اتحادیه اروپا گوگل را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کرد

مارگرت وستگر، کمیسر رقابت‌های تجاری در اتحادیه اروپا

مارگرت وستگر، کمیسر رقابت‌های تجاری در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا شکایت تازه‌ای علیه گوگل در مورد نقض قوانین ضدانحصار طرح کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اتحادیه گوگل را به سوء استفاده از تسلطی که بر بازار تبلیغات دارد متهم کرده است.

گوگل متهم شده است که از نمایش تبلیغات رقبای خودش در برخی وبسایت‌ها جلوگیری می‌کند. بنا بر این گزارش این اتحادیه همچنان بر اتهام قبلی علیه گوگل، تاکید کرده است. شکایت قبلی اتحادیه اروپا مربوط به خریدهای آنلاین بود.

با این شکایت تازه، شمار پرونده‌های اتحادیه اروپا از گوگل به سه عدد رسیده است. در بهار امسال، اروپا شکایتی علیه سیستم اجرایی اندروید در موبایل‌های گوگل مطرح کرده بود. در این شکایت گوگل متهم شده بود که با برتری دادن به اپلیکشن‌های متعلق به خودش «مانع نوآوری» به‌ویژه در موتورهای جستجو شده است. اتحادیه اروپا می‌گوید که این کار با مشارکت شرکت‌های موبایل‌سازی مثل سامسونگ و هووای انجام شده است. گوگل همچنان متهم است که کارخانه‌ها را از بارگذاری سیستم‌های عامل رقیب در موبایل باز می‌دارد.

خانم مارگرت وستگر، کمیسر رقابت(های تجاری) در اتحادیه اروپا می‌گوید: «تسلط بر بازار مغایرتی با قوانین اتحادیه اروپا ندارد. یک شرکت می‌تواند هر چقدر می‌خواهد بزرگ باشد، اما سوء استفاده از این قدرت در بازار رقابت‌ها غیرقانونی است.» به گفته وی گوگل با محدود کردن شرکت‌های رقیبش در خرید تبلیغات در سایت‌های مختلف، گزینه‌های انتخابی کاربران را کم می‌کند.

وستگر ادامه داد که گوگل سرویس‌های خرید آنلاین خودش را در بیشتر در صفحات جستجو شده نشان می‌دهد و این امر درست نیست.

گوگل حالا ۱۰ هفته برای پاسخ‌گویی به اتهامات مطرح شده فرصت دارد. این آخرین فرصتی است که این شرکت برای اجتناب از تحریم در اروپا دارد. در صورت قبول اتهامات وارد شده، گوگل باید ده درصد از درآمد سال ۲۰۱۵ اش را که مبلغی در حدود ۷ و نیم میلیارد دلار است به اتحادیه اروپا بپردازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم وستگر که وزیر سابق اقتصاد کشور دانمارک هم هست، در دو سال گذشته اتهاماتی به برخی دیگر از شرکت‌های آمریکایی وارد کرده است موجب مخالفت‌هایی از سوی واشینگتن هم شده است.

این شرکت‌ها که هنوز تحقیقات درباره شکایات مطرح شده از آنها ادامه دارد شامل استارباکس (قهوه‌خوری زنجیره‌ای) آمازون (شرکت خرید و فروش آنلاین) و مک دونالد (رستوران زنجیره‌ای) هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *