بهینه سازی ساختار سایت – بخش دوم

سئو

ایجاد امکان حرکت راحت در صفحات سایت

هدایت(راهنمایی) موتورهای جستجو بسیار مهم است

راهنمای حرکت در یک وب سایت به بازدیدکنندگان کمک می کند که محتوایی که می خواهند را با سرعت بیشتر و بهتری پیدا کنند که این مورد از موارد مهم در سئو نیز می باشد.همچنین به موتورهای جستجو در فهمیدن محتوای مهم از نظر مدیر سایت کمک می کند.اگرچه نتایج جستجوی گوگل در یک صفحه ارائه می شود اما گوگل دوست دارد بداند که یک تصویر بزرگ از سایت چه نقشی را ایفا می کند.

طرح خارجی راهنمای سایت بر اساس صفحه اصلی

تمام سایت ها یک صفحه Root یا Home دارند, که معمولا بیشترین فرکانس صفحه را دارد و محل شروع راهنمایی و هدایت برای بسیاری از بازدیدکنندگان است.مگر در مواردی که سایت شما تنها دارای یک مشتی از صفحات بیهوده باشد.

شما بایستی به این موضوع مهم فکر کنید که بازدیدکنندگان چگونه از یک صفحه عمومی(مانند صفحه Root ) به یک صفحه حاوی محتوای خاص تر بروند.آیا شما به اندازه کافی در اطراف یک موضوع خاص صفحه دارید؟که به معنی ایجاد یک صفحه توصیف مربوط به صفحات باشد؟(به عنوان مثال: صفحه Root -> لیست موضوعات مرتبط -> موضوع خاص).آیا شما صدها محصول متفاوت دارید که نیاز به مرتب سازی تحت چندین صفحه، دسته و زیردسته باشد؟

اطمینان از راحتی بیشتر کاربران با استفاده از Breadcrumbs

Breadcrumbs یک لیست از لینک های داخلی است که بالا یا پایین صفحه قرار دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد که به سرعت در سایت حرکت کنند و به بخش های قبلی یا صفحه ابتدایی سایت بازگردند(لینک های Breadcrumbs بهتر است که در صفحات عمیق تر سایت ظاهر شوند).بسیاری از Breadcrumbs ها یک صفحه کلی به عنوان اولین صفحه دارند که سمت چپ ترین لینک می باشد و سمت راست لینک ها بخش های خاص تری هستند.

بهینه سازی ساختار سایت - بخش دوم

امکان حذف قسمتی از آدرس

در نظر بگیرید که چه اتفاقی می افتد زمانی که یک کاربر بخشی از URL شما را حذف می کند, برخی از کاربران ممکن است به شیوه های عجیب در سایت شما حرکت کنند و شما باید این را پیش بینی کنید.به عنوان مثال یک کاربر ممکن است بخشی از آدرس شما را به امید پیدا کردن محتوای کلی تر حذف کند.کاربر ممکن است در آدرس بار مرورگر خود آدرس

http://www.brandsbaseballcards.com/news/2010/

وارد کرده باشد اما صفحه ای با لینک زیر را مشاهده کند:

http://www.brandsbaseballcards.com/2010/upcoming-baseballcards-show.html

او اعتقادش بر این است که همه خبرها از ۲۰۱۰ نمایش داده می شوند.آیا سایت شما آماده نشان دادن محتوا در این وضعیت هست؟یا می خواهد پیام ۴۰۴ ("page not found" error ) را نمایش بدهد؟

آماده سازی دو نقشه سایت،یکی برای کاربران یکی برای موتورهای جستجو

یک نقشه سایت (Lower – case) یک صفحه ساده روی سایت شماست که ساختار وب سایتتان را نمایش می دهد و معمولا شامل یک لیست سلسله مراتبی از صفحات موجود در سایت می باشد.ممکن است بازدیدکنندگان در صورت داشتن مشکل در پیدا کردن یک صفحه در سایت شما این صفحه(منظور همان صفحه نقشه سایت است) را ببینند. در صورت داشتن یک صفحه نقشه سایت برای موتورهای جستجو خزیدن برای گوگل راحت تر می شود.

یک فایل XML Sitemap (upper-case) که می توانید به وسیله گوگل وب مستر تولز آن را به سایت خود اضافه کنید، یافتن صفحات روی سایت شما را برای گوگل آسان می کند.داشتن نقشه سایت هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ضروری است و از اهمیت بالایی برخودار است و یکی از موارد مهم در سئو نیز می باشد.

نقشه سایت HTML : به کاربران در پیدا کردن محتوایی که به دنبال آن هستند کمک می کند.

بهینه سازی ساختار سایت - بخش دوم

نقشه سایت XML : به موتورهای جستجو در پیدا کردن صفحات سایت شما کمک می کند.

بهترین روش ها

ایجاد یک جریان سلسله مراتبی به طور طبیعی

حرکت را برای کاربرانی که می خواهند از یک صفحه کلی به یک صفحه خاص تر روی سایت شما بروند آسان می سازد.

اجتناب کنید از:

  • ایجاد شبکه های پیچیده از لینک های راهنما به عنوان مثال: ارتباط هر صفحه در سایت به تمام صفحات دیگر

استفاده بیشتر از متن برای نقشه سایت یا راهنمایی

زمانی که نقشه سایت حرکت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر را کنترل می کند درک صفحات سایت شما برای خزنده آسان می شود.بسیاری از کاربران این روش را بیش از روش های دیگر ترجیح می دهند، به ویژه در برخی از دستگاه ها که ممکن است فلش و یا جاوا اسکریپت را مدیریت کنند.

اجتناب کنید از:

  • داشتن یک راهنمای مبتنی کامل بر منوهای کشویی، تصاویر و یا انیمیشن های بسیار

قرار دادن یک صفحه نقشه سایت html در سایت و استفاده از یک فایل xml نقشه سایت

یک نمونه صفحه نقشه سایت شامل لینک ها برای تمام صفحات یا مهمترین صفحات(حتی اگر صدها و یا هزاران صفحه باشد) روی سایت شما می تواند مفید باشد.یک فایل نقشه سایت XML برای سایت خود ایجاد کنید که از کشف صفحات سایت توسط موتورهای جستجو مطمئن شوید.

اجتناب کنید از:

  • دادن اجازه به نقشه سایت html که لینک های خراب را تبدیل کند
  • ایجاد یک نقشه سایت html سازماندهی نشده

داشتن یک صفحه ۴۰۴ مفید

گاهی اوقات کاربران به یک صفحه در سایت شما می روند که وجود ندارد.این صفحات توسط یک لینک شکسته یا تایپ url نادرست نشان داده خواهند شد.داشتن یک صفحه ۴۰۴ سفارشی که به خوبی کاربران را راهنمایی می کند که به یک صفحه کاری روی سایت شما برگردند می تواند تا حد زیادی تجربه کاربران در استفاده از سایت شما را بهبود بخشد.احتمالا صفحه ۴۰۴ شما یک لینک بازگشت به صفحه Root داشته باشد و همچنین می تواند لینک های محبوب و مرتبط با محتوای سایتتان را ارائه کند.گوگل یک ابزار ۴۰۴ را برای شما فراهم می کند که شما می توانید آن را در صفحه ۴۰۴ خود جاسازی کنید که این ابزار صفحه شما را به طور خودکار با بسیاری از ویژگی ها مفید پر می کند.همچنین شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل وب مستر تولز منابع مسبب url های خطای Not found را پیدا کنید.

اجتناب کنید از:

  • اجازه دادن به صفحات ۴۰۴ سایتتان که index شوند در موتورهای جستجو(مطمئن شوید که وب سرور شما پیکربندی شده است و کد وضعیت ۴۰۴ http را وقتی که صفحه درخواستی موجود نیست ارائه می دهد)
  • ارائه تنها یک پیام مبهم در همه صفحات یافت نشده مانند “یافت نشد” ، ۴۰۴ یا صفحه no 404
  • استفاده از یک طراحی برای صفحات ۴۰۴ سایتتان که با بقیه صفحات سایت سازگار نیست

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *