داروهای خواب‌آور احتمال ابتلا به فراموشی را افزایش می‌دهند

پژوهشگران می‌گویند برخی از داروهای ضد حساسیت، خواب‌آور، ضد افسردگی و داروهایی که برای کنترل ادرار تجویز می‌شوند، ریسک ابتلا به بیماری فراموشی و آلزایمر را افزایش می‌دهند.

مدیر برنامه دارو‌شناسی برای سالمندان در دانشگاه داروسازی واشنگتن، به درمانگران توصیه می‌کند به طور منظم بیمارانی را که داروهای آنتی‌کولینرژیک مصرف می‌کنند برای نشانه‌های فراموشی ارزیابی کنند.

مدیر برنامه دارو‌شناسی برای سالمندان در دانشگاه داروسازی واشنگتن، به درمانگران توصیه می‌کند به طور منظم بیمارانی را که داروهای آنتی‌کولینرژیک مصرف می‌کنند برای نشانه‌های فراموشی ارزیابی کنند.

پژوهشگران در ایالت واشنگتن آمریکا، روز ۲۶ ژانویه / ۶ بهمن ماه، نتیجه پژوهشی بلندمدت را منتشر کردند که نشان می‌دهد دارو‌های آنتی‌کولینرژیک که بسیاری از آن‌ها برای شهروندان ارشد تجویز می‌شوند، خطر ابتلا به فراموشی را افزایش می‌دهند.

دارو‌های آنتی‌کولینرژیک بر سیستم عصبی انسان اثر می‌گذارند و با بلوکه کردن برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی، سیستم پاراسمپاتیک بدن را کنترل می‌کنند. این داروها بر حرکات‌های غیر ارادی عضلات دستگاه گوارش، دستگاه کلیوی، مثانه، ریه‌ها، پوست و دیگر نقاط بدن تاثیر می‌گذارند.

برای درمان بیماری‌ افسردگی، حساسیت‌های مرتبط به سیستم هیستامین بدن، مشکلات ناشی از کنترل مثانه، اختلالات ماهیچه‌های دستگاه گوارشی، (مانند التهاب معده)، اختلالات تنفسی (مانند آسم، برونشیت مزمن، و بیماری انسداد مزمن ریوی)، بی‌خوابی، سرگیجه و اضطراب مزمن از داروهای آنتی‌کولینرژیک استفاده می‌شود.

پژوهشگران به مدت بیش از هفت سال، نزدیک به ۳۵۰۰ نفر از کسانی که به بیماری‌های فوق دچار بودند را برای نشانه‌های فراموشی و آلزایمر به طور مداوم ارزیابی کردند. این مطالعه بلندمدت پس از هفت سال به این نتیجه رسید که استفاده از دارو‌های آنتی‌کولینرژیک، ابتلا به زوال عقل، فراموشی و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

بسیاری از این دارو‌ها هم در آمریکا و هم در ایران بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند و به گفته دکتر شلی ‌گری فارم که پژوهشگر ارشد این مطالعه است، استفاده از این داروها بدون نظارت درمانگران ریسک ابتلا به فراموشی را بیشتر افزایش می‌دهد.

گری فارم تاکید می‌کند که بیماران با توجه به دستور پزشک نسبت به استفاده از داروهای آنتی‌کولینرژیک تصمیم بگیرند و خودسرانه استفاده از این دارو‌ها را آغاز یا متوقف نکنند.

کسانی که از ناراحتی‌های لیست شده در بالا رنج می‌برند، می‌توانند از درمانگران یا داروخانه‌ها در مورد خانواده دارویی که مصرف می‌کنند پرسش کنند و از درمانگران خود بخواهند که به جای آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای جایگزین تجویز کنند.

این پژوهشگر و مدیر برنامه دارو‌شناسی برای سالمندان در دانشگاه داروسازی واشنگتن، به درمانگران توصیه می‌کند به طور منظم بیمارانی را که داروهای آنتی‌کولینرژیک مصرف می‌کنند برای بروز نشانه‌های فراموشی ارزیابی کنند. او تاکید می‌کند که چنین ارزیابی‌ای به ویژه برای شهروندان ارشد مهم است.

این گروه همچنین داروهای جایگزین و دوزهای پایین‌تر آنتی‌کولینرژیک‌ها را به درمانگران توصیه می‌کنند.

محققان این پژوهش، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر آنتی‌کولینرژیک‌ها بر مغز و سیستم عصبی انسان در آینده امیدوار هستند که بتوانند بدن برخی از شرکت‌کنندگان را پس از مرگ کالبدشکافی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *