بزهایی که از درخت بالا می روند

اولین بار که نگاهم به این عکس ها افتاد، با خودم فکر کردم که حتما ساختگی و فتوشاپی هستند. مگر می شود که این همه بز از درخت بالا بروند؟ ولی بعد از کمی جستجو متوجه شدم که بزهای کشور مراکش علاقه ی زیادی به بالا رفتن از درخت دارند!

البته بز های مراکشی از هر درختی بالا نمی روند. تنها درخت ارقان که در جنوب غربی مراکش رشد می کند، دل آن ها را برده است. انگار که بز ها خیلی از خوردن میوه های زیتون مانند این درخت خوششان می آید. از آن جایی که ارتفاع این درخت ها به متر ۱۰ هم می رسد، بز ها مجبور شدند که بالا رفتن از درخت را یاد بگیرند.

به خاطر این که بز ها سم دارند، بالا رفتن از درختان برای بزهای سایر مناطق بسیار سخت است. ولی بز های مراکشی در طول سال های زیاد نه تنها یاد گرفته اند که از درخت بالا بروند، بلکه به خوبی هم می توانند تعادل خود را حفظ کنند و از این شاخه به آن شاخه بپرند!

چوپانان با بز ها کاری ندارند. به آن ها اجازه می دهند که با خیال راحت از درختان بالا بروند، البته نه به خاطر این که از دیدن این صحنه لذت می برند، چوپانان هدف دیگری دارند. بز ها نمی توانند دانه ی میوه ی درخت ارقان را هضم کنند، به همین دلیل هم آن ها را همراه با مخلفات دیگر دفع می کنند. چوپان ها این دانه های دفع شده را جمع می کنند، البته نه به خاطر این که از این صحنه هم لذت می برند!

سالیان سال مردم محلی از دانه ی میوه ی ارقان روغن با ارزشی می گیرند. از روغن درخت ارقان در غذا و لوازم آرایشی استفاده می کنند و بعضی ها هم می گویند که جلوی پیری را می گیرد. حالا این ها چه ربطی به دفعیات بر ها دارد؟ هنگام تهیه روغن، جدا کردن هسته کار حساسی است و به نظر می رسد که مردم محلی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از دانه های دفع شده ی بز ها راحت ترین روش است. جالب است بدانید که در بعضی از نقاط قیمت روغن ارقان به لیتری ۳۰۰ دلار هم می رسد.

اما درخت ارقان رو به نابودی و انقراض است. بز ها با بالا رفتن از درختان و خوردن میوه ها و برگ های آن ها جلوی رشد آن ها را می گیرند، تازه قطع بیش از حد درختان هم کمکی به آن نمی کند. هم اکنون درخت ارقان جزو گونه های در خطر انقراض است و تحت حفاظت یونسکو قرار دارد. اگر همین روند ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد آیندگان شانس دیدن بز هایی که از درخت بالا می روند را نخواهند داشت!

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *