جایزه نوبل فیزیک به ۳ دانشمند مقیم آمریکا اعطا شد

رینر ویس، بری بریش و کیپ تورن به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیل سال ۲۰۱۷ شده‌اند.

رینر ویس، بری بریش و کیپ تورن به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیل سال ۲۰۱۷ شده‌اند.

جایزه نوبل فیزیک به خاطر کشف جزییات جدیدی در مورد حرکت اجرام کوچک دارای جاذبه در فضا به سه دانشمند در آمریکا اهدا شد. پژوهش های آنها در مورد تاثیر امواج جاذبه در محیط فضا که حدود یک قرن پیش از سوی آلبرت اینشتین پیش بینی شده بود شناخت بشر از فضا را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز سه‌شنبه اعلام کرد که رینر ویس از دانشگاه تکنولوژی ماساچوست و بری بریش و کیپ تورن از دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیل سال ۲۰۱۷ شده‌اند.

این سه دانشمند در اولین مورد از رویت اجرام کوچک دارای جاذبه در سپتامبر ۲۰۱۵ نقش مهمی داشتند. چند ماه بعد اعلام خبر این اکتشاف نه فقط در جامعه علمی بلکه در سطح افکار عمومی سر و صدای زیادی به پا کرد.

کیپ تورن در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این یک پیروزی برای کل بشریت است. امواج جاذبه راه‌های بسیار مهمی برای شناخت بشر از فضا هستند».

رینرویس نیز به خبرنگاران گفت:«به نظرم این جایزه به رسمیت شناختن تلاش‌های هزاران نفر است».

بری بریش نیز گفت: «این یک پیروزی بزرگ برای اینشتین است».

نیمی از جایزه ۱.۱ میلیون دلاری به رینر ویس، زاده آلمان تعلق می گیرد و نیمه دیگر آن به‌طور مشترک به بری بریش و کیپ تورن اهدا خواهد شد.

امواج جاذبه در حقیقت، محصول حرکت اجرام کوچک دارای جاذبه در بافت زمان و فضا هستند که تحت تاثیر حوادث در فضا بوجود می آیند. امواجی که این دانشوران کشف کردند محصول تصادم دو حفره سیاه در فاصله ۱.۳ میلیارد سال نوری از کره زمین بوده است.

آریل گوبر، از مسئولان آکادمی سلطنتی علوم سوئد، گفت: پژوهش های سه برنده جایزه نوبل فیزیک به این معناست که «ما می‌توانیم روندهایی را که درگذشته اتفاق افتاده است و کاملا از دسترس ما خارج هستند بررسی کنیم.»

به گفته او،‌ «بهترین مقایسه می‌تواند اختراع تلسکوپ توسط گالیله باشد که به ما امکان داد سیاره مشتری و قمرهای آن را مشاهده کنیم و بشریت یکباره دریافت که فضا بسیار بزرگتر از آن است که ما تصور می‌کردیم».

وجود امواج دارای قدرت جاذبه حدود یک قرن پیش از سوی آلبرت اینشتین پیش بینی شده بود و بخشی از فرضیه‌های او در مورد نسبت عمومی است. طبق فرضیه نسبیت عمومی، نیروی جاذبه تحت تاثیر اجرام‌ فضایی سنگین که فضا و زمان را تغییر می‌دهند به‌وجود می آید و یک شیوه چهار بعدی برای مشاهده عالم فضاست.

آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که در ۲۵ ساله گذشته جایزه نوبل فیزیک همواره به چند برنده اعطا شده است.

سال گذشته این جایزه به سه دانشمند متولد بریتانیا اهدا شد.

امسال اهدای جوایز نوبل از روز دوشنبه آغاز شد و نوبل پزشکی به خاطر پژوهش در مورد ساعت بیولوژیک بدن انسان به سه دانشمند آمریکایی به نام جفری هال، مایکل روزبش و مایکل یانگ اهدا شد.

برنده یا برندگان جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه، جایزه نوبل ادبیات روز پنجشنبه و جایزه صلح نوبل روز جمعه اعلام خواهند شد.

برنده یا برندگان نوبل اقتصاد نیز که جز جوایز اصلی نوبل نیست روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *