خطرات استفاده از هدفون در خیابان

راه رفتن بدون توجه به محیط اطراف و حواس‌پرتی ممکن است مشکل یا خطراتی در برداشته باشد، ولی به خطرناکی گوش دادن به آی‌پد در حال پیاده‌روی نیست.

طبق تحقیقات جدیدی که نتایج آن اخیرا در آمریکا منتشر شده، تعداد افرادی که به خاطر گوش دادن به دستگاه‌های الکترونیکی پخش موسیقی هنگام راه رفتن دچار سانحه و جراحت‌های شدید شده یا حتی جان خود را از دست داده‌اند در شش سال اخیر سه برابر شده است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، بر اساس نتایج این تحقیقات هر سال تعداد بیشتری از افراد به خاطر حواس‌پرتی ناشی از استفاده از گوشی دستگاه‌های پخش موسیقی هنگام پیاده روی و قدم زدن دچار سانحه می‌شوند. شمار نوجوانان و مردان جوان در میان مجروحان بیش از سایرین است.

پژوهشگران برای تکمیل نتایج این تحقیقات از آمارهای سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ استفاده کرده‌اند، سال‌هایی که در طول آنها حدود ۱۲۰ نفر در آمریکا به خاطر استفاده از گوشی پخش صوت به هنگام راه رفتن جان خود را از دست داده یا به شدت مجروح شده‌اند.

نکته قابل توجه این است که تعداد تلفات در ۲۰۱۱ به نسبت همین میزان در سال ۲۰۰۴ از ۱۶ نفر به ۴۷ نفر افزایش یافته و سه برابر شده است.

طبق نتایج آماری این تحقیقات، نزدیک به ۷۰ درصد از این تلفات را مردان و افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند و حدود ۱۰ درصد از این موارد افراد زیر سن ۱۸ سال بوده‌اند. حدود ۹۰ درصد از این سوانح خطرناک در محیط‌های شهری روی داده و ۵۵ درصد از قربانیان جان خود را بر اثر بی‌توجهی به حرکت قطار در ایستگاه‌ها از دست داده‌اند.

از مجموع ۱۱۶ مورد حادثه که در این گزارش قید شده است، ۸۱ مورد یعنی نزدیک به ۷۰ درصد از موارد، به مرگ افراد منجر شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، این تحقیقات که موارد حوادث ناشی از استفاده از تلفن موبایل را شامل نمی‌شود نتیجه‌گیری کرده است که استفاده از گوشی (هدفون) در اکثر این حوادث نقش بسیار مهمی داشته، چون قربانیان قادر نبوده‌اند هشدارهای مربوط به بروز خطر را بشنوند.

تهیه‌کنندگان این گزارش می‌نویسند: «استفاده از گوشی وسایل پخش موسیقی برای عابران به خصوص در محیطی که اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه در حرکت هستند می‌تواند خطری بزرگ برای ایمنی افراد باشد. برای تشخیص چگونگی تاثیر استفاده از گوشی بر کاهش ایمنی عابران باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد.»

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود که افراد به هنگام استفاده از گوشی دستگاه‌های پخش صوت یا تلفن موبایل دچار نوعی حواس‌پرتی می‌شوند که اصطلاحا «نابینایی غیرعمدی» نامیده می‌شود. این حالت توجه افراد به حرکت وسایل نقلیه و میزان شنوایی آنها از صدای محیط و به خصوص صداهای حساس و هشداردهنده را کاهش می‌دهد.

مقامات ایمنی ترافیک در بریتانیا می‌گویند هر چند در این کشور همچون آمریکا تحقیقات و آمار دقیقی در مورد حوادث ناشی از استفاده از گوشی توسط عابران وجود ندارد، موارد متعددی از بروز سانحه برای عابرینی که حین استفاده از گوشی دچار تصادف شده‌اند گزارش شده است.

توصیه‌ کار‌شناسان ایمنی ترافیک این است که افراد به شکلی از گوشی‌های پخش صوت استفاده کنند که هوشیاری و تماس آنها با حرکات و صداهای موجود در محیط اطراف کاهش نیابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *