بارداری با وجود بیماری سلیاک

 

رژیم غذایی عاری از گلوتن تنها روش برای درمان بیماری سلیاک است و این موضوع در دوران بارداری تغییر نمی کند. بیماری سلیاک کنترل نشده می تواند به سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و سایر موارد مرتبط باشد. حتی زمانی که برای دو نفر غذا می خورید باز هم باید اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی وارد بدن خود می کنید. باید مطمئن شوید که قبل از باردار شدن، بیماری سلیاک خود را تحت کنترل دارید. اگرچه اینکار همیشه ممکن نیست اما آماده بودن بهترین روش برای به دنیا آوردن نوزادی سالم است.

بیماری سلیاک چگونه بر روی بارداری اثر می گذارد؟

دو روش کلیدی برای اینکار وجود دارد:

  • بیماری سلیاک باعث می شود بدن نتواند ویتامین ها و مواد معدنی کافی جذب کند. در مقابل، کودک نیز مواد معدنی و ویتامین کافی دریافت نمی کند.
  • متخصصان بر این باورند که برخی از آنتی بادی ها به بیماری سلیاک مرتبط هستند و می توانند به جفت و شما آسیب وارد کنند.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد ۸۵ درصد از زنانی که با بیماری سلیاک دست و پنجه نرم می کنند سقط جنین را قبل از تشخیص این بیماری داشته اند. زنانی که این بیماری را کنترل می کنند بیشتر از سایر زنان سالمی که چنین بیماری ندارند با سقط جنین روبرو نمی شوند.

چه موادی باید بخورید؟

به طور ایده آل، قبل از اینکه بخواهید باردار شوید مکمل هایی را مصرف می کنید. رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند مواد مغذی زیر را به طور کافی وارد بدن نکند:

  • کلسیم
  • آهن
  • فیبر
  • اسید فولیک
  • روی
  • ویتامین D
  • منیزیم

اگر بیماری سلیاک دارید ممکن است روی،سلنیم و اسید فولیک کمتری داشته باشید. این مواد برای دوران بارداری بسیار مهم هستند. به همین خاطر باید مطمئن شوید که هر چیزی که بدن نیاز دارد را به درستی دریافت می کنید. در ادامه مهم ترین مواد مغذی برای دوران بارداری را با هم مرور خواهیم کرد. این مواد در غذاهای زیادی یافت می شود. شما می توانید با مشورت پزشک از مکمل های موجود نیز استفاده کنید:

  • آهن: اسفناج، سیب زمینی شیرین، نخود، بروکلی، سبزیجاتی با برگ سبز، گوشت گاو و بره منابع خوبی از آهن هستند. گوشت دو الی سه برابر آهن بیشتری نسبت به میوه ها و سبزیجات دارد. بهتر است آهن را به همراه ویتامین C مصرف کنید زیرا به جذب آن کمک می کند.
  • اسید فولیک: این ماده از مغز کودک محافظت می کند. می توانید اسید فولیک را از طریق حبوبات، سبزیجاتی با برگ سبز، بادام زمینی، مرکبات و کلم بروکلی به دست آورید. بیشتر محصولات تهیه شده ازگندم در آمریکا با اسید فولیک غنی می شوند اما محصولات عاری از گلوتن چنین نیستند. استفاده از مکمل با دستور پزشک می تواند مفید باشد
  • کلسیم، ویتامین D و منیزیم: برای استخوان های خود به این مواد نیاز دارید. عدم تحمل لاکتوز و بیماری سلیاک اغلب به همراه هم دیده می شوند. به همین خاطر باید منابع غیر لبنی از کلسیم همچون نوشیدنی های غنی شده با کلسیم، ماهی و سبزیجاتی با برگ سبز را مدنظر قرار دهید.
  • اسید چرب امگا ۳: سالمون، تن و ساردین منابع خوبی از اسید چرب امگا۳ هستند.اطمینان حاصل کنید که ماهی انتخابی، جیوه بسیار اندکی دارد. اگر چنین ماهی در دسترس نداشتید می توانید از مکمل ها استفاده کنید( البته زیر نظر پزشک)

آیا کودک شما نیز بیماری سلیاک خواهد داشت؟

این یک بیماری ژنتیکی است و به همین خاطر احتمال ابتلای نوزاد به آن وجود دارد. زمانی محققان بر این باور بودند که شیر دادن به نوزاد می تواند خطر ابتلا به این شرایط را کمتر کند اما در حال حاضر در مورد این موضوع مطمئن نیستند. سایر مطالعات نشان داده است که شانس ابتلای کودک به بیماری سلیاک ممکن است تحت تاثیر زمان و چگونگی مصرف اولین ماده حاوی گلوتن قرار داشته باشد. البته برخی از محققان معتقدند این موضوع صحیح نیست. افراد ممکن است در مراحل مختلفی از زندگی خود به این بیماری مبتلا شوند اما محققان در مورد محرک های آن مطمئن نیستند. بهترین مورد برای بارداری و نوزاد، ادامه سبک زندگی بدون گلوتن و مراقبت از فرد باردار است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *