بازگشت بینایی به موش ها از طریق تزریق چشمی

از دست دادن بینایی چشم به دلایل مختلف، از بیماری های «رتینو پیگمنتوزا» یا «دژنراسیون ماکولا» (تخریب لکه زرد شبکیه) توان انسان را در حس کردن پرتوهای نور تحت تأثیر قرار می دهد، و همین مسأله زندگی بیمار بسیاری را در سراسر جهان با دشواری های زیادی مواجه ساخته است.

خوشبختانه یافته های پژوهشی جدید بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که در آینده نزدیک می توان این دسته نابینایی ها را از طریق تزریق درون چشمی درمان کرد.

به نوشته سایت «یاهو»، در تحقیق علمی تازه ای دانشمندان نوعی ماده شیمیایی با نام «آکریلامید آزوبنزن کوآترناری آمونیوم» (یا AAQ) را به چشم تعدادی موش آزمایشگاهی نابینا تزریق کردند. پیش تر «اِی. اِی. کیو.» به عنوان نوعی ماده مؤثر بر روی سلول های عصبی شناخته شده بود، زمانی که دانشمندان ماده فوق را به صورت مستقیم به درون چشم موش های آزمایشگاهی تزریق کردند، این جانداران مجدداً توانایی حس کردن پرتوهای نور را بازیافتند.

به رغم پیشرفت حاصل شده، پژوهشگران می گویند در این مرحله هنوز نمی توانند به طور قطع اعلام نظر کنند که تزریق درون چشمی موش های آزمایشگاهی چه میزان بینایی را به این حیوانات بازگردانده است. تا به این لحظه همین قدر می دانیم که موش های نابینا پس از تزریق ماده «اِی. اِی. کیو.» زندگی معمولی خود را از سر گرفته اند.

ماده «اِی. اِی. کیو.» تا کنون تنها بر روی موش های آزمایشگاهی امتحان شده، قرار است دانشمندان سری جدید آزمایش ها را بر روی میمون ها انجام دهند. این پژوهشگران امیدوارند در نهایت مشخص کنند آیا ماده فوق در درمان بیماری های «رتینو پیگمنتوزا» یا «دژنراسیون ماکولا» در انسان ها قابل استفاده است یا خیر.

اما حتی اگر آزمایش های یاد شده دست آخر نشان دهند که ماده «اِی. اِی. کیو.» بر روی انسان ها نیز مشابه موش ها عمل می کند، تزریق منظم راه حل مناسب درمانی در انسان ها نخواهد بود، دلیل این امر هم تأثیر ۲۴ ساعته ماده «اِی. اِی. کیو.» است که نیازمند تجدید تزریق بعد از طی این زمان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *