آینده ساختمان سازی متعلق به صنعت پرینت سه بعدی است

صنعت پرینت سه بعدی

سالیان طولانی است که در صنعت ساختمان‌سازی از روش‌های مرسوم استفاده می‌شود؛ به‌تازگی استارت‌آپ اوکراینی اقدام به استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در این صنعت کرده است.

از زمان پیدایش انسان‌ها، داشتن خانه و سرپناه جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های آن‌ها بوده است. در طول زمان روش‌های متفاوتی برای ساخت خانه‌ها ابداع‌ شده است که نقطه‌ی اشتراک همه آن‌ها، مدت‌زمان طولانی ساخت و هزینه بالا است.

استارت‌آپ جدید اوکراینی بانام پسیودوم که درزمینه‌ی ساختمان‌سازی فعالیت می‌کند، به‌تازگی روشی برای ساخت خانه‌هایی کوچک در زمان کم و با هزینه‌ی پایین ارائه کرده است. در این روش قسمت‌های مختلف ساختمان نظیر دیوارها، سقف و کف خانه‌هایی به ابعاد ۳۵ متر مربع به‌صورت مجزا به‌وسیله‌ی یک ربات با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند. سایر قسمت‌های ساختمان نظیر درها، پنجره‌ها، سیم‌کشی ساختمان نیز در انتها به‌وسیله‌ی کارگران نصب می‌شوند.

این خانه‌ها هوشمند هستند؛ به این معنا که نیازی به اتصال به شبکه برق شهری نیست و وظیفه‌ی تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز و ذخیره آن، بر عهده‌ی صفحات خورشیدی روی سقف و باتری‌های تعبیه‌شده در خانه است. همچنین آب موردنیاز از طریق رطوبت موجود در هوا تأمین می‌شود، اما ساکنین می‌توانند آن را به سیستم آب شهری نیز متصل کنند. همچنین سیستم فاضلاب مستقلی در این خانه تعبیه‌شده است.

بر اساس اطلاعات شرکت سازنده، قیمت پایه این خانه‌ها از ۳۱,۹۰۰ دلار شروع می‌شود و ساکنان کشورهای آمریکا و اوکراین می‌توانند به‌صورت آنلاین برای سفارش این خانه‌ها اقدام کنند. اولین سفارش‌ها در سال جاری تحویل مشتریان داده خواهد شد.

 

صنعت پرینت سه بعدی

نمای خارجی ساختمان به‌صورت بالا است. این خانه از یک راهروی بزرگ و آشپزخانه کوچک و دیواری شیشه‌ای تشکیل‌ شده است.

صنعت پرینت سه بعدی

در این مدل طراحی‌شده، خبری از اتاق‌خواب مجزا نیست و همچنین حمام کوچکی در کنار آشپزخانه تعبیه‌ شده است.

صنعت پرینت سه بعدی

شرکت پسیودوم، ۳ مدل طراحی‌شده را به مشتریان ارائه کرده است و مشتریان می‌توانند مدل‌های سفارشی خود را بسازند. در مدل‌های پریمیوم مبلمان هم قرار داده خواهد شد که البته در تصویر بالا این ویژگی در نظر گرفته نشده است.

صنعت پرینت سه بعدی

به دلیل کوچک بودن این خانه‌ها، امکان جابه‌جایی راحت آن‌ها وجود دارد و مشتریان می‌توانند در مکان‌های مختلفی نظیر ساحل و جنگل زندگی کنند.

صنعت پرینت سه بعدی

ماریا سوروکینا، طراح این خانه‌ها می‌گوید:

ما باید فرصت زندگی در طبیعت و دوری از شهرنشینی در کنار داشتن زندگی راحت را داشته باشیم. این فناوری به ما این فرصت را می‌دهد که در جنگل‌ها، کوه‌ها و ساحل، به‌دوراز مردم و تمدن شهری، زندگی کنیم.

صنعت پرینت سه بعدی

برای ساختن این خانه‌ها، گروه طراحی نقشه‌ی ساختمان را به شرکت‌های خود در کالیفرنیا و اوکراین می‌دهد. در این شرکت‌ها سقف، کف و دیوارهایی باضخامت ۲۰ سانتی‌متر که از فیبر کربن، پلی اورتان، رزین، فیبر بازالت و فایبرگلاس تشکیل‌ شده‌اند، به‌وسیله‌ی یک ربات هفت محوره به‌صورت لایه به لایه ساخته می‌شوند. درها،  پنجره‌ها، سیستم ایمنی، صفحات خورشیدی، مخزن فاضلاب، سیستم سرمایش و گرمایش و سایر دستگاه‌ها نیز در ادامه اضافه می‌شوند.

صنعت پرینت سه بعدی

با توجه به نحوه طراحی، فرآیند ساخت تا کمتر از ۲۴ ساعت به پایان خواهد رسید. طراحی و ساخت خانه‌های بزرگ‌تر و با امکانات و ویژگی‌های بیشتر، نظیر آنچه در زیر می‌بینید، تا یک ماه به طول خواهد انجامید؛ اما اگر که خانه به‌صورت پیش‌ساخته باشد، فرآیند ساخت به کمتر از یک روز کاهش خواهد یافت.

صنعت پرینت سه بعدی

این شرکت معتقد است که فناوری چاپ سه بعدی روشی ارزان‌تر و با کارایی بهتر برای ساخت خانه‌هایی مقرون‌به‌صرفه و با امکانات مناسب است. ماریا سوروکینا، می‌گوید:

بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا زندگی می‌کنند بدون آنکه سقفی بالای سرشان داشته باشند. این شرایط نیازمند ساختن خانه مقرون‌به‌صرفه تر است.

صنعت پرینت سه بعدی

پسیودوم تنها شرکتی نیست که از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت خانه‌های خود استفاده می‌کند. استارت‌آپ اپیس کورپ در سانفرانسیسکو، داس آرشیتکت در آمستردام و همچنین برَنچ تکنولوژی در ایالت تنسی نیز اعلام کرده‌اند که می‌توانند خانه‌هایی در کمتر از یک روز تا یک هفته بسازند.

منبع FUTURISM

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. سلام مطلب پرینت سه بعدی بسیار عالی و آموزنده بود . متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *