اولین فضا-هواپیما با قابلیت استفاده مجدد سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود

 

رسانه اینفو – بر اساس اعلام شرکت فناوری اطلاعات و هوافضای چین (CASTC)، اولین فضا هواپیما با قابلیت استفاده مجدد تا سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود.

فضا هواپیما نمونه ای جدید از فضاپیماهایی است که قادر است بدون راکت به فضا پرتاب شده و در منطقه مشخص با تغییر ماهیت، ماموریت خود را به انجام برساند.

فضا هواپیما

در نگاه اول، ممکن است چنین به نظر برسد که پرتاب موفقیت آمیز پروژه spaceX با راکت های فالکون ۹ که در ابتدای سال جاری برای ایستگاه فضایی چین و ایستگاه مشترک فضایی از جانب چین صورت گرفت، گام نخست رونمایی از این فضاپیمای پیشرفته باشد.

چن هانگبو، پژوهشگر CASTC گفت که بر خلاف فضاپیماهای سنتی، این فضاپیمای جدید به عنوان یک هواپیما و بدون استفاده از راکت به آسمان پرواز خواهد کرد.

یکی از علت هایی که این فضاپیما «فضا هواپیما» نام گرفته این است که برای پرتاب نیازی به راکت ندارد.

طبق گفته Ars Technica، این فضا هواپیما ابتدا از باند پرواز کرده و در ارتفاعی در بالای اتمسفر تبدیل به موشک می شود، تا بدین صورت بتواند برای تامین انرژی مورد نیازش، از چرخش دورانی استفاده کند. این روش کمک می کند که فضا هواپیمای یاد شده به نقطه پایدار جوی در مدار برسد.

هر چند مقامات مربوطه در باره این هوا فضا پیما اطلاعات بیشتری اعلام نکرده اند اما گفته شده که این فضا هواپیما، در انتقال خدمه و بار، به خوبی برنامه ریزی شده و مناسب است.

چن درباره پیشرانه این فضا هواپیما گفت: فناوری به کار رفته در پیشرانه این فضا هواپیما امکان تعمیر و نگهداری آسان را فراهم می کند. این کار دقیقا به خاطر کاهش هزینه ها برای دولت چین صورت گرفته است.

به نظر می رسد که این فضا هواپیما بتواند پروژه های فضایی ماه و مریخ که توسط چین مدیریت می شوند را با پیشرفتی قابل توجه مواجه کند و به آنان کمک کند، تا موثر تر و سریع تر به نتیجه برسند.

Liu Shiquan مدیر صنایع  و دانش فضایی چین در کنفرانس اکتشافات فضایی در ماه ژوین که در بینچینگ برگزار شده بود  اعلام کرد در حال حاضر، چین در حال توسعه تکنولوژِی  فضا پیما  از زمین به مداربا قابلیت استفاده مجدداز آن است که می تواند با پروازی افقی از سطح زمین، به ماموریت خود ادامه دهد.

وی افزود: ما در حال حاضر چندین تست مهم زمینی برای موتورها و [سایر اجزای اصلی] این فضا هواپیما انجام داده ایم، و دستاوردهای قابل توجهی را به دست آورده ایم.

البته چین اولین کشوری نیست  که ایده فضا هوا پیمای افقی را پیاده می کند؛ ناسا صاحب اصلی این ایده برای شاتل فضایی در دهه ۱۹۷۰ بود و حتی بر مبنای ایده خود، فضا هوا پیمایی را طراحی نموده بود. اگر چه Virgin Galactic has SpaceShipTwo و XCOR has the Lynx  (اگرچه به دلیل کمبود بودجه به حالت تعلیق در امد) پرواز های موفقی داشتند اما این پروازها پروازهای زیر مداری بودند .

اگر چین در سال ۲۰۲۰ موفق شود، اولین بار خواهد بود که یک فضا هوا پیمای مداری از باند فرودگاه پرواز نموده و بنا به طراحی قابلیت فرود دوباره بعد از ماموریت در باند فرودگاه فرود  داشته باشد تا برای ماموریت بعدی خود آماده شود چرا که چین مدعی است که فضا هواپیمایی که در دست دارد، می توانید بارها مورد استفاده قرار گیرد و ماموریت هایی را انجام دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *