تاثیر زبان بر چاقی و پس انداز

طبق تحقیقات جدیدی که در آمریکا انجام شده زبانی که با آن تکلم می کنید، می تواند روی برخی از رفتارهای شما از مسائل مربوط به رژیم غذایی و ورزش گرفته تا حتی پس انداز تاثیر بگذارد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، ام.کیت چن پروفسور دانشگاه «ییل» در آمریکا مدعی است زبان هایی که در دستور زبان آنها ساختار و قوانین مشخصی برای ساختن جملات در زمان آینده وجود ندارد، از جمله زبان های ژاپنی و یا [زبان عامیانه] آلمانی، زبان مادری افراد و مللی است که معمولا سالم تر و مرفه تر هستند.

مردم ژاپن و چین و همینطور آلمان و کشورهای اسکاندیناوی در هر شرایطی حتما پس انداز می کنند. این اولین حلقه اتصال بین رفتارهای عمومی افراد و زبانی که با آن تکلم می کنند بود که توجه پروفسور چن را به خود جلب کرد.

وی می گوید :« این احتمال وجود دارد که اگر زبان افراد آنها را مجبور نمی کند که در باره آینده و یا حال متفاوت فکر کنند آنها راحت تر برای آینده پس انداز می کنند چون برای آنها آینده با حال حاضر خیلی قرابت دارد.»

پروفسور چن با جمع آوری اطلاعات اقتصادی و اجتماعی از کشورهای مختلف در سطح جهان و مقایسه آن با زبان اصلی رایج در آن کشورها به این نتیجه گیری عجیب رسیده است.

او دریافت که در کشورهایی که عموم مردم از وضعیت سلامتی و رفاه مطلوب تری برخوردار هستند زبانی رایج است که اصطلاحا به آن می گویند « آینده سازی ضعیف » به این معنا ساختار جملات مربوط به آینده ساده بسیار شبیه جملات حال ساده است.

به عنوان مثال در مورد آلمان که قوی ترین اقتصاد اتحادیه اروپا است ، مردم وقتی که در مورد پیش بینی وضع هوا برای روزهای آینده صحبت می کنند جمله ای به کار می برند که طبق قوائد دستور زبان حال ساده است و نه آینده. در مقابل زبان هایی نظیر انگلیسی، روسی ، فارسی [نوشتاری]، ترکی که اصطلاحا « آینده سازی قوی » دارند در کشورهایی رایج اند که در مجموع از نظر سلامت و رفاه اقتصادی در مراتب پایین تری قرار دارند. به عنوان مثال در زبان روسی و یا انگلیسی برای پیش بینی وضع هوا در روزهای بعد حتما از ساختن یک جمله با فعل آینده استفاده می شود.

پروفسور چن مدعی است که طبق تحقیقات وی ثابت شده است که مللی که در دستور زبان خود « آینده سازی ضعیفی » دارند معمولا کمتر در مورد آینده نگران و عصبی می شوند.

وی می افزاید :« در میان خانواده هایی که به زبانهای دارای « آینده سازی ضعیف »تکلم می کنند احتمال اعتیاد به دخانیات، یعنی مصرف روزانه یک بسته سیگار و یا بیشتر، حدود ۲۴ درصد کمتر از دیگران است. احتمال ابتلا آنها به چاقی مفرط ۱۳ درصد کمتر از دیگران است . به هنگام رسیدن به سن بازنشستگی ماهیچه های دست و مچ آنها بهتر از دیگران کار می کند. از جنبه های گوناگون آنها وضعیت سلامتی بهتری دارند.»

انتشار نتایج تحقیقات پروفسور چن مباحث فراوانی را در میان جامعه زبان شناسی دامن زده است. برخی از تحلیلگران و ستون نویسان حتی بحث را تا آنجا کشانده اند که مدعی می شوند شاید تفاوت و ویژگی های زبان تکلم ملل گوناگون دلیل برخی از مشکلات بزرگ جهان معاصر باشد، از بحران های اقتصادی مثل بحران یونان گرفته تا اضافه وزن و عدم تمایل برخی به عادت های سالم.

البته بسیاری از زبان شناسان نتایج تحقیقات پروفسور چن را رد می کنند.

« جولی سدیوی» استاد زبانشناسی و روانشناسی در دانشگاه‌های کانادا می گوید که تاکنون بسیاری سعی کرده اند بین زبان و نحوه رفتار انسانها ارتباط هایی پیدا کنند . اما وی تاکید دارد که تحقیقات پروفسور چن نتوانسته است ثابت کند که بین دستور زبان و خصوصیت های شخصی افراد و یا ویژگی های ملل مختلف واقعا ارتباطی وجود دارد.

« جولی سدیوی » می افزاید:« هنوز هم فرض و تصور عمومی این است که برخی از زبانها ممکن است ساختار منطقی تر، برخی از زبانها نظام یافته تر و برخی دیگر عاشقانه تر و یا شاعرانه تر باشند. اما یک چنین برداشت هایی ربطی به ابزارهای موجود در هر زبان ندارد بلکه محصول برداشت ما از روحیه و رفتار مردمان کشورهایی است که به این و یا آن زبان تکلم می کنند.»

نتایج تحقیقات پروفسور چن هنوز به شکل آکادمیک مورد بررسی قرار نگرفته و فعلا باید منتظر انتشار رسمی آن بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *