خودروهای بدون راننده فیات با گوگل

کارخانه فیات در صربستان

کارخانه فیات در صربستان

خودرو‌های بدون راننده هر روز به تجاری شدن بیشتر نزدیک می‌شوند فعلا پیشگام کار بر روی خودرو‌های بدون راننده شرکت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری سازی نزدیک کند.

فیات و گوگل برای تولید خودرو بدون راننده توافق کرده‌اند. این فعالیت بیشتر متمرکز بر روی همکاری با شرکت کرایسلر زیر مجموعه شرکت فیات خواهد بود.

در پی بحران در گروه خودروسازی کرایسلر این گروه خودروسازی که شامل کرایسلر، جیپ و دوج می‌شود به مالکیت گروه فیات ایتالیا درآمده‌ است. گروه فیات شامل برندهای فیات، فراری، مازراتی، ایویکو، آلفا رومئو و لانچیا است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که برای شروع پروژه، کار بر روی ۱۰۰ خودرو فیات آغاز خواهد شد و فیات ۱۰۰ خودرو خود را به همراه یک تیم مهندسی در اختیار تیم فنی گوگل قرار می‌دهد.

اتومبیل‌هایی که قرار است در این طرح مورد استفاده قرار گیرند مدل پاسیفیکا است. این خودرو یک مینی ون به شمار می‌رود و نشان می‌دهد سرمایه گذاری گوگل برای تولید خودرو‌های بدون راننده از خودرو‌های کوچک به سمت خودرو‌های بزرگ تمایل پیدا کرده است.

کرایسلر پاسیفیکا برای اولین بار به‌عنوان کراس اووری متوسط در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۲ معرفی شد. تولید این خودرو که اولین محصول مهندسی مشترک دایملر کرایسلر بشمار می‌رفت در سال ۲۰۰۸ متوقف شد تا اینکه پس از ۸ سال غیبت به‌عنوان یک مینی ون جدید در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی شد.

گروه فیات-کرایسلر با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی پاسیفیکا کرده است سعی دارد تا حداقل یک‌چهارم این بازار پررونق را به خود اختصاص دهد.

اما چرا گوگل پاسفیکا را انتخاب کرده است؟

هم اکنون پاسیفیکا با توجه قیمتش یکی ازارزان‌ترین مینی ون‌ها در جهان است که با وجود قیمت کمترش نسبت به رقبا از آن‌ها امکانات بیشتری دارد. با بدون راننده شدن این خودرو خانواده‌های پر جمیعیت در آمریکا شمالی می‌توانند به یک خودرو خانوادگی مناسب دست پیدا کنند.

این خودرو با موتور سه هزار و شیصد سی سی خود ۲۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قیمت پاسفیکا چیزی نزدیک به ۲۹ هزار دلار است و اگر مدل بدون راننده این خودرو با قیمتی نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار بتواند تجاری سازی شود یک تحول بزرگ در بازار اتومبیل پدید خواهد آمد.

البته هم اکنون به غیر از گوگل و فیات شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی خودروهای بدون راننده هستند.

شرکت تسلا هم اکنون توانسته گام بزرگی را در تجاری سازی خودرو‌های بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار بر روی خودرو‌های بدون راننده هستند.

خودرو بدون راننده نیسان که مراحل تست را می‌گذراند با راداری در جلوی خودرو تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و سنسورهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند. این خودرو می‌تواند خطوط خیابان و علامت‌های راهنمایی را اسکن کند و به فرامین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند.

در یک آزمایش در سرعت ۶۰ کیلومتر به طور ناگهانی عروسکی در نقش عابر پیاده به جلوی خودرو انداخته می‌شود و خودرو با یک حرکت ناگهانی فرمان، مانع از تصادف با عابر پیاده می‌شود. این خودرو به راحتی می‌تواند در سخت‌ترین مکان‌های پارک خودرو هم پارک کند.

هم اکنون از برخی از این تکنولوژی‌ها در خودرو‌های گران قیمت استفاده شده است به عنوان نمونه بی‌ام و از سیستم پارک خودکار در مدل جدید سری ۷ خود استفاده کرده است.

گام بعدی در این تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای بدون راننده است. ایده‌ای که عملا خودرو را می‌تواند به اتومبیلی با شوفری باهوش و حرفه‌ای در رانندگی تبدیل کند. البته این ایده جذاب ممکن است خطراتی هم داشته باشد یکی از این خطر‌ها طغیان ماشین‌های هوشمند علیه انسان‌است. خطر دیگر این است که اگر خودرو‌ها آنقدر قابلیت پیدا کنند هک شدن آن‌ها هم دردسرساز خواهد شد.

هم اکنون نفوذ رایانه و اینترنت در خودرو دردسر‌هایی را پدید آورده است. تصور کنید یک اتومبیل به ناگاه توسط هکری هک شود و خودرو را مثلا به ته یک دره پرتاب کند. این اتفاق البته نه به این شدت ولی کمی خفیف‌تر چندی پیش رخ داد.

در ماه جولای ۲۰۱۵ اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا شرکت فیات کرایسلر را ۱۰۵ میلیون دلار جریمه کرده بود چرا که خودرو‌هایش قابلیت هک شدن داشتند. حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو جیپ دارای نرم‌افزاری بودند که به راحتی قابلیت هک شدن داشتند. در ‌‌‌نهایت جیپ مجبور شد این خودرو‌ها را فراخوان دهد تا نرم‌افزار روی آن‌ها به‌روز رسانی شود تا دیگر هکر‌ها نتوانند آن را هک کنند.

ماجرا از آنجا آغاز شده بود که دو هکر توانسته بودند جیپ را چنان هک کنند که کولر خودرو بدون خواست راننده با حداکثر توان کار کند. سیستم صوتی خودرو هم با بیشترین قدرت، موسیقی انتخابی هکر‌ها را پخش کند.

البته اوضاع کمی خطرناک‌تر هم شد این دو مهندس توانستند عملکرد موتور خودرو را هم در اختیار بگیرند و به کامپیو‌تر موتور خودرو نفوذ کنند. این مدل جیپ دارای سیستم کمکی پارک است و به وسیله نفوذ به این سیستم، هکر‌ها توانستند از دور با خودرو رانندگی کنند.

هم اکنون منتقدان خودرو‌های بدون راننده معتقدند این خودرو‌های جدید سیستم زندگی انسان‌ها را بیش از گذشته متکی بر رایانه و ماشین خواهد کرد. رایانه و خطرات ناشی از هکر‌ها یکی از ایرادات بزرگ خودرو‌های بدون راننده است مشکل دیگر این است که اگر رایانه‌های این خودرو‌ها هوشمند شوند ممکن است اختیار از دست انسان‌ها تا حدود زیادی خارج شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *