تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف قمر جدیدی در اطراف سیاره نپتون شد

نپتون

 اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی «هابل» موفق به کشف قمر جدیدی در اطراف سیاره نپتون شدند.«مارک شاولتر» از محققان موسسه SETI در کالیفرنیا در تاریخ اول جولای (۱۰ تیر) در هنگام بررسی کمان کم نور یا بخشی از حلقه های اطراف نپتون موفق به شناسایی این قمر جدید شد.

این اخترشناس حرکت یک نقطه سفید در بیش از ۱۵۰ عکس آرشیوی تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی را رهگیری و قمر S/2004N1 را شناسایی کرد که کوچکترین قمر شناخته شده در سیستم نپتون محسوب می شود.

نپتون

«شاولتر» تأکید می کند: قمرها و حلقه ها با سرعت در مدار اطراف نپتون در حال چرخش هستند و همانطور که یک عکاس ورزشی حرکات دونده ای را در حین مسابقه تعقیب می کند، باید مسیر حرکات اجرام مختلف در اطراف سیستم نپتون را به دقت بررسی کرد.

نپتون

این قمر کوچک و کم نور حدود ۱۰۰ میلیون برابر کم نورتر از کم نورترین ستاره ای است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و حتی فضاپیمای «وویجر ۲» ناسا که سیستم قمرهای این سیاره و حلقه های ان را در سال ۱۹۸۹ میلادی بررسی کرده بود، موفق به شناسایی این قمر کوچک نشده بود.

نپتون

قمر S/2004N1 بین مدار قمرهای لاریسا و پروتئوس واقع شده و گردش کامل آن به دور نپتون ۲۳ ساعت به طول می انجامد.با کشف این قمر جدید، تعداد اجرام در مدار سیاره نپتون به ۱۴ عدد افزایش یافت.

منبع : space

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *