انقلابی جدید در عرصه اتوبوس های هیدروژنی

hydroxen-bus-2

بررسی تاریخ تمدن بشر نشان میدهد که هرگاه کشوری دارای یک موقعیت استراتژیک باشد،هرگز نمی تواند خود را از تحولات جهانی دور نگهدارد و انزوا پیشه کند بلکه چنین کشوری باید با درک صحیح از موقعیت خاص جفرافیایی خود به عنوان یک قدرت استراتژیک وارد عمل شده ودر راستای پیشرفت وتوسعه نقش موثری گام بردارد.

گسترش روزافزون مصرف انرژی، محدودیت منابع فسیلی، فاجعه آلودگی محیط زیست مانند تهران ناشی از سوزاندن این منابع ، بحث گرم‌شدن هوا و اثرات پدیده گلخانه‌ای و ضرورت متعادل‌کردن نشر گاز CO۲، همگی لزوم صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و توجه به استفاده از دیگر منابع را ضروری ساخته‌اند. در میان انرژی‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به سادگی فناوری و نداشتن عوامل آلوده‌کننده محیط زیست و محاسن دیگر، توانسته‌اند نقش مهمی را در سیستم جدید انرژی جهان ایفا کنند.

امروزه بحث انرژی یکی از مهمترین مباحث مطرح در امر توسعه بشمار می‌رود.

در طول چند سال گذشته، سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی پاک تا نزدیک به پنج برابر افزایش یافته است، در حال رشد از ۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۲۶۹ میلیارد دلار در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳.رسیده است.

اتوبوس های هیدروژنی

همچنین درحال حاضر ذرت ونیشکر وچندمحصول فرعی دیگربه عنوان تولید اتانول درآمریکا شناخته می شود ،درحالی که این نوع اتانول از درصد آلایندگی بالایی برخوردار است .ودربرخی موارد میزان آلایندگی آن از گازاییل وبنزین نیز بالاتر است.وگازهای گلخانه ای فراوانی تولید می کند.واز سوی دیگر ،تهیه اتانول از ذرت که یک ماده غذایی مهم واستراتژیک در کشورهای جهان به حساب می اید ، موجب افزایش چشمگیر قیمت های جهانی ذرت ونیشکر شده وپیامدهای منفی فراوانی به دنبال داشته است. .

سیستم هیدروژن بدلیل استقلال از منابع اولیه انرژی سیستمی دایمی ،پایدار فناناپزیرمی باشد.پیش بینی می کنم درآینده نه چندان دورالبته با حمایت مسولین از جمله خانم ابتکاررییس محترم محیت زیست تولید ومصرف آن به عنوان حامل انرژی به سراسر اقتصاد جهانی سرایت نموده واقتصاد هیدروژنی را تثبیت کنیم.

امروزه دربسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان صحبت از یک منبع پاک وسبز جدید بنام هیدروژن به میان می آیدکه توجه بسیاری ازکارشناسان وصاحب نظران دنیای انرژیهای جایگزین وانرژیهای پاک رابه خود جلب کرده است.

به نحوی که بسیاری ازاین کارشناسان ،هیدروژن را کمک به صلح جهانی توصیف می کنند. بر این اساس هم کنون ما با در اختیار داشتن این دانش جدید وارزان می کوشیم تا راه های جدیدی برای تسریع وبهینه سازی این پروژه عظیم چالش های موجود رابه فرصت بزرگ وانرژی سازتبدیل کنیم.

توانستم در عرصه انرژی جایگزین یک نوآوری بزرگ ومنحصر به فرد انجام دهم.وهیدروژن ارزان قیمت تولید کنم . درآزمایشگاه شخصی به تولید انبوه برسانم ،از جمله ویژگیهای که هیدروژن ابداعی رااز سایر گذینه های مطرح سوختی متمایز می نماید ،به فراوانی ، مصرف منحصر به فرد وکاهش اثرات گلخانه ای اشاره کرد.

درحقیقت توانستم یک روش ارزان اما کارامد برای تولید هیدروژن ابداع کنم.

گاز بدست آمده یک سوخت پاک پاک ارزان خواهد بود ومشکل جایگزینی کردن سوخت های فسیلی به وسیله سوخت های تجدید پذیر را رفع می کند.

این اختراع دستگاهی است که می‌تواند صنعت اتوبوس های هیدروژنی را متحول کند و می‌توان این گاز تجدیدپذیر را به غول توسعۀ این صنعت نوپا در جهان تبدیل کرد.

در این زمینه، روش های گوناگونی را آزموده و از مواد جایگزین و ارزان‌تر از طرح‌های قبلی استفاده کرده‌ام که در مجموع نتیجه‌بخش بوده است. نتیجه اینکه هیدروژنِ تولید شده کم‌خطرتر و پرکاربردتر از نمونه‌های معمول است. ذخیرۀ هیدروژن، آن هم در مخازن تحت فشار، همواره خطرناک ودر صورت اشکال در سیستم میتواند فاجعه بار باشد.

روش کار

در این روش جدید ومبتکرانه که با استفاده از یک دستگاه (الکترولیز) که درون اتوبوس قرارگرفته و زمان استارت شروع به واکنش تولید گاز می شود این دستگاه شروع به تولید هیدروژن کرده در این هنگام سوخت وارد لوله ای ویژه ای شده و سپس فشرده می شود تا مثل سوخت برای خودروها بکار گرفته شود. در یک کلام ، آب را به به سوخت پاک تبدیل می کنیم .

تولیدهیدروژن از طریق از طریق تجزیه آب پدیده جدیدی نیست وسالها بشر به این فناوری دست پیدا کرده است.اما انچه که کشف جدید این جانب را قابل تامل ساخته است،استفاده از الکترولیز آب با مصرف الکتریسیته کم وهمچنین غیر قابل انفجاری بودن این گاز است.

ویژگیهای هیدروژن اختراعی

از جمله ویژگی این پروژه ابداعی که با سایرگذ ینه های مطرح سوختی متمایز می باشد به فراوانی ،مصرف منحصر به فرد ،کاهش اثرات گلخانه ای اشاره نمود .

همچنین هیدروژن ابداعی توانایی بخش عالی برای فناوری های انرژی تجدید شونده است.این انرژی می تواند بافناوری های سوخت فسیلی ،اتانول ومواد حیاتی که تماما سوختهای جایگزین به شمارمی آید رقابتکند ومی تواند بخوبی در فناوری وسایل نقلیه ترکیبی به کار گرفته شود.

هیدروژن به عنوان عنصری از سوخت تجدید شونده برای انرژی پایدار درآینده ،دارای قابلیت عظیمی است

سیستم هیدروژن بدلیل استقلال از منابع اولیه انرژی سیستمی دایمی ،پایدار فناناپزیرمی باشد.پیش بینی می کنم درآینده نه چندان دور ، تولید ومصرف آن به عنوان حامل انرژی به سراسر اقتصاد ایرا ن وجهان سرایت نموده واقتصاد هیدروژنی را تثبیت کنیم. درحقیقت توانستم یک روش ارزان اما کارامد برای تولید هیدروژن ابداع کنم.

گاز بدست آمده یک سوخت پاک پاک ارزان خواهد بود ومشکل جایگزینی کردن سوخت های فسیلی به وسیله سوخت های تجدید پذیر را رفع می کند.وهمچنین این اتوبوسها نیاز به شارژسوخت ندارند.

مزایای پروژه

از مزایای هیدروژن می توان به برگشت بودن به چرخه تولید ،عدم تولیدco۲ وکاهش اثرات گلخانه ای وبرتری تکنیکی ازجمله در این نسبت ،هیچ نیازی در تغیرات یک موتور خودرو نیست لذا با توجه به نکات مثبت زیست محیطی ،اقتصاد وقوانین وضع شده امروزه ایراندر اینده نزدیک به سمت توسعه پایدارو بااستفاده از انرژی هیدروژنی سوق داده می شود .استفاده ازهیدروژن چشم نداز بسیاری روشنی را درآینده برای بخش انرژی ترسیم می نماید.

مشکلات اتوبوسهای هیدروژنی در جهان

بزرگ‌ترین مشکلی که اکنون تولیدکنندگان در جهان با آن روبه‌رو هستند، هزینه بالای تولید اتوبوسهای هیدروژنی است. به عبارتی، ساخت هر خودرو صدها هزار دلار هزینه بر می‌دارد..پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ خودروهای هیدروژنی بتوانند بر ماشین‌های الکتریکی برتری یابند. خودروهای الکتریکی در بسیاری از کشورها خصوصا امریکا، چین، و هند که انرژی الکتریسیته با سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند.علاوه برهزینه بالای تولید و ایجاد ایستگاه‌های سوختگیری، اندازه و وزن خودروهای هیدروژنی به‌دلیل نیاز به مخزن پرحجم برای طی مسافت مناسب از دیگر مشکلات پیش روی طراحان است.

سخن آخر

وبنا به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای و درراستای فرمایشات گرانمایه اخیر ایشان در خصوص اقتصاد مقاومتی ودر صورت حمایت معنوی مسولین از این طرح وبا تحقق پروژهای نام‌برده، صنعت هیدروژن علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، در کلان شهرها از جمله تهران عزیز باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفاظت از منابع و ذخایر طبیعی، افزایش امنیت، عرضۀ سوخت پاک و تجدیدپذیر و همچنین افزایش صادرات این سوخت می‌شود. همچنین، درخصوص مهم‌ترین شاخص توسعۀ پایدارِ این فناوری در ایران باید در ، استفاده از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردها، آن را تعریف و اجرایی کرد. طبق سیاست‌گذاری‌های جدید در جهان در اینده باید سهم هیدروژن در سبد سوخت خودروها به ۷۰ درصد افزایش یابد و آغاز گستردۀ تولید خودروهای هیدروژنی در سطح کارخانه‌های جهان تسریع شود امید وارم درآینده نزدیک شاهد تردد اتوبوس های دوست دار محیت زیست بصورت فراگیردر کشور عزیزمان باشیم .

امیر کرملاچعب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *