جنس نر برای طبیعت مهمتر است یا ماده؟

اگر چه ما عادت داریم همه چیز را شبیه خودمان تصور کنیم، اما در ارتباط با جنسیت، بیشتر حیوانات با ما متفاوتند. در بسیاری از جانوران این جنس نر است که در راستای فرگشت (تکامل) به دنبال زیبا کردن خود و دلربایی از ماده می باشد!

drift-away-male-and-female-symbols_1920x1200_35516

مثالهایی از این نوع، شیر ، خروس ، طاووس، بوقلمون، گوزن و … می باشد. نکته عجیب اینجاست که این زیبایی که معمولا با رنگها در آمیخته می شود، خود باعث کاهش استتار و راحت تر شکار شدن و کاهش طول عمرنرها می شود، نکته عجیب تر اینکه این رخداد، باعث انتخاب طبیعی نرهای زرنگ تر و چابک تر و حتی باهوش تر می شود!

در شیرها فرماندهی و حفظ قلمرو با نرها و شکار و تهیه غذا با جنس ماده است (البته نرها گهگاهی در شکار همکاری می کنند). در کفتارها فرماندهی قبیله کاملا با ماده هاست. البته شاید این خبر خوبی برای خانمها نباشد که وحشیانه ترین رفتار در میان جانوران ، نسبت به همنوع پس از انسان متعلق به کفتارهاست! در پنگوئنها نگهداری از تخم با نرها و تهیه غذا در این زمان با جنس ماده است! مثالهای بیشتر در این مقال نمی گنجد(کافی است فقط کمی بجای سریالهای سر تا پا پوچ ترکی و … به مستند حیوانات توجه شود تا این رفتارهای جالب حیوانات به صورت تصویری و لذت بخش در ذهن بماند)

بر گردیم به پرسشمان، واقعیت این است که برای طبیعت به استثنای پرندگان، جنس ماده از لحاظ طول عمر مهم تر است. بیشتر نرها فقط تا زمان جفت گیری مهمند! پس از جفت گیری اگر جنس نر در نگهداری از خانواده و بچه ها نقشی داشته باشد، می ماند و در غیر این صورت هیچ اهمیتی برای طبیعت ندارد، چون ادامه نسل توسط جنس ماده به انجام خواهد رسید. به همین سادگی! برای انسانها با اینکه مردها در بقای خانواده نقش دارند، با این حال مادر بزرگها نقش بیشتری از پدربزرگها در نگهداری از بچه ها دارند و طبیعت این اختلاف را در طول عمر بیشتر ایشان به رخ جنس نر کشیده است. اگر چه این اختلاف طول عمر ظریف و اندک است، اما شکل کاملا فاجعه آمیز آن نیز در طبیعت وجود دارد!

مثلا حشرات و عنکبوتهایی وجود دارند که جنس نر آنها پس از جفت گیری بلافاصله توسط ماده خورده می شوند! برخی زیست شناسان رفتار این حشرات نر را در زمان جفت گیری منگنه شدن بین دو غریزه جنسی و زندگی می دانند که در نهایت غریزه جنسی بر غریزه ترس از مرگ غلبه می کند. عنکبوت بیوه سیاه (Black Widow) از معروف‌ترین عنکبوتهای سمی است که پس از جفت‌گیری شوهر خود را می خورد!

عنکبوت نر Argiope aurantia نخستین گونه شناخته شده ای است که به محض شروع معاشقه می میرد و پس از حدود ۲۰ دقیقه توسط ماده خورده می شود. عنکبوت نر از گونه عنکبوت های سیاه پشت قرمز (از خانواده بیوه سیاه) یکی از دو جانور شناخته شده ای است که هنگام جفت گیری با وسوسه و فریب عنکبوت ماده را تشویق به خوردن خود می کند! در واقع آنها ترجیح می دهند که به هنگام معاشقه خورده شوند، اما در عوض جفت گیری طولانى تری داشته باشند! شوهر خوار بعدی تقریبا برای همه آشناست و احتمالا بیشتر شما آنرا دیده اید. این حشره چیزی نیست جز آخوندک!

نویسنده: احمد مصدر/ بیگ بنگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *