تولید هیوندای در ایران

هیوندای آی ۲۰

هیوندای آی ۲۰

شرکت هیوندای که پیش از تحریم‌ها دو محصولش در ایران تولید می‌شد با گروه کرمان‌موتور برای تولید برخی محصولات خود به توافق رسیده است.

سامان فیروزی مدیرعامل کرمان‌موتور در مورد همکاری جدید کرمان‌موتور با برندهای خودروسازی دنیا اعلام کرد: «بر اساس قرارداد جدید که با شرکت هیوندای کره‌جنوبی به امضاء رسیده، قرار است خودروهای این برند از دی‌‌ماه امسال در ایران تولید شوند.»

مدیرعامل کرمان‌موتور در مورد اتومبیل‌های این برند کره‌ای که امسال در کشور تولید خواهند شد، گفت: «از زمستان امسال در نخستین گام دو خودروی هیوندای آی ۱۰ و هیوندای آی ۲۰ در کارخانه‌ی کرمان‌موتور آغاز خواهد شد . لغو تحریم‌ها فصل تازه‌ای در اقتصاد ایران و به ویژه صنعت خودورسازی کشور گشوده است. خودروسازان بخش خصوصی قراردهایی را با برندهای خودروسازی به عنوان شرکای جدیدشان امضا می‌کنند. این کار سبب اشتغال‌زایی بیشتر شده و حق انتخاب بیشتری را در اختیار خریداران خودرو قرار می‌دهد. شرکت‌های ایرانی باید با قراردادهای جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک)، به غیر از مزایای مالی مشترک از دانش و تکنولوژی شرکای خارجی خود بهره‌مند شوند.»

بر این اساس تولید خودروهای هیوندای در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم صورت خواهد گرفت. این منطقه هم‌اکنون به مرکز مونتاژ خودروهای چینی در ایران تبدیل شده است و گروه خودروسازی کرمان را می‌توان پیشتاز تولید خودروهای چینی در ایران دانست.

سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور درباره آینده این گروه گفت: «اولین اصل کرمان‌موتور گسترش همکاری با شرکای فعلی و آغاز همکاری با خودروسازان معتبر دنیا به عنوان شرکای جدید در کنار افزایش کیفیت خودروهای تولیدی و توسعه‌ سبد محصولات است. به همین دلیل قرارداد این شرکت با هیوندای کره‌ جنوبی منعقد شده است».

خودروهای هیوندای آی ۱۰ و هیوندای آی ۲۰ دو محصول هاچ‌بک و ارزان‌قیمت شرکت هیوندای کره‌جنوبی محسوب می‌شوند که تولیدشان درایران می‌تواند بازار خودروهای چینی را تحت تأثیر خود قرار داده و طرفداران زیادی پیدا کند.

البته باید دید قیمت این دو خودرو با تولید در داخل چقدر خواهد بود. هم‌اکنون خودروی هیوندای آی۲۰ به کشور وارد می‌شود که قیمت نمایندگی آن حدود ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت بازار آزاد آن حدود ۸۱ میلیون تومان است.

گروه صنایع خودروسازی کرمان شامل شرکت‌های زیر مجموعه‌ای به نام، کرمان‌موتور، خودروسازان بم ،خودروسازان راین، کارمانیا و مدیران‌خودرو است.

تا پیش از اعلام خبر تولید محصولات هیوندایی در شرکت کرمان‌موتور تمامی این شرکت‌ها به تولید محصولات چینی می‌پرداختند.

شرکت کرمان موتور و صنایع خودروسازی کرمان را در ایران همه با دوو می‌شناختند. این شرکت در دی ماه ۱۳۶۹ با نام صنایع خودروسازی کرمان برای واردات مدل‌های مختلف خودروهای دوو تأسیس شد و از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو آغاز کرد.

ساخت دوو سی یلو و پس از آن ماتیز سبب شد این شرکت بیشتر در ایران شناخته شود. کیفیت محصولات شرکت کره‌ای دوو و مونتاژ با کیفیت آن در زمانی که خبر چندانی از محصولات جدید در صنعت خودروی ایران نبود سبب شد مشتریان به این شرکت بیشتر از شرکت‌های دیگر ایرانی اعتماد کنند. شرکت دوو هم سرمایه‌گذاری و همکاری خوبی با این شرکت ایرانی داشت البته پس از ورشکستگی دوو این شرکت به تملک شرکت جنرال موتورز آمریکا درآمد. پس از خرید این شرکت توسط جنرال موتورز، همکاری دوو با کرمان‌خودرو قطع شد پس از آن بود که این شرکت با دو شرکت جدید خودروسازان راین و خودرو سازان بم به سراغ همکاری با دو شرکت هیوندایی و فولکس واگن رفت.

مدل‌های هیوندایی ورنا و هیوندایی آوانته در خودرو سازان راین و فولکس گل که محصول شعبه برزیل فولکس واگن بود در خودروسازان بم تولید شدند. با اینکه هر دو شرکت هیوندایی و فولکس واگن برنامه گسترده‌ای برای همکاری با دو شرکت از صنایع خودروسازی کرمان داشتند با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به تدریج از تمایل این دو شرکت برای همکاری با شرکت‌های ایرانی کاسته شد. شرکت هیوندای بیشتر به جای تولید به واردات روی آورد که در این زمینه از موفق‌‌ترین شرکت‌ها در ایران است. شرکت فولکس واگن هم پس از گل دیگر محصول جدیدی در ایران تولید نکرد.

پس از این شکست، گروه خودروسازی کرمان به سمت همکاری با شرکت‌های چینی رفت. زمانی که هنوز چندان شرکت‌های چینی رشد نکرده بودند با همکاری گروه خودرو سازی کرمان با این شرکت‌ها، ایران به اولین بازار جدی صادراتی این شرکت‌ها تبدیل شد. شرکت چری که خودروساز دولتی در چین است به همکاری با شرکت مدیران‌خودرو پرداخت این شرکت نمونه کپی دوو ماتیز را که کیفیت بسیار پایینی داشت با نام ام وی ام ۱۱۰ در شرکت مدیران‌خودرو تولید کرد. این محصول رقیب اصلی خودرو پراید است . ام وی ام ۱۱۰ در حالی کپی ماتیز است که از نظر ایمنی بدترین وضعیت را در خودروهای تولید شده در ایران داشت . در حالی که دوو ماتیز دو ستاره ایمنی گرفته است ام وی ام ۱۱۰ از نظر ایمنی در تمام آزمایش‌های فنی رد شده است.

پس از چری گروه خودروسازی کرمان به همکاری با شرکت لیفان پرداخت. این شرکت تازه‌تاسیس چینی که در میان نشان‌های چینی درجه‌دو محسوب می‌شود اولین محصولش در ایران را در سال ۸۷ با نام لیفان ۵۲۰، توسط کرمان موتور روانه بازارکرد. این گروه در سال ۸۸ با یک شرکت چینی دیگر با نام جی ای سی قرارداد بست که حاصل آن تولید محصولاتی با نام جک جی ۳ و جی ۵ بود.

شرکت خودروسازان راین هم که از همکاری با هیوندایی ناامید شده بود به سراغ همکاری با یک برند درجه دوچینی با نام گریت وال رفت.

پس از گروه خودروسازان راین به تازگی شرکت خودروسازان بم هم که از مذاکره با شرکت فولکس واگن مایوس شده به سراغ همکاری با شرکت جیلی چین رفته است. شرکت جیلی چین پس از خرید شرکت ولوو سوئد هم اکنون از نظر تکنولوژی رشد زیادی پیدا کرده است. شرکت کارمانیا دیگر شرکت از گروه خودروسازی کرمان است که با شرکت بی .وای. دی به‌تازگی قرار داد همکاری بسته است. این شرکت چینی بر روی پلت‌فرم‌های تاریخ گذشته تویوتا خودرو تولید می‌کند.

حال به‌نظر می‌رسد با توافق صورت گرفته با شرکت هیوندای، گروه خودروسازی کرمان به غیر از شرکای چینی خود توانسته یک شرکت بزرگ را برای همکاری مجدد متقاعد کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *