بعلبک ناشناخته ترین و اسرار امیز ترین بنای جهان کار باستان شناسی  

شباهت های بسیاری به کارهای پلیسی و کارگاهی دارد, یک پلیس همیشه سعی میکند با یافتن مدارک به حقایق نزدیک شود, اما کار باستان شناسان بسیار پیچیده تر و سخت تر از کار کارگاهان است . انها باید پازل های بسیاری را در کنار هم قرار دهند تا به حقیقتی دست یابند که متعلق به چندین هزارسال گذشته است . اما چه چیز باعث میشود که انها با تحمل اینهمه سختی و عذاب دست از کار خود نکشند.؟ جوابهای بسیاری میتوان به این سئوال داد, اما نکته اصلی ویژگیهای منحصر بفرد هر کدام از این پدیده ها و این بناهای اسرار امیز است .

L00872547637

یکی از بناهای بینظیر جهان بنای باشکوه ” بعلبک ” میباشد,این بناء تا امروز محققان بسیاری را بخود جذب کرده و هنوز هم باستان شناسان نمیدانند کدام نیرو و کدام تکنولوژی این بنای بی همتا را افریده است . البته در اینجا باید متذکر شوم که دو چیز در ” بعلبک ” قابل توجه است . یک معبد ” بعلبک ” و دوم سنگهای بزرگ و ستونهای ویران شده در ان منطقه است که در سطح وسیعی پراکنده شده اند . چه چیز باعث انهدام این بنای عظیم شده ؟. من در مطلب امروز به هر دو انها اشاره خواهم کرد و مهمترین تئوریهایی را که باستان شناسان مطرح کرده اند را بیان خواهم کرد . ” ویرانه های بعلبک ” در لبنان و در منطقه ای بنام ” بعلبک ” سنگ عظیمی وجود دارد که به عقیده دانشمند روسی “میخائیل اگرست ” بخشی از ایستگاه سفرهای فضائی بوده است . به عقیده این دانشمند یک سری زمین لرزهای شدید که در سال ۱۷۵۹ به حداکثر شدت خود رسید, ان مرکز ستونهای مرمر و سنک سماک نمود . حتی همین بقایای مخروبه نیز به نوبه خود مایه حیرت است . برای مثال باروی پیرامون انجا از تخته سنگهای عظیم به طول بیش از ۱۳۰ متر ساخته شده اند که وزن هر کدام حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تن است . با مشاهده انها انسان بیاد افسانه عربها می افتد که میگویند نمرود پادشاه قدرتمند و شکارچی ماهر لبنان بعد از فرو نشستن ابهای طوفان نوح, گروهی از غولها را مامور نمود تا قلعه انجا را باسازی نمایند ( البته در بعضی افسانه ها بجای نمرود از سلیمان نبی نام برده شده است ) یا طبق یک افسانه دیگر سازنده اولیه بعلبک کسی غیر از قابیل نبوده است, او بعد از قتل برادرش هابیل برای فرار از خشم خداوند انجا را ساخت و تعدادی غول را دور خود گرداورد تا در پناه دیوارهای انجا به سر برد .

2.18baalbek

به هر حال بعلبک قدیمیترین شهر جهان است و وجود معابد رومی , یونانی و فنیقی در اطراف ان هیچگونه کمکی در حل معمای ان و تاریخ اولیه بنایش نمیکند . و در مورد ” یوگاریت ” در سوریه نیز که در قرن چهاردهم قبل از میلاد در اثر یک فاجعه منهدم شده است,اطلاعات چندانی در دست نیست . در اینجا نیز با چیستانهای زیادی مواجه هستیم . در این باره ” ابیملکی ” پادشاه فنیقیه به فرعون ” امنوفیس ” چهارم چنین نوشته است : “شهر سلطنتی یوگاریت در اثر اتش سوزی منهدم شده است . نصف ان سوخته است و بیش از نصف دیگر ان باقی نمانده است ” . درست است که حالا نیز میتوان اثار ناشی از اتش سوزی را در انجا مشاهده نمود, ولی این نمیتواند تنها عامل انهدام انجا باشد . زیرا اتش نمیتواند باعث فروپاشی دیوارهای سنگی انهم با ان ابعاد غول اسا شود و حتی بعضی از سنگها از جای خود کنده شده و در فاصله نسبتا دوری افتاده اند.!! ظواهر امر نشان میدهد که تخریب انجا ناشی از زمین لرزه نیز نبوده است . در مورد انهدام انجا در اثر جنگ نیز باید یاداور شویم که سلاحهای ان زمان حوزه مدیترانه در ان حدی نبوده که بتواند چنان تخریبی را بوجود اورد . اما یک راز عجیب و اسرار امیز دیگری نیز وجود دارد و ان این است که شهرهای تروی و نانوس و دیگر شهرهای بزرگ ان عصر در همان مبدا تاریخی منهدم شده این عظمت را بوجود اورد.؟!! شاید یک انفجار اتمی !! این نظر من است . بقایای موجود در معبد باستانی این شهر قدیمی نمایانگر این واقعیت عجیب است که مردمان ان عصر کشف کرده بودند که چگونه قطعه سنگهایی به وزن ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ تن را از نقاط نسبتا دورحمل بکنند,تراش بدهند و بلند نموده و در جای مورد نظر نصب بکنند . ان هم در زمانی که نه تریلی های بزرگ امروزی وجود داشت و نه جرثقیل های عظیم عصر حاضر و نه از بتون ارمه خبری بود .بعضی از تخته سنگهای بکار رفته به عنوان فوندانسیون ” پایه ” به طول ۲۷ متر و به عرض و ضخامت ۵ متر هستند . در داخل محوطه معدن که سنگهای عظیم را استخراج کرده اند و در فاصله حدود یک کیلومتری شهر واقع است . هنوز هم عظیم ترین سنگ کند شده دست بشر دراز به دراز افتاده و مانده است که به نام حجرالهوبلا (یعنی سنگ حامله ) مشهور است و وزنی حدود ۱۲۰۰۰ تن دارد . به نظر غیر محتمل میرسد که انسانهای اوایل تاریخ بتوانند یک چنین سنگ عظیمی را حمل و نقل نموده و بلند کرده و در محل خود بنا قرار دهند. ایا این حقیقت دارد که ان بنا به فرمان سلیمان نبی و توسط غولها ساخته شده.؟ شما چه فکر می کنید.؟ یکبار دیگر به وزنها و ابعاد این سنگ ها فکر کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *