درباره سوریه چه میدانید؟

 

پرچم سوریه

سایه های شوم داعش مدت کوتاهی است که در حال ناپدید شدن در سوریه هستند و فرصت خوبی است تا برخی از حقایق جالب درباره این کشور را بازگو کنیم.

 جمهوری عربی سوریه کشوری در جنوب غربی آسیا و در کنار سواحل شرقی مدیترانه می‌باشد. این کشور از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان، از جنوب غربی با اسرائیل، از غرب با دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و فلسطین همسایه است. اسم این کشور را احتمالا بارها در اخبار داخلی شنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با این ۲۶ دانستنی دربارهٔ سوریه همراه ما باشید.

۱.سوریه یک کشور قدیمی واقع شده در خاورمیانه است که به منزلهٔ دروازه‌ای میان آسیا و غرب می‌باشد و در طی قرون، سوریه خانه‌ی فرمانرواهای رومی، یونایی، عربی و ترکی بوده‌است.

۲.سوریه دین رسمی ندارد و قانون اساسی آن به مردم آزادی دینی می‌دهد. اما با این حال اسلام بر تمام عرصه‌های زندگی در سوریه تاثیرگذاشته و بر طبق قانون اساسی رئیس جمهور باید مسلمان باشد.

۳. از سال ۲۰۱۱، سوریه درگیر یک جنگ داخلی بوده است.

۴. اکثر تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که کلمهٔ سوریه به معنای شاهزاده می‌باشد.

۵. سوریه در طول تاریخ مهاجران زیادی به آمریکا داشته و از جمله مشاهیری که ریشهٔ سوریه‌ای دارند می‌توان استیو جابز را نام برد.

۶. سوریه مرگبارترین کشور برای خبرنگاران است و این در درجهٔ اول به دلیل جنگ داخلی‌ای است که در کشور جریان دارد. در سال ۲۰۱۴، ۱۷ خبرنگار کشته شدند.

۷. حدود ۸۷٪ از مردم سوریه مسلمان( ۷۴٪ سنی) و ۱۰٪ مسیحی می‌باشند.

۸. جمعیت سوریه حدود ۱۷ میلیون نفر است که ۱۸ هزار نفر از این تعداد اسرائیلی هستند.

۹. مساحت سوریه بیش از ۱.۵ برابر ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.

۱۰. بیش از ۱۰ میلیون نفر سوری به دلیل جنگ داخلی از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. برخی از این افراد درخود کشور آواره شده‌اند و برخی باهم کشور را ترک کرده‌اند.

۱۱. عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که از شبی که جنگ داخلی شروع شده، سوریه ۸۳٪ تاریک‌تر شده است. بخشی از این به دلیل فرار مردم است و بخشی به این دلیل است که زیرساخت‌ها کاملا فروریخته‌اند.

۱۲. از بین ۴.۵ میلیون نفری که از سال ۲۰۱۱ از سوریه گریخته‌اند، بیش از ۷۵٪ زن و کودک هستند.

۱۳. معنای پایتخت سوریه یعنی دمشق، می‌شود جایی که پر آب است.

۱۴. تقریبا ۶۰٪ مردم سوریه بیکار هستند.

۱۵. برخی جاده‌های سوریه بیش از ۴ هزار سال سن دارند و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۶. از آغاز جنگ داخلی از سال ۲۰۱۱، میانگین عمر افراد به ۲۰ سال کاهش پیداکرده است.

۱۷. جنگ داخلی سوریه به عنوان بدترین بحران انسانی قرن ۲۱ تلقی می‌شود.

۱۸. ترکیه بیش از ۲.۵ میلیون پناهندهٔ سوری دارد و لبنان هم ۱.۱ میلیون پناهندهٔ سوری دارد.

۱۹. عراق که خودش همچنان ۳.۹ میلیون نفر آوارهٔ داخلی دارد، میزبان ۲۵۰۰ پناهندهٔ سوری نیز می‌باشد.

۲۰. از وقتی که بحران سوریه از مارس ۲۰۱۱ شروع شده، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند؛ که این یعنی هر روز هفته در ۵،۶ سال گذشته ۱۳۰ نفر کشته شده‌اند.

۲۱. تا به امروز سوریه بزرگ‌ترین جمعیت پناهندهٔ دنیا تلقی می‌شود.

۲۲. بیش از نیمی از پناهندگان سوری زیر ۱۸ سال می‌باشند.

۲۳. تا سال ۲۰۱۶، ۶۰٪ از تمام بیمارستانهای سوریه یا بسته شده‌اند یا حداقل فعالیت را دارند.

۲۴. سوریه ۴۰۰ سال بخشی از امپراطوری عثمانی بوده، تا زمانیکه در سال ۱۹۲۰ تحت استعمار فرانسه درامده و بعد در سال ۱۹۴۶ به استقلال رسیده است.

۲۵. در سال ۱۹۶۷، اسرائیل یک جنگ ۶ روزه را با مصر، اردن و سوریه به راه انداخت و بعد از اینکه در جنگ بر این ملل عرب زبان پیروز شد، قسمتی از خاک هرکدام را مال خود کرد.

۲۶. نوارهای قرمز، سفید و مشکی در پرچم سوریه به ترتیب نشانگر راه آزادی، صلح و تاریخ استعماری این کشور است و ۲ ستارهٔ سبز در نوار سفید رنگ نشانگر استقلال سوریه، مصر و عرب می‌باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *