اینشتین ذاتا نابغه بود

می گویند مغز نئاندرتال ها کمی از مغز انسانهای مدرن بزرگتر بوده یا حجم مغز در انسان بوسکوپ ۳۰ درصد بیشتر از ما بود، اما آیا همه اینها به معنای این است که آنها هوش بیشتری داشتند و مغز بزرگتر به معنای هوش بیشتر است؟ مطالعه ای که اخیرا روی مغز آلبرت اینشتین انجام شده، ممکن است به ما بگوید سرچشمه ی هوش و نبوغ کجاست. نتایج این مطالعه که به تازگی در مجله نیچر به چاپ رسیده، نشان می دهد مغز اینشتین تفاوت های ساختاری زیادی با مغز انسانهای عادی داشته و احتمالا همین تفاوت ها باعث توانایی های برجسته او بوده اند. این تحقیق اخیرا روی تصاویری انجام شده که توماس هاروی بعد از مرگ اینشتین از روی مغز او تهیه کرده بود. هاروی، آسیب شناس بیمارستان پریستون بود و هنگام کالبد شکافی، مغز اینشتین را خارج و نگهداری کرد، سپس از آن عکس گرفت و در آخر آن را به دقت به ۲۴۰ قسمت برش داد نتایج آن اسلایداهای میکروسکوپی برای مطالعه تهیه کرد.

44605_495785030465519_1387152341_n

نتایج اولیه تحقیقات روی مغز این فیزیکدان برجسته چندان جالب از آب در نیامد، چون مغز اینشتین حتی از متوسط ابعاد انسانهای دیگر هم کوچکتر بود و بر اثر افزایش سن دچار زوال شده بود. اما بعدتر در سال ۱۹۸۵ معلوم شد در دو بخش مغز او نسبت سلولهای غیر عصبی به ازای هر نورون ( سلول عصبی ) به طرز عجیبی بیشتر از بقیه افراد است. هاروی در سال ۱۹۹۰ کشف کرد قسمت بالایی وسط نیمکره مغز اینشتین که لوب یا لخته آهیانه نامیده می شود، فاقد یک ساختار شیار مانند رایج در مغز انسانهای دیگر است. محققان می گویند احتمالا این فقدان باعث شده اتصالات عصبی که وظیفه درک فضایی و محاسبات را بر عهده دارند، بیشتر شوند.

original

به تازگی دین فالک، انسان شناس دانشگاه ایالتی اوهایو و همکارانش ۱۲ عدد از عکسهای هاروی را از موزه ملی سلامت در ایالا متحده قرض گرفته و آنها را با تصاویر مشابه از ۸۵ نمونه مغز دیگر مقایسه کرده اند. در این تحقیق ساختارهایی مشخص شدند که در تحقیقهای قبلی نادیده مانده بود. مثلا توسعه بیش از حد قشر حسی نیمکره راست مغز احتمالا باعث شده بود اینشتین ویولن نواز خوبی از آب در بیاید. پیچیدگی ها و الگوهای چین ها در نقاط خاصی از مغز اینشتین مثل قشر جلویی پیشانی، لوب آهیانه و قشر بینایی متفاوت است. ساختار چین ها در قشر پیشانی که برای تفکر انتزاعی از جنس افکاری شبیه نظریه نسبیت کافی در اختیار مغز به کار می رود، بسیار پیچیده است و احتمالا این پیچیدگی فضا و ساختار عصبی کافی در اختیار مغز او قرار داده تا بتواند به طرز غیر متعارفی فکر کند.

Read More : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121115210457.htm

http://www.huffingtonpost.com/2012/11/17/albert-einstein-brain-study-genius_n_2144865.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *