خستگی مفرط علامت چیست؟

 

tiredness

 

دیشب را سروقت خوابیده‌اید و پس از ۸ ساعت خواب، صبح خوبی را شروع کرده‌اید اما طولی نمیکشد که دچار خستگی می‌شوید و کل روزتان تحت تاثیر قرار میگیرد.

این روزها خیلی ها با بحران انرژی روبه رو هستند. منظور از انرژی انرژی طبیعت نیست بلکه انرژی درونی خود ما انسان هاست. می خواهم ۵ مسئله مهم و موثر در رکود انرژی و توصیه های اصولی برای حل آن ها را با شما در میان بگذارم.

چرخه خواب شما بهینه سازی نشده است.

اگر چرخه خوابتان را بهینه سازی نکنید حتی با ۷ یا ۸ ساعت خواب لازم در روز هم هنگام بیدار شدن احساس خستگی و خواب آلودگی مفرط خواهید داشت.

هر کدام از چرخه های خواب بین ۷۵ الی ۹۰ دقیقه است. چرخه های رم و غیر رم و تمام مراحل بین آن ها. هر کدام از این مراحل با احیاء و سم زدایی سلول های بدن در ارتباط هستند.

عواملی چون بالا بودن سطح کورتیزول (هورمون استرس) و سطح بی ثبات قند خون می توانند نظم این چرخه های خواب را از بین ببرند. اگر چرخه های خواب شما سالم نباشند مهم نیست که چقدر در رختخواب هستید. به عنوان مثال اختلال در خواب رم به دلیل مشکلات روانشناسی چون زودرنجی و مشکل در تمرکز است.

چگونه این مشکل را درمان کنیم: محققان پیشنهاد کرده اند که اگر زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرید سطح کورتیزول تا هنگام شب کاهش پیدا می کند. علاوه بر این باید غذاهای سالم و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و از خوردن غذاهای فراوری شده پرهیز کنید. تغذیه خوب و مناسب سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. اگر می خواهید خواب راحتی داشته باشید باید یکسری مواد مغذی مثل پتاسیم و ویتامین D مصرف کنید.

به اندازه کافی تحرک ندارید

تمرین متناوب را با یک شیوه زندگی اکتیو و پر جنب و جوش اشتباه نگیرید.

اگر روزی یک ساعت در بیرون از خانه تمرین کنید و باقی روز را در خانه بنشینید فرق زیادی با انسان های کم تحرک نخواهید داشت. این گونه افراد را که می خواهند با روزی یک ساعت ورزش و بی تحرکی در باقی ساعات در زندگی خود تعادل ایجاد کنند را می توان یکجانشینهای فعال نامید. درست است که این کار بهتر از هرگز ورزش نکردن است اما باید برای تقویت سطح انرژی که با این ورزش بدست آورده ایم باقی روز را هم تا حدودی تحرک داشته باشیم.

چگونه این مشکل را حل کنیم: حقیقت این است که ما انسان ها انرژی نمی گیریم بلکه انرژی را خلق می کنیم. با همین حرکت های ساده بافت های سلولی بدن نوعی انرژی ایجاد می کنند که برابر است با جریان متناوبی که هم اکنون سلول ها را پر کرده اند. اگر مدتی طولانی است که روی صندلی نشسته اید برای لحظه ای بلند شوید و چند پرش یا اسکوآت یا حرکت بشین پاشو انجام دهید. این حرکات باعث می شوند که احساس انرژی بیشتری داشته باشید. تقویت هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نیز بیشتر حس تازگی به شمامی دهد. تلفن همراهتان را روی تایمر قرار دهید تا هر ۹۰ دقیقه ۲ دقیقه تمرین ورزشی انجام دهید. به همین آسانی می توانید تمام روز پ رانرژی باشید.

بدن شما دارای کمبود مواد مغذی حیاتی است.

علت کمبود انرژی در شما می تواند به خاطر کمبود مواد مغذی باشد. منبع اصلی انرژی در بدن ما آدنوزین تری فسفات یا ATP نامیده می شود و در واقع پولی است که در اقتصاد بدن ما جاری است اما بدون بانکدار نمی تواند هیچ کاری انجام دهد و بانکدار نیز همان منیزیم است.

بنابراین ATP منبع اصلی انرژی در بدن است و برای این که به طور بیولوژیکی فعال باشد باید با منیزیم در ارتباط باشد. منیزیم مسئول ۳۰۰ فرآیند آنزیمی است که به بدن کمک می کند پرانرژی و سالم بماند. اگر کمبود منیزیم داشته باشید ۳۰۰ آنزیم در بدن نیز نمی توانند به خوبی کار کنند.

چگونه این مشکل را درمان کنیم: منیزیم خیلی سریع از سیستم بدن محو می شود زیرا مقدار آن در بدن زیاد است. برای این که مطمئن شوید سطح منیزیم بدنتان کافی است هر روز ۴ الی ۵ وعده غذای سرشار از منیزیم بخورید. مثل اسفناج، برگ چغندر، تخمه کدو و بادام. همچنین می توانید قرص و مکمل منیزیم نیز مصرف کنید.

مایعات زیاد نیاز دارید.

کم آبی و دهیدراته شدن سلول های بدن به DNA آسیب می رساند به همین دلیل مغز و سیستم عصبی با مشکل خشکی و کم آبی جدی مواجه می شوند. حتی کمبود یک قطره در بدن باعث ایجاد سردرد می شود و حتی بیشتر از آن باعث ایجاد خستگی و بی حالی می شود.

وقتی یک لیوان آب می نوشید در عرض چند دقیقه به تبدیل به مایع خارج سولی و خون می شود و مایعاتی که در اثر محصولات سوخت و ساز بدن کثیف شده اند را بیرون دفع می کند.اگر آب نخورید این مایعات کثیف در بدن باقی می مانند و ایجاد حس خستگی و فرسودگی می کنند.

چگونه این مشکل را حل کنیم: نوشیدن آب در روز را یک امر واجب و ضروری برای خودتان تعیین کنید. صبح ها که بیدار می شوید حمام درونی بگیرید. پس از بیدار شدن ۲۰ تا ۳۰ اونس آب بنوشید.

استرس

استرس یکی از مهمترین دلایل بحران انرژی ذهنی و جسمی است و به روش های مختلفی انرژی را خاموش می کند.با پیشرفت مزمن استرس غدد آدرنال شروع به فعالیت بیشتر می کنند و بنابراین سطح کورتیزول و دیگر هورمون های استرس بالا می رود. افزایش گلوکز منجر به درهم شکستگی می شود و این برای بسیاری از ما هر روز در حال وقوع است.

چگونه این مشکل را حل کنیم: به جای این که برای پرانرژی شدن به سمت شیرینی و کافئین پناه ببرید کمی در پایین آوردن استرس تلاش کنید. تمرین های ساده تنفس سیستم های عصبی را در عرض چند دقیقه آرام می کند. مدیتیشن، یوگا، ماساژ درمانی و حتی مدیتیشن های متحرک مثل تای چی و چی گونگ استرس را پایین و سطح انرژی را بالا می برد.تمرینی که مناسب خودتان است را بیابید و در روز چند دقیقه آن را انجام دهید. ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش در روز استرس را کم می کند و انرژی را بالا می برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *