دانشمندان آلمانی دست مصنوعی نرم و منعطف ساختند

تا چندی پیش دست‌های مصنوعی نرم و منعطفی که توسط روبات کار می‌کند را فقط می‌شد در فیلم‌های علمی _ تخیلی دید. ولی دانشمندان آلمانی اکنون یک دست مصنوعی با استفاده از مواد نرم و قابل انعطاف ساخته‌اند که به خوبی می‌تواند اشیا را بردارد و جابجا کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، انگشتان این دست مصنوعی از موادی مثل لاستیک و سیلیکون ساخته شده که به وسیله هوای فشرده شکل مناسب به خود می‌گیرند. استفاده از این مواد به انگشتان این دست مصنوعی توانایی‌های ویژه‌ای بخشیده که با انواع دیگر دست‌های مصنوعی که معمولا از قطعات مکانیکی ساخته می‌شوند کاملا متفاوت است.

این دست مصنوعی جدید در جریان کنفرانس علوم روبات در شهر برلین رونمایی شد و یکی از اعضای هیات علمی قابلیت‌های آن را به نمایش گذاشت.

با استفاده از فن‌آوری هوای فشرده در محفظه‌هایی که از مواد نرم ساخته شده‌اند این دست مصنوعی متناسب با اندازه و شکل اشیایی که قرار است بردارد تغییر شکل می‌دهد.

به گفته یک از اعضای هیات علمی که این وسیله را اختراع کرده است، این دست مصنوعی به گیرنده‌های حسی نیاز ندارد و می‌تواند تقریبا هر گونه شیئی را از یک مداد و عینک گرفته تا یک بطری بلند کند.

علاوه بر این به خاطر نرم بودن پوسته آن اشیایی که توسط این دست مصنوعی لمس می‌شوند آسیب نخواهند دید. در عین حال جنس این مواد طوری است که از حرارت آسیب نمی‌بیند.

این گروه پژوهشی از دانشگاه برلین یک راهنمای کامل از نحوه تهیه این دست مصنوعی را روی شبکه اینترنت منتشر کرده‌اند تا روبات سازان تازه‌کار بتوانند با استفاده از این اطلاعات ساخت چنین وسیله‌ای را آزمایش کند.

خبرگزاری آلمان از قول پژوهشگران می‌نویسد که ساخت این نوع دست مصنوعی چندان دشوار نیست و به نسبت دست‌های فلزی که با روبات کار می‌کنند و معمولا قیمت آنها بالای صد هزار دلار است بسیار ارزانتر تمام می‌شود.

به گفته آنها، هزینه مواد لازم برای تهیه این نوع دست مصنوعی حدود ۵۰۰ دلار است اما نمونه‌ای که این پژوهشگران آلمانی ساخته‌اند فقط می‌تواند اشیا با وزن کمتر از ۵۰۰ گرم را بردارد.

پژوهشگران آلمانی تاکید می‌کنند که مسلما یک چنین ابزارهایی در آینده نزدیک نخواهند توانست قابلیت‌های دست انسان را پیدا کنند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمدرضا گفت:

    دنبال یه چیز دیگه تو گوگل بودم اومدم اینجا شانسی
    سایت خیلی خوبی دارید لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *