دانشمندان موفق به تولید رشته سیم بدون اتلاف انرژی شدند

رشته سیم بدون اتلاف انرژی شدند

دانشمندان دانشگاه استنفورد به تازگی موفق به ایجاد روشی برای تولید سیم های بسیار باریک با ویژگی های استثنایی شده اند. آنها با استفاده از کوچکترین قطعات الماس سیم های الکتریکی ساخته اند که عرض آنها تنها به سه اتم می رسد.

به لطف ابعاد میکروسکوپی شان، این سیم های بسیار باریک را می توان در تولید پارچه هایی با قابلیت انتقال انرژی بدون اتلاف آن بکار برد. این سیم ها این سیم ها در واقع با روشی شبیه به سازه های Lego به یکدیگر متصل می شوند. این فرایند با اتصال یک اتم سولفور به قطعات الماس آغاز می شود. پس از ورود به محلول مخصوص، هر اتم سولفور به یک یون مس متصل می شود و قطعات کوچکی می سازد که ساختاری شبیه به Lego دارد. به لطف جاذبه ای که بین قطعات الماس وجود دارد، این سازه ها به هم متصل شده و یک رشته سیم را تشکیل می دهند.

این فرایند به ظاهر پیچیده بسیار سریع انجام می شود و به وسیله آن می توان یک رشته عالی را طی نیم ساعت ایجاد کرد. ویژگی های جذاب قطعات ریز الماس به دانشمندان این امکان را می دهد تا سیم های باریکی با دقت عالی بسازند. دانشمندان می توانند این رشته را اتم به اتم کنار هم بچینند و همان نتیجه ای که به دنبالش هستند را بگیرند. اتم های سولفور و مس در هر قطعه سازنده بخش رسانای سیم را تشکیل می دهند و الماس ها به شکل پوششی، آنها را در بر می گیرند.

هرچند این پژوهش هنوز مراحل ابتدایی خود را طی می کند، اما امیدها به تولید موادی با ویژگی های الکتریکی جدید را تقویت کرده است. با داشتن سیم هایی که می توانند برق را بدون اتلاف انتقال دهند، دوران تازه ای از بهره وری انرژی آغاز می شود.

منبع : Engadget

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *