تولید توان الکتریکی با پوشش ترموالکتریکی

تولید توان الکتریکی

متخصصان انستیتوی ملی علوم و فناوری اوسان کره جنوبی توانستند نوعی پوشش ترموالکتریکی تولید کنند که به شکل رنگ مستقیما روی سطوح مختلف را می پوشاند و قادر است با دریافت اختلاف پتانسیل، انرژی گرمایی با بازدهی بسیار بالا تولید کند.

اثر ترموالکتریکی که تحت عناوینی همچون اثر پلتیر، سیبک یا تامسون شناخته می شود، در نیمه رساناها دیده می شود. این اثر زمانی ایجاد می شود که در نتیجه اختلاف دمای دو طرف یک صفحه از جنس نیمه رسانا، جریان الکتریکی تولید شود یا در اثر اهمال ولتاژ به آن دمای دو طرف سطح نیمه رسانا با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
محققان اوسان با تولید این پوشش جدید در واقع مولفه های ترموالکتریکی را از طریق رنگ آمیزی سطوح موردنظر به این سطوح متصل می کنند و محدودیت های موجود در استفاده از ابزارهای ترموالکتریکی فعلی را رفع کرده و امکان تحصیل انرژی گرمایی را با بازدهی بسیار بالا فراهم می کند.
محققان در تلاشند تا این فرآیند را معکوس کرده و امکان تحصیل انرژی الکتریکی را با استفاده از هرنوع منبع گرمایی فراهم کنند. یکی از کاربردهای بالقوه این فناوری، رنگ آمیزی در و دیوارهای ساختمان ها و بدنه اتومبیل ها با استفاده از پوشش ترموالکتریکی و تامین توان الکتریکی موردنیاز ساکنین ساختمان ها و خودروهای الکتریکی با استفاده از انرژی گرمایی خورشید و محیط است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع : Science

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *