آینده آنتی‌بیوتیک‌ها و خطر سوپرباکتری‌ها

براساس نتایج بررسی جدیدی که به سفارش دولت بریتانیا انجام شده شرکت‌های بزرگ داروسازی برای مقابله با خطر جهانی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها باید سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بررسی که ریاست آن با جیم اونیل مدیر سابق موسسه مالی گلدمن ساکس است، تاکید می‌کند برای مقابله مؤثر با خطر رو به‌افزایش سوپرباکتری‌ها بیماران، پزشکان، دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی و خدمات درمانی باید عادات و روش‌های راحتی را که به آن خود گرفته‌اند، تغییر دهند.

جیم اونیل افزود این تغییر باید شرکت‌های داروسازی را نیز شامل شود و درصورتی‌که روی تحقیق و تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید و مؤثر سرمایه‌گذاری نکنند باید آنها را جریمه کرد. در عین حال به شرکت‌هایی که همکاری کنند و داروهای ضدباکتری جدید و موثری به بازار عرضه کنند باید بین یک یا یک و نیم میلیارد دلار پرداخت کرد.

کارزار علیه استفاده بی‌رویه در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در آمریکا

کارزار علیه استفاده بی‌رویه در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در آمریکا

جیم اونیل هنگام ارائه نتایج این تحقیقات در یک کنفرانس خبری در شهر لندن گفت: «اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم در آینده آنتی‌بیوتیک‌های مناسب برای درمان بیمارانی که به آن نیاز دارند، وجود نخواهد داشت.»

او با تکرار برآوردهای قبلی این تحقیقات گفت اگر بیماری‌های ناشی از آلودگی به باکتری‌ها تحت کنترل درنیایند سالانه ۱۰ میلیون نفردیگر تلفات خواهد داشت و تاسال ۲۰۵۰ هزینه خدمات درمانی برای مداوا و مقابله با این بیماری‌ها به ۱۰۰تریلیون دلار خواهد رسید.

مصرف و تجویز بی‌وریه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث رشد و شیوع باکتری‌هایی می‌شود که در برابر داروهایی که برای درمان آنها تولید شده مقاوم خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سال گذشته دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا ریاست تحقیقات در مورد این مشکل و بررسی راه‌حل آن را به جیم اونیل سپرد.

او هنگام تشریح نتایج تحقیقات، ده عرصه مشخص برای اقدام جامعه جهانی را برشمرد. بخشی از این اقدامات مربوط به کاهش تجویز و مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک است و راه‌های گوناگون برای تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید و مؤثر را نیز شامل می‌شود.

در بخشی از این گزارش قید شده است که «زرادخانه ما برای مقابله با سوپر‌باکتری‌ها رو به اتمام است و باید دوباره آن را پر کرد.»

این بررسی از تعدادی از کشورهای جهان، از جمله گروه ۲۰ می‌خواهد که به شرکت‌های داروسازی برای تولید داروهای جدید پاداش مالی دهند و می‌افزاید: «به تولید و عرضه داروهای جدید و مؤثر باید پاداشی حدود یک میلیارد دلار پرداخت شود به شرطی که بهای آنها گران نباشد و در دسترس تمامی بیماران در هر نقطه‌ای از جهان قرار بگیرد.»

جیم اونیل افزود طرح‌های پیشنهادی در این بررسی طی ده سال آینده حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مقایسه با هزینه ناشی از عدم اقدام در این زمینه بسیار ناچیز است.

او برای تأمین هزینه‌ها چندین منبع، از جمله اختصاص بخش کوچکی از هزینه‌های درمانی کشورهای گروه ۲۰، تغییر برخی از اولویت‌ها در بودجه نهادهای بین‌المللی، جریمه کردن شرکت‌های داروسازی که روی داروهای آنتی‌بیوتیک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و وضع مالیات بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های فعلی را پیشنهاد کرد.

جیم اونیل در بخش دیگری از کنفرانس خبری گفت: «با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی این صنعت می‌تواند یا روش دریافت پاداش را انتخاب کند و یا جریمه را تقبل کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *