احتمال زندگی تمدن های فرازمینی بسیار پیشرفته در زمین ، مریخ و ونوس

alein-67 (2)

یک دانشمند ، احتمال زندگی تمدن های فرازمینی بسیار پیشرفته در زمین ، مریخ و ونوس را در میلیاردها سال قبل را بررسی نموده است . اما چرا این تمدن های فرازمینی پیشرفته بدون باقی گذاشتن اثر قابل توجهی ناپدید شده اند ، مشخص نیست . اما شاید بتوانیم شواهدی از تکنولوژی شان را در منظومه شمسی پیدا کنیم .

جیسون رایت ، یک دانشمند در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا ، در مقاله ای جذاب بنام ” موجودات تکنولوژیکی بومی پیشین” به بررسی و مطالعه این موضوع پرداخته است . او نوشته است موجودات فرازمینی فضایی ممکن است آثار هنری یا اثراتی از تکنولوژی خود را باقی گذاشته باشند که تا کنون باقی مانده است و اگر ما بدقت بررسی کنیم ، شاید بتوانیم این شواهد را در منظومه شمسی بیابیم .

رایت گفته است که این ایده که انسان ها ممکن است تنها گونه هوشمند از موجودات در کیهان نباشند ، ایده ای قدیمی است اما ثابت کردن این موضوع و یافتن شواهدی از تمدن های فرازمینی ممکن است به این سادگی ها در زمین ممکن نباشد زیرا صفحات تکتونیکی زمین تا کنون می بایست این شواهد را پس از گذشت این همه سال محو نموده باشد .

alein-67 (1)

بنابراین او پیشنهاد داده است که تنها راه ممکن کاوش در اعماق سطح مریخ و ماه و سایر سیارات منظومه شمسی است چون ممکن است آن ها از اثرات تصادم شهاب سنگ ها که میلیون ها سال است سیارات منظومه شمسی را بمباران نموده اند ، مصون مانده باشند . البته احتمال دارد این شواهد تکنولوژیکی در اثر این تصادمات صدمه دیده باشند اما شاید نه به آن صورت که نتوان آن ها را شناسایی نمود .

ما ممکن است حدس بزنیم که آن ها در زیر زمین پایگاههای مستحکمی برای مقاصد حفظ و نگهداری داشته هایشان ساخته باشند ، دقیقا مانند آنچه که ما امروزه در زیر زمین انجام می دهیم ، مانند انچه اکنون در قطب شمال برای نگهداری بذر گونه های نباتی در زیر زمین ساخته شده است .

او حتی احتمال داده است که ممکن است فضاپیماهای قدیمی متعلق به این تمدن های بسیار کهن هنوز در کمربند استروئیدی معلق باشند و روزی فضاپیماهای ما بتوانند آن ها را بیابند و چقدر هیجان انگیز خواهد بود که فضانوردان ما بتوانند وارد ان فضاپیماهای چندین میلیارد ساله شده و از تکنولوژی ان تمدن ها مطلع شوند .

این ایده ، ایده عجیبی نبوده و بسیار محتمل است زیرا به عقیده برخی دانشمندان ما هنوز حتی نیم درصد (حتی کمتر) از منظومه خودمان را جستجو ننموده ایم و بعقیده دانشمندان دانشگاه پن ” وسعت بسیار زیاد فضا همراه با جستجوی بسیار محدود ما تا این تاریخ باعث می شود تا از فضاپیماهای بیگانه فرازمینی (چه متعلق به تمدنی از بین رفته یا موجود ) ، نادیده بماند .

اما ما اکنون در آغاز راهی طولانی هستیم و عصر کاوش فضا تازه شروع شده تلسکوپ فضایی جیمز وب با قابلیتی چندین برابر نمونه های قبلی به فضا خواهد رفت و قدرت مشاهده بمراتب قوی تر و وسیع تر آن ، بهمراه ابزار پیشرفته ای که به آن مجهز است ، احتمال یافتن چنین شواهدی را بیش از پیش ممکن خواهد ساخت .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *