انسان عامل انتقال ویروس کرونای جدید است

یک مقام سازمان بهداشت جهانی از احتمال شیوع نوعی ویروس کرونای جدید خبر داده که تا کنون موجب جان باختن دست کم ۱۸ نفر در منطقه خاورمیانه و اروپا شده است.

به گزارش روزنامه گاردین، این مقام سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده که ویروس جدید در بین انسان ها، «پس از تماس طولانی»، سرایت می کند.

پیشتر نوعی مشابه از خانواده ویروس یاد شده همه گیر جهانی بیماری سارس را رقم زد که از آسیا آغاز شد و در سال ۲۰۰۳ در سراسر دنیا ۷۷۵ نفر را به کام مرگ کشاند.

روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت، مقام های فرانسه اعلام کردند که مورد دوم ابتلا به ویروس جدید در این کشور مشاهده شده است. به ظاهر بیمار دوم، مدتی در همان اتاق بیمارستانی که از بیمار اول مراقبت می شد، بستری بوده است.

در همین باره، کیجی فوکودا، معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در گفت و گو با خبرنگاران در کشور عربستان سعودی، مرکز بروز بیماری نوظهور، توضیح داد که تا کنون هیچ مدرکی دال بر اینکه ویروس کرونای جدید قابلیت ایجاد یک همه گیر جمعی را دارد، به دست نیامده است.

با این حال این مقام سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد که نگرانی اصلی از آن جهت است که شواهدی دیده شده که در چندین کشور «این نظریه تقویت شده که با ایجاد تماس نزدیک با فرد ناقل بیماری، ویروس کرونای جدید به انسان دیگر منتقل می شود.»

وی هشدار داد که دولت ها از هم اکنون باید برای اطلاع رسانی به مردم خود اقدام کنند.
یک کارشناس سلامت که به خواست خود نامش محفوظ می ماند، درباره معنای «تماس نزدیک» توضیح داد که منظور از چنین تماسی «حضور طولانی مدت در فضایی کوچک و بسته به همراه شخص بیمار» است.

ویروس کرونای جدید نخستین بار پارسال در منطقه خلیج فارس گزارش شد. از آن زمان مواردی از ابتلا به این ویروس در بریتانیا و فرانسه در میان اشخاصی که به خاورمیانه مسافرت کرده بودند، دیده شد. تا کنون آزمایش خون در ۳۴ بیمار در سراسر جهان آلودگی به ویروس جدید را تأیید کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *