اسکنری که همزمان تمام بدن را اسکن می‌کند

عکس تزئینی است

عکس تزئینی است

نخستین دستگاه اسکنر برش‌نگاری با گسیل پوزیترون ( Positron Emission Tomography یا به اختصار PET) برای تمام بدن با بودجه‌ای ۱۵.۵ میلیون دلاری ساخته می‌شود.

به گزارش رویترز، دو استاد دانشگاه کالیفرنیا در شهر دیویس این ایالت، برای نخستین بار اسکنر PET را به صورت تمام‌-اندام خواهند ساخت. برش‌نگاری با گسیل پوزیترون یا مقطع‌نگاری با نشر پوزیترون روشی در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی به ویژه پزشکی هسته‌ای است که کاربرد پژوهشی و پیشیگرانه دارد.

دکتر سیمون چری، استاد رادیولوژی و مهندسی بیولوژی در دانشگاه دیویس، که یکی از اعضای این تیم پژوهشی است می‌گوید «ما قادر خواهیم بود که که بفهمیم یک سلول در بدن مشغول انجام چه کاری است و مثلا ببینیم که این سلول‌ها چطور و با چه سرعتی تقسیم‌ ‌می‌شوند. فرضا متوجه خواهیم شد که آیا داروی‌ها بر سلول‌های سرطانی چه اثری خواهند داشت و آیا تومور را متوقف می‌کنند یا نه.»

اسکنر تازه اکسپلورر (Explorer) نام دارد. اسکنرهای PET کنونی تنها قادر به عکس‌برداری از بخش‌هایی از بدن هستند نه تمام آن.

دکتر رمزی باداوی، استاد رادیولوژی و عضو دیگر این تیم می‌گوید: اگر فکر کنید می‌بینید که هیچ عضوی از بدن تنها و خودمختار کار نمی‌کند. بدن ما یک سیستم از اعضای مختلف است که همه با هم در حال کار کردن هستند. ما تا به حال هیچ تصویری از این (کار کرد همزمان اعضای مختلف بدن با هم) نداشتیم و این دفعه اول است که امکان آن به‌وجود می‌آید. درهای تازه‌ای به روی دانش ما گشوده خواهد شد و این ما را بسیار هیجان زده کرده است.

با یافته‌های این اسکنر جدید، می‌توان داروهای ایمن‌تر و کارآمدتری ساخت و تشخیص و درمان بیماری‌ها سریع‌تر و راحت‌تر خواهد شد. این دستگاه سرعت اسکن را بسیار بیشتر و میزان اشعه‌ای را که به بدن تابانده می‌شود بسیار کمتر خواهد کرد. بنابراین خطرات احتمالی برای بیمار کمتر خواهد شد.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که تا سه سال آینده بتواند اولین عکسبرداری‌ها را با این اسکنر انجام دهد. این اسکنر بدن را در سطح مولکولی تصویر‌برداری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *