تشخیص افسردگی با آزمایش خون

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه ۱۳ شهریور در گزارشی اعلام کرد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی می‌زند.

به گزارش این سازمان، ناهنجاری‌های روانی از جمله افسردگی عامل اصلی دست زدن به خودکشی در بیش از ۹۰ درصد موارد ثبت شده در کشورهای پردرآمد بوده است. حال آنکه این درصد در کشورهایی مانند چین و هند حدود ۶۰ درصد بوده است.

این هفته دانشمندان اعلام کردند که بر پایه یک پژوهش تازه، افسردگی می‌تواند با انجام آزمایش خون تشخیص داده شود.

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در گزارشی می‌نویسد دانشمندان آمریکایی در این پژوهش که نتایج آن به تازگی منتشر شده می‌گویند این اختلال روان‌شناختی با بررسی مواد شیمیایی موجود در خون فرد مبتلا به افسردگی تشخیص داده می‌شود.

در حال حاضر پزشکان افسردگی را با مشاوره‌های طولانی، تحت نظر گرفتن خُلق و خوی و بررسی پرسشنامه‌هایی که فرد مبتلا به آنها پاسخ داده‌است تشخیص می‌دهند.

دانشمندان دانشگاه «نورث وسترن» شیکاگو می‌گویند ۹ ماده شیمیایی در خون پیدا کرده‌اند که در زمان افسردگی میزان آنها در خون بالا می‌رود. این مواد شیمایی در پی یک تحقیق پیچیده مشخص شده‌اند.

دکتر کازمو هالستروم، یکی از استادان دانشکده سلطنتی روانپزشکان در باره این تحقیق نمونه به روزنامه ایندیپندنت گفت: «پژوهشگران مجموعه‌ای آزمایش انجام داده‌اند که به نظر امیدوارکننده است. هم‌اینک انرژی و انگیزه زیادی برای کشف مولفه‌های زیست‌شناختی افسردگی وجود دارد.» کشف مولفه‌های زیست‌شناختی همچنین نشان خواهد داد که افسردگی، یک بیماری است و صرفا تحت تاثیر رویدادهای ناراحت‌کننده زندگی بروز نمی‌کند.

او افزود: «تحقیق خوبی انجام شده‌است. با انجام آزمایش خون می‌توانند تشخیص دهند که افسردگی هر گروه از بیماران به دلیل وضعیت روحی و خلق و خوی آنها است و یا اینکه احتمالا در نتیجه ریشه‌ها و یا مولفه‌های زیست‌شناختی بوجود آمده‌است.»

با این حال دکتر هالستروم یادآوری کرد که کارشناسان نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان را کاملًا قابل تشخیص می‌دانند. او اشاره می‌کند که اعتبار و ارزش این پژوهش بیشتر در یافتن «درمان‌های مؤثر» است تا پزشکان بتوانند به مبتلایان بهتر کمک کنند.

به این ترتیب بیمارانی که با بکار بردن این شیوه مشخص شود که با «مؤلفه‌های شیمیایی» به افسردگی مبتلا شده‌اند با دارو درمان می‌شوند. مبتلایانی که به دنبال رویدادهای ناگوار در معرض این اختلال قرار گرفته‌اند با شیوه‌های متداول مورد درمان قرار می‌گیرند.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، افسردگی دومین عارضه رایج در میان انسان‌ها در جهان است و بیش از چهار درصد از جمعیت جهان به این نوع اختلال دچار هستند.

شیوه جدید تشخیص افسردگی با بررسی مواد شیمیایی در آینده احتمالاً خواهد توانست کمک‌حال شماری از مردم ایران نیز باشد.

بر پایه پژوهشی جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا به انجام رسیده، مردم ایران جزو افسرده‌ترین مردم جهان هستند و به طور کلی ساکنان «خاورمیانه» و «شمال آفریقا» افسرده‌ترین مردم جهان شناخته شده‌اند.

شیوه پژوهش

این آزمایش جدید روی ۱۴ نوجوان مبتلا به افسردگی شدید و ۱۴ نوجوان دیگر که به هیچ نوع افسردگی مبتلا نبودند انجام شده‌است. برای تشخیص افسردگی در این آزمایش سه نوع ماده شیمیایی اندازه‌گیری شد.

نشانه‌های شروع افسردگی زودرس (در دوران کودکی و نوجوانی) بدتر از نشانه‌های شروع افسردگی پس از دوران بلوغ است. بیش از ۲۵ درصد نوجوانان در سال‌های قبل از بلوغ به این نوع افسردگی مبتلا می‌شوند.

اوا ریدی، یکی از مؤلفان اصلی این پژوهش گفت مواد شیمیایی موجود در خون می‌تواند به عنوان یک «شناسه تخریب سلول عصبی» تفسیر شود که نشانگر مشکلاتی است که در آینده بروز خواهد کرد.

خانم رید در مقاله‌ای که در مجله علمی «روانکاوی تفسیری» منتشر شده می‌گوید: «داده‌های اولیه این پژوهش که در این مقاله ارائه شده نشان می‌دهند که رویکرد ما به یک تشخیص درست بالینی از خوانش پانل‌های خون منتهی می‌شود. این تفسیر می‌تواند تفاوت بین شروع اختلالات افسردگی زودرس و انواع دیگر را نشان دهد.»

او اضافه کرد که برای گسترش و تعمیم نوع پژوهش باید برنامه‌ریزی کرد. بعلاوه نتیجه آزمایش‌ها می‌تواند نشان‌دهنده اندازه مواد شیمیایی در خون و همچنین روش مفیدی برای سنجش اثربخشی این نوع درمان باشند.

روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد از هر پنج بریتانیایی یک نفر در دوره‌ای از زندگی به افسردگی مبتلا می‌شود ولی شمار مبتلایان به افسردگی بالینی کمتر است. این بیماری ممکن است هفته‌ها و یا سال‌ها بر زندگی فرد سایه بیندازد.

واقعیات موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر، هزینه روش‌های مبارزه با افسردگی و تابوهای موجود در برابر اذعان به وجود چنین اختلال‌هایی در جوامع، راهی طولانی را در مبارزه با افسردگی در برابر بشریت قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *