به این موضوع اشاره دارند که دلیل وجود خشونتی مشخص نیست و تریلر بازی بدون هیچ علتی خشن است و چون در آن فقط شاهد شخصیت‌های زن هستیم، این خشونت را علیه زنان می‌دانند. البته بعد از آن اعتراف می‌کنند اگر استودیو توسعه دهنده تنها سی ثانیه به دلیل وجود چنین شخونتی می‌پرداخت چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد. بیان این موضوع کار آسانی است ولی وقتی که استودیو نمی‌خواهد اطلاعاتی مهمی از داستان بازی را فاش کند و قصد دارد با نشان دادن تریلرهایی گنگ و مورموز، طرفداران به فکر بروند و ایده‌پردازی کنند، انتشار اطلاعات بیشتر همانند یک خودکشی می‌ماند.

حالا به سراغ بازی Detroit: Become Human برویم که نمایشش نیز انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. به تریلر بازی جدید دیوید کیج نیز اتهامات خشونت بر علیه زنان وارد هست ولی نکته جالب این است زنی که در این تریلر نمایش داده می‌شود یک ربات است. در واقع تا قبل از ایکه کسی به ربات‌ها ظاهر و رفتار متمایز کننده برنامه ندهد، آن‌ها بدون جنس محسوب می‌شود.

با دیدن تریلر اینطور به نظر می‌رسد که پدر متهم همه چیز را در کنترل دارد ولی تصمیمات کارا نشان می‌دهد که نه سرنوشت آن مرد نه سرنوشت دخترش در دستان او قرار ندارد. این تریلر تاکید زیادی بر روی خشونت ندارد و قصد داشت نشان دهد که ربات‌ها (اندرویدها) می‌توانند بیشتر از آدم‌ها، انسانیت نشان دهند؛ ایده‌ای که رسیدن به آن تا زمانی که انسان‌ها همانند هیولا رفتار می‌کنند، دور از دسترس نیست.

ما در این تریلر شاهد خشونت پوچی که در بازی‌هایی مثل Battlefield و Call of Duty می‌بینیم، نیستیم. ما در حال تماشای صحنه‌ای بودیم که پر از احساسات مختلف بود و باید از این دید به آن نگاه کرد، چون هدف سازندگان نشان دادن این احساسات بود. سازندگان در ساخت این تریلر از موضوعات بالغانه استفاده کردند و سعی داشتند، موضوعی مهم را نمایش دهند.

البته یک هدف دیگر از ساخت این تریلر این است که به بازیکنان بفهمانند با چه عنوانی روبه رو هستند و با دروغ‌های تو خالی آن را فریب ندهند. از آنجایی که بازی قرار است به همین اندازه بی‌پرده با قضیه خشونت برخورد کند، کمتر نشان دادن میزان خشونت در تریلرها باعث فریب دادن بازیکنان می‌شود و این خوب است که استودیو کوانتیک دریم با مخاطبانش صداقانه برخورد می‌کند.

سونی در گذشته سابقه ساخت مجموعه خدای جنگ را دارد و می‌توان شخصیت اصلی این مجموعه، کریتوس، را عصبی‌ترین و خشن‌ترین شخصیت تاریخ بازی‌های ویدئویی دانست ولی تا به حال انتقادات زیادی به او وارد نشده است. حالا باید از منتقدان پرسید که چرا به خشونتی که به منظور خاصی در بازی گنجانده شده است ایراد می‌گیرند؟ مسلما خشونت یکی از زشت‌ترین صفات آدمی است ولی نباید آن را پنهان کرد و باید با وضوح بیشتری و مستقیم‌تر به آن پرداخت.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *