انتخاب ساز موسیقی

انتخاب ساز موسیقی

چگونه ساز موسیقی انتخاب کنیم؟

چه سازی بخرم؟ کلاس چی برم؟ کدوم ساز آسون تره زود یاد بگیرم؟ تو کدوم ساز من استعداد دارم؟…

اگر شما یک نوازنده یا از علاقه مندان به موسیقی باشید، احتمالا سوالات فوق را از خودتان پرسیده اید.

در وهله ی اول، شما ببینید که چه نوع سبک موسیقی را گوش می دهید؟ سنتی؟ کلاسیک؟ محلی؟ پاپ؟ راک؟ متال؟ کانتری؟ جز؟ و صدای کدام ساز را دوست دارید؟ سازهایی که صدایشان به نظرتان مطلوب هستند را در اینترنت جست و جو کنید و حداقل چند ویدئو از نواختن آن ها به صورت تکی را مشاهده کنید. این صدای سازی است که قرار است با آن بزنید. می پسندید؟ قیافه و ابعاد ساز چه؟ خوشایند است؟

این پرسش که آیا من استعداد نواختن فلان ساز را دارم یا نه، چندان صحیح نیست. موسیقی همه اش تمرین است. این درسته که ممکن است ما سازی را بهتر و سریع تر از سایر سازها یاد بگیریم و استعداد نواختن آن ساز در ما بیشتر باشد، ولی تمرین در موسیقی حرف اول را می زند. هر چه قدر بیشتر تمرین کنید، مهارت نوازندگی شما در هر سازی افزایش می یابد.

در ادامه، پس از انتخاب اولیه سازتان، اگر دوستانتان یا آشناهایتان آن ساز را دارد، از او بخواهید تا کمی با آن ساز برای تان به صورت زنده اجرا کند. خودتان هم با آن ساز کمی بنوازید و اگر امکان دارد برای مدتی هم قرض بگیرید و بررسی کنید که مطلوب شما هست یا نه. سری هم به فروشگاه های سار فروشی بزنید و سازهای مختلف را از نزدیک ببینید و بررسی کنید.

و در نهایت ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید. یادآوری می کنیم که بهترین راه برای انتخاب ساز، دیدن کلیپ های مختلف از نواختن سازها و فیلم کنسرت ها است. یادتان نرود. انتخاب بدون فکر و اتفاقی ساز، موجب کنار گذاشتن و دلزدگی شما از آن ساز و حتی موسیقی می گردد. در انتخاب ساز خود بسیار دقت کنید. انتخاب ساز، مانند انتخاب یک همدم یا دوست صمیمی است. باید با آن زندگی کنید. در نهایت پیشنهاد می کنیم که چندین ساز را کنار هم یاد بگیرید. بسیاری از هنرمندان مشهور ایران و دنیا، در نواختن حداقل چند ساز مهارت دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *