برای نخستین بار، انسانی زنده بدون قلب و نبض

دو پزشک امریکایی به نام های «بیلی کوهن» و «باد فریزر» از مؤسسه قلب تگزاس توانسته اند طی یک عمل موفقیت آمیز در سینه یک بیمار رو به مرگ به جای قلب یک دستگاه جاسازی کنند و ادامه زندگی او را بدون قلب و حتی نبض میسر سازند.

به نوشته دیلی میل، پیش از آنکه این دو پزشک تصمیم به شکافتن سینه و خارج کردن قلب بیمار خود، آقای «کِرِیگ لوئیس» بگیرند، عمل تعویض قلب را بر روی پنجاه گوساله انجام داده بودند. با انجام موفقیت آمیز این عمل، امروز آقای لوئیس و گوساله های بی دل و زبان به جای قلب از نوعی دستگاه پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) بهره می برند.

تا به اینجای کار شاید چندان هم بی سابقه نباشد، اما آنچه این عمل را به صورت موردی خاص برجسته می کند شیوه عملکرد دستگاه جایگزین قلب است. قطعه فوق چیزی شبیه به یک توربین است با چند روتور ساده گردان که مثل یک قلب نمی تپد، بلکه مانند شلنگ های آبیاری مورد استفاده باغبان ها «جریانی پیوسته» را ایجاد می کند.

بعد از اینکه پزشکان یکی از گوساله های آزمایشگاهی به نام «اَبیگِیل» را برای تعویض قلب جراحی کردند، آنگونه که دکتر کوهن در یک مصاحبه با رادیو «ان. پی. آر» می گوید: «اگر با یک گوشی به صدای قلب او گوش کنید، هیچ صدای تپشی را نخواهید شنید و اگر رگ هایش را معاینه کنید نبضی حس نخواهید کرد. اگر هم حیوان را به یک قلب نگاره (ای.کِی.جی.) وصل کنید تنها یک خط صاف را بر روی نمایشگر خواهید دید.»

«کِرِیگ لوئیس» که هم اکنون تنها انسانی است که بدون قلب و نبض بر روی کره زمین زندگی می کند پیش از عمل به سبب بیماری آمیلوئیدوز در بستر مرگ افتاده بود. در بیماران مبتلا به آمیلوئیدوز، پروتئین های غیرطبیعی در بدن انباشته می شوند و با مسدود کردن اندام ها و بافت ها مانع از ادامه فعالیت آن عضو می شوند. اما لوئیس ۵۵ ساله پس از دریافت دستگاه پمپ به جای قلب، دیگر از این بیماری رنج نمی برد.

بعد از انجام جراحی و جریان یافتن دوباره خون در رگهای کریگ لوئیس زمانی که پزشکان گوشی مخصوص را بر روی سینه او قرار دادند تنها صدای «زمزمه ای ممتد» را به جای ضربان قلب او شنیدند. دکتر کوهن می گوید: «طبق همه فاکتورهای موجود برای سنجش علائم حیاتی بیماران، این بیمار مرده است.» این پزشک در نهایت می گوید: «این عمل اثباتی است بر این حقیقت که فیزیولوژی انسان بدون وجود نبض هم قادر به ادامه حیات است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *