بی‌تحرکی، «قاتل بی‌صدا»

 

وزارت بهداشت بریتانیا آن را «قاتل بی‌صدا» می‌نامد و بقیه به آن نام‌هایی مثل «دخانیات جدید» داده‌اند. کم‌تحرکی و بی‌تحرکی تبدیل به چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در جهان شده است (بعد از فشار خون، مصرف دخانیات و بیماری قند خون).

اما نتایج تحقیقات تازه‌ای که به تازگی در کنفرانس بیمار‌های قلب و عروقی در لندن عرضه شده می‌گوید که بیست و پنج دقیقه راه رفتن سریع روزانه- حتی اگر باعث کاهش وزن و آب شدن چربی‌های دور کمر نشود- باعت افزایش طول عمر بین سه تا هفت سال خواهد شد. این تحقیقات که توسط گروهی از دانشمندان آلمانی انجام شده میزان تحرک زنان و مردان بین سی تا شصت سال و رابطه آن را با طول عمر را بررسی کرده است.

تحقیقات جامع دیگری که بر روی سیصد هزار شهروند اروپایی و در طول دوازده سال توسط دانشگاه کمبریج انجام شده نشان می‌دهد که بیست دقیقه پیاده‌روی روزانه میزان مرگ و میر افراد با وزن سالم را۲۰ درصد و در افراد با چاقی مفرط نزدیک به بیست درصد کم می‌کند. در واقع این پژوهشگران می‌گویند که مجبور کردن افراد به فقط بیست دقیقه پیاده‌روی روزانه دو برابر میزانی که رفع چاقی مفرط ممکن است جان افراد را نجات دهد، باعث حفظ جان شهروندان خواهد شد.

بیست دقیقه راه رفتن در روز البته کمتر از میزانی است که سازمان بهداشت جهانی برای افراد توصیه می‌کند. توصیه این سازمان صد و پنجاه دقیقه ورزش با سرعت متوسط (به طوری که همچنان در طول آن بشود حرف زد مثل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری) یا هفتاد و پنج دقیقه ورزش سریع مثل دویدن یا شنا کردن است.

مردم اکثر کشورهای جهان کمتر از میزان توصیه شده ورزش می‌کنند. کشورهای خاورمیانه از کم‌تحرک‌ترین ملت‌ها هستند ولی در عوض کشورهای اروپایی مثل هلند وضع بهتری دارند.

میزان کم‌تحرکی در زنان بسیار بیشتر از مردان است. ناامن بودن خیابان‌ها (مخصوصا در شب‌ها) و تابوهای فرهنگی که قدم زدن زنان در فضاهای عمومی را نادرست می‌داند، از عوامل اصلی این کم‌تحرکی است. تنها یک‌پنجم زنان ۱۱ تا ۱۷ ساله در مقیاس جهانی به میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی تحرک دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *