احتمال مداوای سرطان به کمک ویروس‌های «مرگبار»

گروه خبری و تلویزیونی وایس در گزارشی مستند از روشی خبر داد که به تازگی در مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویروس‌هایی که تا پیش از این جان انسان‌ها را می‌گرفتند، حالا به لحاظ ژنتیک بازسازی شده تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

«شین اسمیت» خبرنگار و از بنیانگذاران گروه «وایس» در این گزارش مستند با نام «کشتن سرطان»، روایت سه بیمار سرطانی را پیگیری کرده که با سه ویروس خطرناک از سرطان خلاصی یافته‌اند.

این گزارش می‌گوید این نخستین گام بزرگ برای مداوای کامل و خلاصی از بیماری سرطان است.

نزدیک به ۳۰۰ نوع از سرطان زندگی انسان‌ها را هدف قرار داده است. تا الان بهترین روش‌های مداوا، رادیو درمانی و شیمی‌درمانی بود تا بتوان توده سرطانی را مهار کرده و یا با جراحی آن را برداشت.

در این سه روش که در این گزارش بررسی شده، سلول‌های سرطانی با ویروس‌هایی که عامل آبله، سرماخوردگی و اچ‌آی‌وی ایدز هستند، هدف قرار گرفته و از بین رفته‌اند.

دکتر «جان بل» از مرکز درمان سرطان در اتاوا در کانادا، از نخستین کسانی بود که این روش را به کار گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکی است پیش از این به طور اتفاقی این باور پیش آمده بود که ممکن است بتوان سرطان را با دیگر ویروس‌های خطرناک از بین برد.

به گزارش سایت «ساینتیفیک آمریکن» نخستین مورد چنین پیشامدی در سال ۱۹۰۴ و در ایتالیا بوده است. زنی بیمار با دو تشخیص روبرو شد: وجود غده سرطانی در دهانه رحم و بیماری هاری که ناشی از حمله و گاز گرفتن یک سگ بود.

پس از این که پزشکان واکسن مداوای هاری را به این زن تزریق کردند، متوجه شدند نه تنها بیماری هاری درمان شده، که سرطان او هم از بین رفته است. این زن تا سال ۱۹۱۲ هیچ موردی از سرطان را تجربه نکرد.

پس از آن پزشکانی از جمله «نیکولا دی پاچی» در سال ۱۹۱۰ شروع به مداوای سرطان با این روش کردند و به بیمارانی که غده سرطانی داشتند، واکسن هاری زدند. نتیجه این شده که موارد زیادی از بین رفتن و یا کوچک شدن غده سرطانی گزارش شد.

کاری که دکتر «جان بل» در کانادا انجام داده تحقیقی است که بیش از پنج سال روی آن کار شده و سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در این پروژه توانستند ویروس آبله را گرفته و به لحاظ ژنتیکی طوری آن را طراحی کنند که بتوانند پس از ترزیق به بدن، بدون خطر در تمامی بدن گردش کرده و هرجا سلول سرطانی دیدند، آن را از بین ببرند بدون این که برای دیگر سلول‌ها، خطری داشته باشند.

ویروس دستکاری شده آبله، در این روش پروتئین خاصی که در سلول‌های سرطانی وجود دارد را رصد کرده و آن را هدف قرار می‌دهد. دکتر بل در این گزارش به وایس می‌گوید: «سرطان، کاری اهریمنی انجام می‌دهد و سیستم دفاعی بدن را منحرف می‌کند که به آن کاری نداشته باشد. با ویروس دستکاری شده‌ای که ما تزریق می‌کنیم، ویروس به درون غده سرطانی رفته، آن را از بین می‌برد و در ضمن پیام انحرافی آن را از بین می‌برد تا بدن بتواند به فعالیت طبیعی خود ادامه داده و بیاید و سلول‌های اضافی و از بین رفته را پاکسازی کند.»

دکتر بل می‌گوید: «این قدمی به جلو است و ما در همین زمان فعلی و به زودی، شاهد درمان سرطان خواهیم بود.»

در دو مرکز درمانی دیگر هم در آمریکا این روش درمانی دنبال می‌شود. دکتر «استفن راسل» و تیم خود، برای درمان سرطان مغز استخوان، ویروس سرخک را گرفته و یک عامل ژنتیکی به آن اضافه کردند.

در یک آزمایشگاه، سلول‌های انسانی سرطانی با ویروس‌های سرخک دستکاری شده آلوده می‌شوند. پس از آن که ویروس به درون غده سرطانی رفت، ویروس شروع به کپی کردن ویروس می‌کند. دکتر راسل می‌گوید: در زمان مناسب ما همه چیز را برداشت کرده سلول‌های ویروسی را از این توده جدا می‌کنیم. بعد همین ماده را به درون غده سرطانی بیماران تزریق می‌کنیم.

سرطان مغز استخوان، تهاجمی عمل می‌کند و در بیماران به سرعت در بدن پخش می‌شود. دو بیمار در گزارش وایس بررسی می‌شوند که تمامی راه‌ها را رفته و دست آخر برای این درمان آزمایشی انتخاب می‌شوند.

هر دو بیمار در موعد مقرر به بیمارستان منتقل شده و ویروس به بدن آن‌ها تزریق می‌شود که دوز آن حدود ۱۰ میلیون برابر آن حدی است که به طور نرمال برای واکسن به بدن تزریق می‌شود.

به گفته دکتر راسل، درون ویروس ژنی وجود دارد که ید رادیو اکتیو سلول سرطانی را که ویروس در آن رشد کرده، گیر می‌اندازد. در نتیجه وقتی با ید رادیو اکتیو سلول سرطانی را عکس‌برداری کنیم، بعد از یک هفته درمان مشخص می‌شود که سلول‌های سرطانی به وضوح مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در گزارش وایس، هر دو بیمار هشت روز پس از درمان، به بیمارستان برگشته و بعد از یک هفته شرایط سخت، مورد آزمایش قرار می‌گیرند. شاخص‌ترین مورد مداوای سرطان مغز استخوان با استفاده از ویروس سرخک، مربوط به خانمی به نام «استیسی ارهولتز» است.

خانم ارهولتز توده‌ای سرطانی روی جمجمه داشت که با این روش به درون آن ویروس تزریق شده و به طور کامل سرطان او از بین رفت. خانم ارهولتز در گفت وگویی با سایت «مایلوما کراود» می‌گوید در سال ۲۰۰۴ با تشخیص سرطان پراکنده روبرو شده بود و پس از درمان‌های مختلف، با این روش به طور کامل مداوا شده است.

خانم استیسی برای ۱۰ سال مداوا روش‌های مختلف را امتحان کرد ولی نتیجه نداشت. پس از اولین تزریق ویروس سرخک، اوضاع عوض شد و ظرف هفت هفته، تمامی تومورهای سرطانی از بین رفتند.

به گزارش وایس، مرکز «ام دی اندرسون» در هیوستون در تگزاس هم همین روش را با ویروس سرماخوردگی انجام می‌دهد تا تومورهای سرطانی مغز را از بین ببرد.

در بیمارستان کودکان در فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، دختر جوانی به نام «امیلی وایت‌هد» در پنج سالگی با تشخیص سرطان خون روبرو می‌شود. ظرف دو سال امیلی از شانس زندگی ۸۵ درصد، به شانس زندگی ۳۰ درصد رسید.

پدر و مادر امیلی در گفت وگو با وایس می‌گویند همه راه‌ها را آزمایش کرده و وقتی به آن‌ها گفته شد دیگر کاری نیست که برای دخترشان بکنند، با بیمارستان تماس گرفته تا ببینند راهی وجود دارد که بتوانند روی دخترشان امتحان کنند. بیمارستان می‌گوید روش «سلول تی» – T-Cell را در مراحل ابتدایی آزمایش می‌کنند و دخترشان را برای این دوره امتحان می‌کنند.

دکتر «کارل جون» از مرکز تحقیق سرطان آبرامسون در دانشگاه پنسیلوانیا که سابقه کار روی ویروس «اچ‌آی‌وی» و سلول‌های سرطانی را دارد، این روش را دنبال کرده که بتوان از قدرت مخرب اچ‌آی‌وی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

این روش بر اساس «تی سل» از عناصر بنیادی ایمنی بدن شکل گرفته است. به طور معمول، گلبول‌های سفید بدن در سرتاسر بدن گردش کرده و هر عامل خطرناکی را ببینند، با آن برخورد می‌کنند. کاری که اچ‌آی‌وی در بدن می‌کند، گول زدن سیستم دفاعی بدن است.

در این روش، ویروس اچ‌آی‌وی به لحاظ ژنتیک دستکاری شده و می‌تواند سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و به آن حمله کند. دکتر کارل جون در گفت وگو با سایت انستیتو تحقیق سرطان، این روش را شرح داده است.

پدر امیلی به شین اسمیت، خبرنگار وایس می‌گوید: «پزشک معالج به ما گفت ما نمی‌توانیم قول بدهیم سرطان از بین برود ولی می‌توانیم به شما بگوییم احتمالش هست با این درمان، به «اچ‌آی‌وی» مبتلا شود.»

دکتر جون می‌گوید مقابله سلول تی با سرطان برای بدن بسیار سنگین است. نخستین بیمار در ژوئن ۲۰۱۰ مورد مداوای آزمایشی با این روش قرار گرفت و برای چند روز با تب شدید روبرو بود.

امیلی هم در جریان این مداوا برای چند روز با تب ۴۰ درجه روبرو بود و نزدیک به دو هفته در کما بود. پدر امیلی به وایس می‌گوید: (پزشکان) به ما گفتند می‌توانید به خانواده خود تماس بگیرید تا بیایند چون امکان این که امیلی تا فردا دوام بیاورد، یک در هزار است.

دکتر جون به «وایس» می‌گوید ما بیمارانی داشته‌ایم که بعد از ۲۸ روز مداوا، نشانی از سرطان در بدنشان نبوده است. وقتی نتیجه را به من گفتند، گفتم باز هم آزمایش کنید تا مطمئن شویم. الان دیگر می‌دانیم شدنی است.

امیلی، چهارمین بیماری بود که با این روش مداوا شد و بعد از چهار هفته، هیچ نشانی از سرطان خون در او دیده نشد. به گزارش وایس، ۳۹ کودک تاکنون با تی‌سل مداوا شده‌اند و این درمان ۹۰ درصد موفق بوده است.

در حال حاضر بنیادی تحت نام «امیلی وایت‌هد» ایجاد شده که به خانواده‌ها کمک می‌کند در مبارزه با سرطان احساس تنهایی نکنند. زندگی و روش مداوا و تصاویر و عکس‌های امیلی در سایت این بنیاد، جمع‌آوری شده است.

کارل جون به وایس گفت در جریان سقوط بازارهای جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی با قطع بودجه روبرو بوده و امکان داشته پروژه تحقیقی متوقف شود. اما با یک حرکت غیرمعمول و در حالی که خیلی این کار رایج نیست، نتیجه موفقیت‌آمیز اولین مورد مداوا را در روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ کرده و پس از آن است که بودجه‌ به سمت پروژه روان می‌شود.

دکتر جون پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۱۶ این روش در آمریکا به طور گسترده‌تر انجام شود. حتی امیدوار است همچنین روشی برای مداوای دیگر اقسام سرطان هم پیشرفت کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *