استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵

استاندارد ایزو 9001

محبوب ترین سری استاندارد های ایزو  ، ایزو ۹۰۰۰  برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ منتشر شد در حال حاضر این استاندارد ۲۵ سال موفقیت را در پی داشته است
ISO/TC 176 کمیته فنی  مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت  ایزو و  SC2 کمیته فرعی سیستم های مدیریت برای تدوین نسل بعدی استانداردهای مدیریت کیفیت مشغول به فعالیت می باشد.
برای شروع، موفقیت باور نکردنی از این استانداردها در ترویج مدیریت کیفیت (  ISO ! ) در سراسر جهان مرور می گردد.
استاندارد های ISO بهترین فروش استانداردهارا داشته ، این استاندارد یک پلت فرم عمومی و زبان سازمان در موضوع  کیفیت و با تعریف الزامات ISO 9001 , سیستم های مدیریت  کیفیت می باشد همچنین این استاندارد اعتماد به نفس سازمان را در توانایی  ارائه محصولات منطبق با الزامات ، در تجارت جهانی  را به سطح پایه می رساند.

ایزو ۹۰۰۰  ، محبوب ترین سری استاندارد های ایزو می باشد
در طی این مقاله ما درباره چگونگی نقش  استانداردها  (از جمله  محیط زیست ، بهداشت و ایمنی ، امنیت اطلاعات و انرژی ، و چگونگی ISO 9001:2008 ,  الزامات سیستم های مدیریت کیفیت  و ISO 9004:2009 ) به شکل پایه ای برای توسعه سیستم های مدیریت صحبت می گردد .

مدیریت از رویکرد مدیریت کیفیت به طور گسترده ای در بخش های خاص  بمنظور موفقیت پایدار یک سازمان استفاده می نماید. مانند هوا فضا، ارتباطات راه دور،آموزش ، دولت های محلی و مراقبت های بهداشتی

بررسی آنچه در  ISO / TC 176/SC 2 انجام شده است اطمینان می دهد که  استانداردهای آن ، پایه محکم برای مدیریت کیفیت  در بیش از ۲۵ سال آینده  فراهم می نماید.

نگاه به آینده استاندارد ایزو ۹۰۰۱

چشم انداز ISO / TC 176/SC 2  برای  محصولات خود ( عمدتا ISO 9001 و ISO 9004) در سراسر جهان به به رسمیت شناخته شده و مورد احترام می باشد .
نقش محوری سیستم های  مدیریت کیفیت به عنوان پایه ای برای رشد اقتصادی وجزئی از برنامه های پایداری اغلب نادیده گرفته شده است در سال های اخیر بر یکپارچگی  عناصر اصلی محیط زیست و عدالت اجتماعی (نگاه کنید به شکل ۱) بیشتر تاکید شده است.
ما نباید فراموش کنیم، هر چند، که  ایزو ۹۰۰۱ الزامات استاندارد است ، این استاندارد نقطه شروعی ، برای بسیاری از سازمان هایی که بدنبال پیاده سازی رسمی سیستم های مدیریت می باشد
گرچه الزام نیست ولی شرکت گواهی دهنده شخص ثالت  بعنوان یک حرکت کننده ایزو می باشد.
مدیریت کیفیت بیشتر به سازمان ها دردستیابی به موفقیت در بلندمدت کمک می نماید تا سازمان با گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دیده شوند
این  به معنی ارتقاء کیفیت در وسیع ترین مفهوم از کلمه، و تشویق سازمان به نگاه به مجموعه ای فراتر ازانطباق با الزامات  است.
بازنگری اصول اساسی مدیریت کیفیت

در حال حاضر ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۴ هر دو بر اساس هشت اصل مدیریت کیفیت در سال ۱۹۹۰ توسط گروه کوچکی از کارشناسان  که با آموزه ها و فلسفه  اصلی کیفیت جهت تجارت در قرن گذشته آشنا بودند توسعه داده شده است
اصول مدیریت کیفیت بهمراه چگونگی کاربرد آنها در سازمان ها در جهت بهره مندی سازمان ها در دسترس می باشد
ایزو ۹۰۰۱ نقطه شروع برای بسیاری از سازمان های می باشد.

کمیته ISO/TC 176/SC2   به تازگی با همکاری با همتایان خود در SC 1، مفاهیم و اصطلاحات، اصول مدیریت کیفیت را مورد بررسی کامل قرار داده است  تنها چند موضوع جزیی برای بروز رسانی استاندارد های مدیریت کیفیت نسل بعدی در نظر گرفته شده است.

استاندارد ایزو 9001

ویرایش بعدی ایزو ۹۰۰۱

SC2  در حال انجام تحقیقات  گسترده و آمادگی جهت تجدید نظر بزرگ بعدی ایزو ۹۰۰۱ شامل فعالیت های زیر می باشد: ( تجدید نظر ایزو ۹۰۰۱ برای سال ۲۰۱۵ پیش بینی شده است . )
–    توسعه یک برنامه بلندمت استراتژیک برای SC2  و محصولات خود
–    برگزاری چندین کارگاه آموزشی باز در جلسات عمومی SC2  از جمله ، تعامل با کاربران استانداردهای  ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۴
–    مشارکت کننده در این کار گروه  ISO /TMB و   گروه هماهنگی  فنی مشترک  بهم ملحق شدند تا  تراز دلخواه برای  استانداردهای سیستم مدیریت  افزایش  یابد.
–    بررسی آخرین روند مدیریت کیفیت از جمله تجزیه و تحلیل  مفاهیم جدید که ممکن است برای اختلاط ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۴ در آینده مد نظر قرار گیرد.
–    تجزیه و تحلیل  داده های نظر سنجی از کاربران و کاربران بالقوه از ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۴ در ۱۰ زبان ، ۱۱۷۲۲ پاسخ  از ۱۲۲ کشور جهان از طریق وب سایت
نتایج حاصل از این فعالیت ها ،با بررسی سیستماتیک از ایزو ۹۰۰۱ که در مارس ۲۰۱۲ به پایان رسید نشان داد که در خصوص رضایت  استاندارد فعلی ، بسیاری از افراد نظر دارند که تجدید نظر در استاندارد مناسب می باشد.
ایزو ۹۰۰۱ ،اعتماد به نفس سازمان را در توانایی فراهم آوری محصول  درخواستی مشتریان  و بکارگیری الزامات قانونی و مقرراتی  بطور مستمر بهبود می بخشد.

پیشنهاد برای تجدید نظر ایزو ۹۰۰۱ ، در اولین جلسه از ISO / TC 176/SC  ۲/WG 24 در بیلبائو،اسپانیا، در ژوئن ۲۰۱۲، با یک طرح  پیش نویس مشخصات و برنامه پروژه  توسعه یافت  همچنین این گروه  یک پیش نویس مقدماتی از چگونگی یکپارچه سازی استاندارد جدید با نسخه فعلی ایزو  ۹۰۰۱  و متن مشترک از پیوست های SL شاخه های ایزو  ارائه نمود.
خروجی این جلسه در حال گردش به SC2 عضو اصلی برای رای گیری ارسال شده است تهیه پیش نویس انتظار می رود در نوامبر ۲۰۱۲ شروع خواهد شد . مطابق طرح مشخصات پیش نویس تجدید نظر استاندارد باید شامل :
-ارائه الزامات هسته ای پایدار برای ۱۰ سال آینده و یا بیشتر
– بصورت عمومی  و مرتبط با  اندازه و  نوع  عوامل سازمانی در هر بخش
–  تمرکز بر مدیریت موثر فرآیند تا دستیابی به نتایج  مورد نظر را فراهم آورد.
– از آخرین ویرایش اصلی ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۰ تا کنون ،  تغییرات در سیستم های مدیریت  کیفیت و فن آوری  بصورت عملی  مد نظر قرار گیرد.
– تغییرات پیچیده و دشوار محیط های سازمان را انعکاس دهد .
– بمنظور افزایش سازگاری و هم ترازی با دیگر استاندارد های سیستم های مدیریت  ایزو ، پیوست SL ضمیمه دستورات ایزو بکار گرفته شود.
– پیاده سازی موثر سازمانی و ارزیابی انطباق موثر بوسیله ارزیابی شخص اول ، دوم و سوم تسهیل می گردد.
– جهت کمک به درک و تفسیر بهتر الزامات  از زبان و سبک های نوشتن  ساده استفاده گردد.

استاندارد ایزو 9001

جدول زمانی ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱   IS0 9001:2015

زمان پیشنهادی برای توسعه  ISO 9001:2015 در شکل فوق نشان داده شده است.
ISO/TC 176/SC 2  مسیر توسعه  ایزو ۹۰۰۱ را در جدول زمان بندی ۳ ساله طرحریزی نموده است.
این موضوع نیاز به گفتگو با علاقمندان مرتبط با موضوع دارد این شامل بخش های خاص  از الزامات استاندارد ها بر اساس  ایزو ۹۰۰۱ ، سازمان های دریافت کننده گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ، شرکت های گواهی دهنده ، سازمان های اعتباردهی و تنظیم کننده مقررات وقوانین می باشد.
تاثیر قابل توجهی از هر  تغییرات ، تصدیق و صحه گذاری  در کار استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش جدید با استفاده از سازمان های داوطلب دربخش هایی مختلف از جهان هنگامی که پیش نویس کمیته تدوین شد ،  انجام خواهد شد.

منبع : مدیریت سرآمد ایرانیان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *