تصویری جدید از لکه های نورانی مرموز سیاره سرس

سیاره سرس

فضاپیمای داون ناسا (Dawn) تصویر تازه ای از لکه های نورانی مرمورز سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس را به زمین مخابره کرده است. این عکس که در روز ۶ ژوئن ۲۰۱۵ (۱۶ خرداد) گرفته شده یکی از نخستین عکس هاییست که از درون دومین مدار نقشه برداری داون، در ارتفاع ۴۴۰۰ کیلومتری از سطح سیاره سرس تهیه شده است.هر پیکسل تصویر در اندازه ی اصلی هم ارز، ۴۱۰ متر است.

بخشی که لکه های درخشان را در بر دارد درون دهانه ای به پهنای حدود ۹۰ کیلومتر جای گرفته است. این لکه ها از چندین نقطه ی روشن جداگانه با اندازه های گوناگون، و یک توده ی مرکزی درست شده اند.لازم به ذکر است تا این زمان، دانشمندان هیچ توضیح روشنی برای این لکه های اسرارآمیز نیافته اند.

سیاره سرس

کریس راسل، ناظر ماموریت داون در دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا می گوید:

این لکه های روشن با این پیکره بندی، سرس را به جرمی یگانه و متفاوت با هر آنچه تاکنون در سامانه ی خورشیدی دیده ایم تبدیل کرده و تیم تحقیقاتی در حال بررسی این پدیده می باشد. گزینه ی نخست ، بازتاب نور از روی یخ است ولی گروه همچنان احتمال های دیگری مانند نمک را نیز در نظر دارد. با نماهای نزدیک تری که در این مدار تازه و از چندین زاویه ی دید دیگر گرفته خواهد شد، به زودی بهتر خواهیم توانست ماهیت این پدیده ی اسرارآمیز را شناسایی کنیم.

داون که در روز ۳ ژوئن به مدار کنونی رسیده، تا روز ۲۸ ژوئن در آن خواهد ماند و این سیاره ی کوتوله را از فراز ۴۴۰۰ کیلومتری سطح آن بررسی خواهد کرد. از آن جایی که هر دور گردش در این مدار حدود ۳ روز زمان می برد، داون فرصت کافی برای دیدبانی گسترده و فراگیر از سطح سرس خواهد داشت. پس از پایان کار در این مدار، داون رهسپار مدار بعدی در فراز ۱۴۵۰ کیلومتری سطح خواهد شد و در اوایل ماه اوت در آن جای خواهد گرفت.

داون در روز ۶ مارس ۲۰۱۵ به سرس رسید و نخستین فضاپیمایی نام گرفت که از یک سیاره ی کوتوله دیدار کرده، و همچنین نخستین فضاپیمایی که به گرد دو جرم فراتر از سامانه ی زمین-ماه چرخیده. داون از سیاره سرس هم مانند هدف پیشین‌اش، وستا، هزاران عکس خواهد گرفت و مشاهدات بیشماری درباره ی ویژگی های این جرم انجام خواهد داد.

منبع : nasa

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *