استارلاینر، قطعه‌ای جدید در پازل سفر به مریخ

سازمان هوا و فضای آمریکا، ناسا اعلام کرد با شرکت بوئینگ به توافق رسیده تا تسهیلات بهتری برای مسافرت به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده کند. شرکت بوئینگ با معرفی کپسول فضایی استارلاینر (سی‌اس‌تی۱۰۰ سابق) جزئیات انتقال بیشتر فضانورد و جهانگرد فضایی را اعلام کرد.

به گزارش روز ۱۲ شهریورماه سایت رسمی ناسا، این قرارداد از پیش بین دو شرکت بوئینگ و اسپیس‌ایکس به رقابت گذاشته شده بود و ناسا خواسته بود هر کدام از این دو شرکت می‌توانند، راهی به‌صرفه‌تر و با امکان انتقال فضانورد بیشتر طراحی کنند.

کپسول فضایی استارلاینر توانایی انتقال تجهیزات، خدمه و تاسیسات را از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا دارا است. این پایگاه فضایی بیش از ۲۰ سال است که مکان اصلی پرتاب شاتل برای ناسا محسوب می‌شود.

جان البون، معاون تحقیقات فضایی شرکت بوئینگ در این باره گفت: «یک قرن پیش ما در شروع پیشرفت هوانوردی بودیم و حالا با کمک ناسا، در حال آغاز پیشرفت در فضانوردی و افزایش انتقال بهینه و اقتصادی مسافر و باربری به ایستگاه فضایی هستیم. باید یک قرن دیگر این لحظه را نگاه کرده و بررسی کنیم چه دستاوردی داشته‌ایم.»

در حال حاضر بررسی این سفینه در جریان است و قرار است در پایان سال جاری میلادی، ساخت آن تمام شده و پس از انجام برخی آزمایش‌ها در سال ۲۰۱۷ به فضا فرستاده شود.

این گزارش می‌گوید هدف ناسا این است که امور انتقال تجهیزات و خدمه به ایستگاه‌های فضایی را به دو شرکت بوئینگ (استارلاینر) و اسپیس‌ایکس (دراگون کرو) سپرده تا از این طریق بتواند بر روی تحقیقات جدی‌تری برای سفر به مریخ متمرکز شود.

ناسا این برنامه‌ها را به عنوان زمینه‌چینی برای برنامه بزرگ انتقال تجهیزات به مریخ معرفی کرده است. طبق اعلام ناسا هرچند کارهای زیرساختی استارلاینر به سرعت در حال انجام است اما زمان دقیق آغاز به کار آن، بستگی به آزمایش‌های پایانی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *