بنای غریب و شگفت انگیز زیگورات

میان معبد‌ها و نیایش گاه‌ها در دنیا زیگورات‌ها از حیرت انگیزترینها هستند.نقاط مذهبی‌ که ساختمان‌هایی‌ هرمی‌ شکل دارند و پلکانی. معمولا ۵ و ۷ طبقه.
{ زیگورات }به معنی‌ به سوی آسمان یا به سوی خداوند در واقع { زیقورات } است که از زبان ایلامیها در ۳ تا ۶۰۰۰ پیش باقی‌ مانده.

06-zigoorat

خوزستان،کرمان،عراق،شیراز،کاشان و جیرفت مناطقی هستند که زیگورات‌ها را در بر گرفته اند و { چغا زنبیل } در شوش معروفترین آن است.
اینها معمولا مکان مذهبی‌ بودند و شهرها را نزدیک به آنها میساختند.
{ چغا زنبیل }به معنی‌ تپه زنبیلی در سازمان یونسکو ثبت شده و بازدید از آن تا جایی‌ که من یادم است آزاد بود.

693c2679-facb-4559-87fe-ec6ccdc29b52
این معبد به دستور پادشاه ایلام به نام { اون تاش گآل }در ۵۰ متر و ۵طبقه ساخته شده که فقط ۲۵متر از آن باقی‌ مانده.دیوارهای معبد کاشیهای لعاب دار دارد و بر روی خشتهای آجری این جمله دیده میشود:{ من اونتاش گآل پسر هومبانمنا شاه انزن و شوش بنای محترمی ساختم طی‌ سالها و روزهای پرشمار پدشاهی طولانی به دست آوردم.من یک شونشو ایرپیا بنا کردم.من برای خدای گآل و اینشوشیناک زیگورات ساختم}} .

11444556
از عجایب این معبد داشتن رصد خانه یا تقویم آفتابی برای سنجش روزها و آغاز فصلهای سال است.از عجیب دیگر, سد تنظیم و مخزن آبی است که در فاصلهٔ ۲۰۰متری معبد آب رودخانه دز را از طریق یک کانال به آن میریختند تا توسط لوله‌های سفالی به خانه‌ها و معبد کشیده شود.توجه کنید ۴۰۰۰سال پیش آب لوله کشی‌ !!!

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *