تولید میکرو پردازنده کم مصرف برای دستگاه های پوشیدنی

شابد خرید یک گجت پوشیدنی مانند یک ساعت هوشمند بسیار جذاب باشد. اما میزان کم ذخیره انرژی توسط آنها بسیار مشکل ساز است. همانطور که می دانید دو بخش پر مصرف انرژی در گجت های هوشمند، صفحه نمایش و پردازنده آن می باشند. شرکت آمریکایی Atmel از چیپ جدیدی مبتنی بر تکنولوژی ARM پرده برداری کرده که به شکلی باورنکردنی کم مصرف است و در عین حال می‌تواند تا ۱۰ سال با یک بار شارژ به فعالیت خود ادامه دهد.

این چیپ با نام SAM L-21 کم مصرف‌ترین میکرو پردازنده دنیاست و با حالت‌های مختلف Sleep یا خوابی که برای آن در نظر گرفته شده، می‌تواند میزان مصرف انرژی را به کمترین حد برساند. این قابلیت به این معنی است که دستگاه‌های مجهز به چیپ جدید Atmel می‌توانند بین حالات مختلف ذخیره انرژی رفت و آمد کنند تا با هر استفاده، میزان خاصی از انرژی مصرف شود.

این چیپست به چنان انرژی کمی نیاز دارد که می‌تواند آن را از بدن انسان نیز دریافت کند؛ آرزویی که مدت‌هاست تولیدکنندگان گجت های پوشیدنی در سر می‌پرورانند.

از این چیپست علاوه بر گجت های پوشیدنی در دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز استفاده خواهد شد. هسته چیپست SAM L-21 از نوع کرتکس و با فرکانسی ۴۲ مگاهرتزی است که دارای حافظه داخلی ۲۵۶ کیلوبایت و دو نوع رم ۳۲ کیلوبایتی و رم با انرژی پایین ۸ کیلوبایتی است.

این پردازنده تا چند ماه آینده برای توسعه دهندگان ارائه خواهد شد و از زمان دقیق ورود محصولات مجهز به آن اطلاعاتی منتشر نشده است.

این تنها خبر خوب منتشر شده از سوی ARM در چند روز اخیر نبوده است. اخیرا این شرکت بریتانیایی دو شرکت کوچک‌تر با نام‌های Sunrise Micro Devices و Wicentric را خریداری کرده که به شکل تخصصی بر روی توسعه ارتباطات بی‌سیم کم انرژی فعالیت می‌کنند.

آرم می‌گوید که با همکاری این دو شرکت، میزان عمر گجت های پوشیدنی را تا ۶۰ درصد افزایش خواهد داد که ادعایی بسیار بزرگ است.

به دنبال حجم فروش بزرگی که برای گجت های پوشیدنی و اینترنت اشیا در سال‌های آینده پیشبینی شده، مشکل عمر باتری همچنان لاینحل باقی مانده است. اما اگر بازار نتوانسته در کاهش مصرف انرژی اسمارت فون ها به موفقیت چندان بزرگی دست پیدا کند، به نظر این موفقیت در بخش گجت های کوچک‌تر تضمین شده خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *