اصول و شرایط پرورش گیاهان آپارتمانی

giahan-apartemani (1)

اصول و شرایط پرورش گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز آبی

شرایط آبیاری گیاهان آپارتمانی:

آب، یکی از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده یاخته های گیاهان است.

  • در الیاف گیاهان جوان حدود ۹۰ درصد آب وجود دارد.
  • در موفقیت یا شکست شما در کاشت و پرورش گیاهان آپارتمانی تا حدود زیادی بستگی به آبیاری آن ها دارد و افراط یا کوتاهی در آب دادن آن ها، هر دو زیان آور است.
  • هنگامی اقدام به آبیاری گیاه نمایید که بدان نیاز باشد.
  • با برنامه ای از پیش ساخته هر روزه یا هفته ای یک یا دو بار آبیاری نکنید.
  • می دانید که نیاز گیاهان به آب، بسته به مراحل رشد، خانواده های گیاهی مربوط، نوع آن، فصول سال، نوع خاک گلدان و …. متفاوت است.

giahan-apartemani (2)

عوارض حاصل از کم آبی در گیاه و رفع آن:

  • می دانیم که آب وسیله تغذیه گیاه است.
  • مواد غذایی قابل جذب باید قبلا در آب حل شوند تا قابل جذب برای گیاه باشند.
  • شیره خام در برگ ها پراکنده شده، با استفاده از عمل کربن گیری به شیره پرورده تبدیل می گردد.
  • ملاحظه می کنید که اگر این شیره به گیاه نرسد نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. ساختن این شیره هم بدون آب ممکن نخواهد بود.
  • پژمرده شدن گیاه و زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها را از علایم کمبود آب بدانید.

giahan-apartemani (3)

برای رفع این عوارض باید گلدان ها را مرتبا از نظر رطوبت کافی بررسی نمود. قبل از اینکه علایم فوق ظاهر شود با یک برنامه منظم با توجه به شرایط محیطی گیاه، شرایط مناسب رشد و نمو گلدان را از نظر آبیاری فراهم نمایید.

عوارض حاصل از آبیاری زیاد و رفع آن:

giahan-apartemani (4)

  • آنقدر به گلدان آب ندهید که آب از ته گلدان خارج شود.
  • با این کار خود باعث می شوید که مواد غذایی محدود گلدان در آب حل شده، از دسترس ریشه ها خارج شود.
  • با ادامه این شیوه آبیاری، خاک گلدان را فقیر نموده، موجبات کندی رشد گل ها را فراهم می آورید.
  • ریشه گیاه و موجودات مفید خاک، نیاز به تنفس ( اکسیژن ) دارند که در صورت زیاده روی در آبیاری، آب، فضای تهویه را پر می کند و تهویه صورت نمی گیرد.
  • با افراط در آبیاری باعث لجنی شدن خاک گلدان شده، موجبات خفگی و پوسیده شدن ریشه ها را فراهم می سازید.
  • بعد از هر بار آبیاری تا سطح خاک گلدان قدری خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهید.

توجه

خزه بستن بدنه گلدانهای پلاستیکی از علایم زیادی مصرف آب است.

نکته 

بعضی مواقع عوامل متضاد، علایم یکسانی را در اندام گیاهی ایجاد می نمایند.اکثر گیاهان نسبت به آبیاری بیش از اندازه و تشنگی شدید، عکس العمل همانند دارند، شرایط را دقیقا بازدید نمایید و سپس قضاوت کنید.

آب و کیفیت مناسب آن:

  • آب های شیرین ( فاقد گچ و آهک )، برای آبیاری گیاه مناسب تر است.
  • تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی آب های سنگین را برای مدتی می پذیرند ولی این قاعده در مورد تمام گیاهان صدق نمی کند.

توجه

بهترین و طبیعی ترین انواع آب ها، آب باران است به شرطی که مدتی از بارش آن گذشته با خاک و مواد دیگر زمین مخلوط نشده باشد و آن را در منبع مخصوص جمع آوری نموده باشید.

  • آب چاه ها به نسبت مواد موجود در قشر های مختلف زمین که از آن ها عبور می کند دارای مواد مختلفی است که شاید یکی یا بعضی از ان مواد برای گل و گیاه مضر باشد.
  • بنابراین آب چاه باید قبلا در آزمایشگاه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد تا اگر عاری از مواد مضر بودن آن را مصرف کرد و در غیر این صورت می توانید به یکی از روش های جوشاندن و یا عبور از صافی، آن را مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی نمایید. از آب رودخانه اگر صاف باشد می توانید برای آبیاری گل ها استفاده نمایید.
  • هرگز از آب های گل آلود یا آبی که از مجاورت کارخانجات عبور کرده، با فاضلاب آن ها مخلوط می شود یا آب حاصل از آب های نقاط مردابی و لجن زار برای گل کاری استفاده نکنید.
  • بعضی از گیاهان حتی نسبت به مقدار اندک املاح موجود در آب آشامیدنی نیز حساس هستند مانند انواع سرخس ها. پس بهتر است برای این قبیل گیاهان از آب باران ذخیره شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید.

دفعات آبیاری بر حسب شرایط و نوع گیاه و فاصله ی زمانی آبیاری:

  • قاعده کلی برای انجام آبیاری تمامی گل ها و نباتات زینتی، آن است که سطح خاک نباید زیاد خشک باشد زیرا نباتات زینتی دارای ریشه های ظریفی هستند که بر اثر بروز خشکی صدمه می بینند.
  • احتیاجات آبی گیاهان مختلف بر حسب نوع و سن گیاه و میزان رشد، درجه حرارت محیط، شدت نور و رطوبت نسبی اتمسفر و حتی محل قرار گرفتن گیاه در آپارتمان متفاوت است.

برای مثال گیاهانی که دارای شاخ و برگ فراوان هستند از مصرف کنندگان بزرگ آب محسوب می شوند مانند: هورتانسیا، سینررهیبرید و سیکلامن. در صورتی که سانسیوریا و بیشتر کاکتوس ها نیاز کمتری به آب دارند.

giahan-apartemani (5)

از نظر محل قرارگیری گلدان در منزل، گیاهان آویزی در مقایسه یا گیاهان غیر آویزی دفعات بیشتری به آب احتیاج دارند.

giahan-apartemani (6)

  • میزان تعریق گیاه و تبخیر خاک گلدان که بسته به محل قرار گرفتن آن در آپارتمان متفاوت است از عوامل مهم تعیین کننده فواصل آبیاری است.
  • می دانید که تعیین دقیق زمان آبیاری گیاهان به آسانی میسر نیست. ولی از روی رنگ خاک و لمس کردن آن می توان زمان آبیاری را تا حدی مشخص کرد به طوری که اگر سطح خاک تیره باشد و در اثر تماس انگشتان و در عمق یک سانتی متری رطوبت احساس شود، دلیل بر وجود رطوبت کافی در اطراف ریشه هاست ولی وقتی سطح خاک خشک و رنگ آن روشن است باید گلدان را آبیاری کنید.
  • وزن گلدان نیز شاخص دیگری برای تعیین زمان آبیاری می باشد.
  • با مشاهده برگ گیاهان آپارتمانی، در صورتی که حالت افتاده داشته باشند و یا به هنگام لمس، چوب به نظر آیند از علایم بارز تشنگی این گیاهان است.
  • با استفاده از وسایل رطوبت سنج خاک نیز می توان نیاز آبی گلدان را تشخیص داد که اخیرا نوع کامپیوتری آن نیز در بازار موجود است. نحوه کار بدین شکل است که رطوبت سنج را در خاک گلدان فرو نموده، در صورتی که گیاه تشنه باشد با ایجاد صدای مخصوص تشنگی گیاه را اعلام می دارد.

giahan-apartemani (7)

  • در مورد فواصل آبیاری در نظر داشته باشید که رکورد نسبی رشد گیاه در زمستان نیز در مورد گیاهانی که این دوره رکورد را می گذرانند از عوامل تعیین کننده فواصل آبیاری است که با توجه به آن، دفعات آبیاری را باید تقلیل دهید.

نکته عمومی

گیاهان سبد آویزان، بیشتر از گیاهان دیگر در معرض جریان هوا قرار می گیرند. در نتیجه به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارند. ارتفاع آن ها را طوری انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهای آن ها باشید.

میزان درجه حرارت مناسب آب:

دمای آب مصرفی گیاهان آپارتمانی اهمیّت بسیار زیادی دارد.

  • آبی که به گیاه می دهید باید حرارتی متناسب با محیط داشته باشد. مراعات این مساله خصوصاً در فصل زمستان باید بیشتر مورد توجه باشد.
  • آبیاری با آب سرد باعث ایجاد شوک در پاره ای از گیاهان می گردد که زردی برگ ها و ریزش ناگهانی آن ها از علائم آن است.

توجه

پس در زمستان از آبیاری گلدان ها با آبی که درجه حرارتش کمتر از ۵ درجه سانتی گراد است جداً خودداری کنید.

  • در مورد گیاهان آپارتمانی، مناسب ترین درجه حرارت، حدود ۱۶ درجه سانتی گراد ( دمای اتاق ) است. از این رو بهتر است به روش مناسب دمای آب را به درجه مطلوب رسانده، سپس اقدام به آبیاری نمایید.
  • روش ساده در گلخانه ها آن است که با ایجاد حوضچه و ذخیره آب در آن، درجه حرارت آب را با دمای گلخانه متعادل نموده، سپس آن را برای آبیاری گیاهان استفاده می کنند.

توجه

از حوضچه مذکور می توانید برای تبخیر آب در تابستان و بالا بردن درصد نسبی هوا و نیز کاهش دمای گلخانه استفاده نمایید.

مواد مضر در آب و خاک:

آب لوله کشی شهرها معمولا دارای مقدار قابل توجهی فلوراید است که برای بعضی از گیاهان مانند دراسنا، سجافی و مارانتا زیان آور است و استفاده مکرر از آن باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها یا سوختگی نوک برگ ها می گردد. برای جلوگیری از بروز صدمات فلوراید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • در صورت امکان بهتر است از آب باران، برف، چاه و چشمه، برای آبیاری استفاده کنید.
  • اسیدیته خاک را در صورتی که برای گیاه مضر نباشد بین ۶ تا ۶/۵ ثابت نگه دارید زیرا در این PH، فلوراید، قابل جذب بای گیاهان نیست.
  • از به کاربردن کود سوپر فسفات که حاوی مقدار زیادی فلوراید است خودداری کنید.

giahan-apartemani (8)
کلر یا کلرین نیز که برای ضدعفونی آب شهر ها به کار می رود برای گیاهان مضر می باشد.

برای برطرف نمودن اثرات سوء این ماده بهتر است آبپاش را از آب پر کرده، مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در محلی قرار دهید تا کلرین آن خارج گردد.

سرخس، از جمله گیاهان آپارتمانی بسیار حساس نسبت به کلرین است. در این گیاه کلرین پس از تبخیر، روی سطح برگ ها باقی می ماند و باعث قهوه ای شدن برگ های آن می شود.

می دانید آبی که به منظور آبیاری به گلدان داده می شود دارای مواد شیمیایی مختلف به صورت محلول می باشد که همه آن ها برای گیاه مناسب نیستند.

گیاهان جوان و در حال رشد معمولا قادر به جذب تمام املاح نیستند و در نتیجه، به مرور زمان بر تراکم املاح در خاک اضافه شده، به گیاه صدمه می رساند.

توجه

پوسیدگی ریشه، ریزش برگ، ضعیف شدن گیاه و پژمردگی ( با وجود بودن خاک گلدان ) را باید از علایم وجود املاح مضر در آب دانست.

با آبیاری صحیح و دادن کود مناسب می توانید خاک را تا حدی از نظر نمک های محلول اصلاح کنید. ولی بهتر است هر دو یا سه ماه یک بار خاک گلدان را شست و شو نمایید تا نمک های زیان آور از دسترس گیاه خارج شود.

giahan-apartemani (9)

برای این کار گلدان را در ظروف آبی فرو ببرید تا خاک گلدان از آب اشباع شود و هنگامی که دیگر حباب هوا از خاک خارج نشد ( حدود ۳۰ دقیقه ) آن را از ظرف بیرون آورده، در محلی قرار دهید تا آب اضافی از زهکش آن خارج گردد.

giahan-apartemani (10)

اصول و شرایط پرورش گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز خاکی

ضدعفونی خاک:

  • معمولا خاک گلدان، دارای باکتری ها و قارچ های مختلفی است که بعضی از آن ها برای گیاهان زیان آورند و موجب بیماری سپس مرگ گیاه می شوند. در این حال لازم است خاک گلدان را ضدعفونی نمایید.
  • ساده ترین روش ضدعفونی خاک در منزل، آن است که مخلوط خاک را در دیگی ریخته مرطوب کنید. سپس سرپوش آن را گذاشته، حرارت دهید تا درجه حرارت خاک به ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتیگراد برسد. حرارت دادن را تا ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس بگذارید تا سرد شده، بعدا استفاده نمایید.

از روش های دیگر ضدعفونی خاک نیز که در پیمانه مهارتی پیش با آن ها آشنا شده اید می توانید استفاده نمایید.

PH  خاک:

  1. PH  یا اسیدیته خاک، به طور غیر مستقیم در رشد گیاه موثر می باشد.
  2. PH بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر دارد.
  3. PH مورد نیاز گیاهان زینتی بین ۴ تا ۷ است.
  4. گیاهان آهک گریز را می توانید در PH بین ۴ تا ۶ و سایر گیاهان که از تنوع بیشتری نیز برخوردارند در PH بین ۶/۵ تا ۷ ( خنثی ) پرورش دهید.
  5. در خاک های قلیای یا خنثی، پاره ای از عناصر کم مصرف جذب می گردند. در نتیجه بسیاری از گیاهان به کلروز ( زردی ) مبتلا می شوند.
  6. این کمبود در گیاهان گلدانی داخل گلخانه ها بسیار رایج است.
  7. بر عکس خواص بیولوژیکی خاک، عمل نیتریفیکاسیون، تثبیت ازت هوا و فعالیت های میکروبی و تجزیه مواد آلی در PH بین ۷ تا ۸ بسیار فعال است و در PH اسیدی کندتر می گردد. بنابراین گیاهانی را که در خاک های اسیدی کاشته اید باید به طور مرتب با کود های محلول آبیاری کنید تا کمبود آن ها جبران گردد.

برای تعیین PH خاک گلدان می توانید به یکی از دو روش زیر عمل نمایید:

  • استفاده از کاغذهای مخصوص رنگی ( کاغذ تورنسل ) که در بازار موجود است. در این روش مقداری خاک مورد نظر در آب مقطر حل کنید و کاغذ رنگی را در آن وارد کنید. کاغذ بلافاصله تغییر رنگ داده، مقدار PH را در عرض نیم دقیقه نشان می دهد.
  • با استفاده از دستگاه PH متر دستی نیز می توانید به راحتی میزان PH خاک گلدان را مشخص نمایید.
  • برای بالا بردن PH خاک با اضافه کردن مقداری آهک به خاک می توانید یک درجه PH خاک را تغییر دهید.
  • برای پایین آوردن PH خاک می توانید به ازای مقداری خاک مقداری سرکه را به آب آبیاری اضافه نمایید. با این کار PH خاک را به میزان یک درجه کاهش داده اید.
  • PH مطلوب برخی از گیاهان زینتی را در جدول صفحه زیر ملاحظه می کنید.

giahan-apartemani (11)

گیاهان گریزان از آهک و گیاهان آهک دوست

می دانید که هر گیاهی در PH خاصی قادر به ادامه زندگی است از این نظر گیاهان به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

گیاهان آهک گریز:

این گیاهان در خاک های فاقد گچ و آهک یعنی در خاک های اسیدی رشد می کنند و به طور کلی گیاهان آپارتمانی که گلشان مورد توجه است خواهان خاک های اسیدی هستند.

توجه

این گیاهان را حتی الامکان باید با آب باران، برف یا چشمه آبیاری کنید.

ترکیب مناسب خاک گلدان برای این قبیل گیاهان را می توانید به این ترتیب آماده کنید. ۱ قسمت تورب مثبت یک دوم قسمت کمپوست مثبت یک دوم قسمت خاک برگ.

گیاهان آهک دوست:

این قبیل گیاهان را می توانید در خاک های آهکی یا قلیایی کشت نمایید و با آب معمولی آبیاری کنید.

ترکیب مناسب خاک گلدان برای گیاهان آهک دوست را به این ترتیب آماده نمایید. ۱ قسمت ماسه مثبت یک سوم قسمت خاک تازه ی باغچه مثبت یک سوم قسمت خاک برگ.

علایم ظاهری گل از نظر نامناسب بودن خاک:

گیاهان آپارتمانی با توجه  خاکی که در آن رشد و نمو می کنند می توانند عکس العمل های مختلفی از خود نشان دهند که می توان آن را دالّ بر مناسب و یا نامناسب بودن وضع خاک دانست.

در خاک های سنگین رسی معمولا انتشار ریشه در خاک به سختی صورت می گیرد. آب از قسمت های فوقانی به راحتی به ته گلدان نمی رسد و در صورتی که خاک کاملا غرق آب شده باشد به علت نگهداری طولانی آب احتمالا ریشه ها خفه می شوند و آثار پژمردگی بر روی گیاه مشاهده می شود.

giahan-apartemani (12)

در خاک سنگین، اگر آبیاری مدتی به تعویق افتد چون در مدت خشکی بین خاک و جداره گلدان فاصله ایجاد می شود به هنگام آبیاری، آب تماماً از این شکاف عبور کرده، از سوراخ انتهای گلدان خارج می شود و عملا مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرد.

giahan-apartemani (13)
در خاک های شنی گیاه به طور استوار در خاک گلدان قرار نمی گیرد و آب و مواد غذایی محلول در آن نیز بلافاصله از انتهای گلدان خارج می گردد. در چنین حالتی به علت کمبود مواد غذایی و زود خشک شدن خاک، گیاه موجود در گلدان وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.

توجه

وضعیت وقتی مطلوب خواهد بود که خاک دارای ترکیب مناسبی از خاک سبک و سنگین باشد که البته این ترکیب با توجه به نوع گیاهان متفاوت است.

فقیر یا غنی بودن خاک از مواد غذایی معدنی ( نظیر پتاسیم، فسفر، ازت، سدیم، منیزیم، آهن و کلسیم) و آلی ( بقایای گیاهان و جانوران ) عامل مهمی در وضع ظاهری و رشد و نمو گیاهان آپارتمانی است که با افزرودن کودهای حاوی این مواد، باید نسبت به رفع کمبود، اقدام کنید.

وجود مواد آلی در خاک، سبب جذب آب و انجام فعل و انفعالات شیمیایی در آن می شود و مواد مورد نیاز را به گیاه می رساند.

افزایش میزان مواد الی در خاک معمولا باعث تیرگی رنگ گیاه می شود.

علاوه بر این همان طور که در مطالب بالا نیز ملاحظه نمودید درجه اسیدیته ( PH خاک ) به گیاهانی امکان رشد و نمو می دهد که بتوانند در آن درجه به فعالیت خود ادامه دهند.

وضعیت خاک از نظر زهکشی گلدان نیز حایز اهمیت است زیرا جمع شدن آب در ته گلدان، موجب لجنی شدن خاک می شود و گسترش و فعالیت ریشه ها را محدود می کند و در نتیجه رشد گیاه دچار اختلال می گردد.

اصول و شرایط پرورش گیاهان آپارتمانی از نظر نیاز به رطوبت هوا

رطوبت زدن ( آبپاشی ) گیاهان و زمان مناسب آن:

رطوبت نسبی در آپارتمان ها و منازل در بیشتر نقاط کشورمان و در بعضی فصول به ۲۰% تنزل می کند. این امر باعث شدت تعرق گردیده، مقدار زیادی آب از گیاه خارج می شود و گیاه به حالت پژمردگی می افتد.

giahan-apartemani (14)

برای جلوگیری از بروز این حالت، علاوه بر آبیاری معمولی می توانید با پاشیدن آب به صورت اسپری در ساعات گرم روز که حرارت محیط بیشتر است رطوبت نسبی محیط را افزایش دهید.

giahan-apartemani (15)

پاشیدن آب در هنگام عصر یا شب باعث می شود تا آب بر روی گیاه باقی بماند و تبخیر نشود و از تبادلات گیاه با محیط خارج جلوگیری کند.

توجه داشته باشد که قطرات آب آبیاری و غبار پاشی به جای مانده روی اندام گیاهی، نور آفتاب را مانند ذره بین از خود عبور داده، باعث ایجاد لکه های سوخته می گردند. از این رو لازم است که غبار پاشی را در سایه انجام دهید.

giahan-apartemani (16)

شرایط به وجود آوردن رطوبت برای گیاهان محتاج به رطوبت

برای اینکه هوایی مرطوب برای گیاهان آپارتمانی فراهم سازید می توانید به روش های زیر عمل کنید:

گلدان ها را تا لبه آن در ظرفی محتوی تورب یا خزه مربوط قرار دهید.

giahan-apartemani (17)

یا اینکه آن ها را در ظرف پر از شن بگذارید این مواد را طوری خیس نگهدارید که آب اضافی در ته گلدان جمع نشود.

giahan-apartemani (18)

گیاهان روزانه یک یا دو مرتبه با آب سبک آبپاشی کنید ولی این روش را در مورد گیاهانی که دارای برگ های کرکدار و مخملی هستند خودداری نمایید. ( مانند بنفشه آفریقایی و گلوکسینیا )

از قرار دادن گیاهان در مسیر جریان هوا و در مجاور منبع حرارتی اطاق خودداری نمایید.

giahan-apartemani (19)

بهتر است از گلدان های پهن و کوتاه برای گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید تا با افزایش سطح تبخیر رطوبت بیشتری به برگ ها برسد.

حتی الامکان گلدان ها را در کنار هم قرار دهید تا با ایجاد میکرو کلیمای مناسب از عمل تعرق شدید گیاهان جلوگیری شود.

giahan-apartemani (20)

گیاهان آپارتمانی که طالب رطوبت نسبی زیاد و دائمی هستند را در داخل زیر گلدانی بزرگی قرار دهید. در زیر گلدانی تعدادی سنگ ریزه ریخته و به آن آب اضافه نمایید و به منظور جلوگیری از باتلاقی شدن خاک گلدان دقت نمایید که ته گلدان با آب در تماس نباشد.

giahan-apartemani (21)

سازگار کردن گیاه با محیط جدید

هنگامی که گیاه آپارتمانی را از گلفروشی یا گلخانه به منزل منتقل می کنید مدتی طول می کشد تا گیاه با محیط جدید سازگار شود که این دوره را ( دوره سازگاری ) می گویند.

این عوارض را ممکن است در بدو امر در گیاه ببینید:

برگ های گیاه در مقایسه با شرایط گلخانه، آب بیشتری از دست می دهد و ریشه گیاه قادر به جذب سریع آب و جانشین نمودن آب از دست رفته نیست. این امر ریزش گل ها و برگ ها را در هفته اول به دنبال دارد.

افزایش یا کاهش نور محیط جدید در مقایسه با محل اول گیاه، عامل دیگری برای زرد شدن و ریزش برگ ها در هفته اول است.

با دستورالعمل های زیر می توانید میزان سازگاری گیاه با محیط جدید را افزایش دهید:

در هفته اول در آبیاری با توجه به نیاز آن کوتاهی نکنید تا ریشه ها بتوانند کمبود آبی را که گیاه از دست می دهد جبران کند.

برگ پاره ای از گیاهان را به منظور کاهش تعریق گیاه با آب اسپری کنید.

گلدان را در روزهای اول در محیط نسبتا خنک ( ۱۳ تا ۱۶ درجه سانتیگراد ) نگهداری کنید. این عمل باعث تقلیل فعالیت گیاه و در نتیجه، موجب کاهش تعریق و تبخیر آب می گردد و به سازگاری گیاه کمک می کند.

از تابش مستقیم نور خورشید به گیاه جلوگیری کنید حتی اگر گیاه نور دوست باشد؛ زیرا نور مستقیم موجب ازدیاد فعالیت گیاه شده، در نتیجه به آب بیشتری احتیاج پیدا می کند.

از دادن کود به گیاه، تا سه ماه بعد از خرید خودداری نمایید. زیرا در هنگام خرید به اندازه کافی کود در گلدان وجود دارد. از طرفی در اثر تغییر شرایط محیط، رشد گیاه قدری کاسته می شود و در نتیجه به مواد غذایی کمتری نیاز دارد.

سازگاری گیاه با توجه به رشد در زمان سازگاری 

هنگامی که گیاهان آپارتمانی را مدتی در محیط خانه یا گلخانه ( در شرایط یکنواخت ) پرورش و نگهداری نموده اید با توجه به این که گیاه با محیط موجود سازگاری نموده است تغییر محیط زندگی احتمالا عوارض و صدماتی را بر آن وارد می سازد.

برای مثال تغییرات ناگهانی دما باعث افتادن برگ ها و پژمرده شدن گیاه و حتی مرگ آن می شود و اصولا سخت ترین محیط برای گیاهان آپارتمانی مکانی است که دمای متغیّری در طول شبانه روز داشته باشد. البته اختلافات کم دما معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی نماید زیرا در طبیعت نیز دما در شب پایین تر از روز است.

منبع :

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *