درمان یک کودک مبتلا به «اچ آی وی» تحولی بزرگ در درمان ایدز

دانشمندان می گویند که کودکی که با ابتلا به بیماری «اچ آی وی» متولد شده بود درمان شده است. این اولین کودک و دومین فرد مبتلا به این بیماری است که از حدود ۳۲ سال پیش که ویروس «اچ آی وی» به یک اپیدمی جهانی بدل شد، درمان می شود.

به گزارش سایت «ان پی آر» پزشکان نام این کودک را اعلام نکرده اند. اما این دختربچه در ایالت می سی سی پی آمریکا متولد شده و دو سال و نیمه است. پزشکان جزییات این پرونده پزشکی و معالجات مربوط به وی را روز یکشنبه در یک کنفرانس علمی در آتلانتا ارائه کردند.

این مورد پیامدهای گسترده ای خواهد داشت. در خود آمریکا سالانه فقط حدود ۱۳۰ کودک مبتلا به ویروس «اچ آی وی» متولد می شوند. ولی آمارهای بین المللی نشان می دهد که هر ساله حدود ۳۳۰ هزار کودک در سراسر جهان قبل و یا به هنگام تولد به این ویروس آلوده می شوند که بخش اعظم ان در کشورهای آفریقای سیاه روی می دهد.

در خود آمریکا سالانه فقط حدود ۱۳۰ کودک مبتلا به ویروس «اچ آی وی» متولد می شوند. ولی آمارهای بین المللی نشان می دهد که هر ساله حدود ۳۳۰ هزار کودک در سراسر جهان قبل و یا به هنگام تولد به این ویروس آلوده می شوند که بخش اعظم ان در کشورهای آفریقای سیاه روی می دهد.

تاکنون چنین کودکانی برای تمام عمر خود به بیماری ایدز مبتلا می ماندند و دانشمندان تلاش می کردند تا با کشف داروهای موثر تر برای مقابله با بیماری ایدز جان این کودکان را نجات دهند.

درمان دختر بچه اهل ایالت می سی سی پی محصول فعالت و روشهای تشخیص یک دکتر کودکان در دانشگاه پزشکی این ایالت به نام هانا گی است.

هانا گی می گوید که آزمایش های پس از تولد نشان داد که این نوزاد به فاصله سی ساعت پس از تولد به ویروس «اچ آی وی» مبتلا شده است. احتمالا دلیل آن این بوده که مادرش در دوران بارداری و قبل از آن از داروهای مقابله با ایدز استفاده نمیکرده است.

دکتر کودکان از همان ساعات اول کشف ویروس در بدن کودک داروهای مقابله با ایدز را در مورد وی تجویز می کند و کارشناسان علوم پزشکی معتقدند که احتمالا همین سرعت عمل در تجویز دارو یکی از عوامل اصلی در درمان این کودک بوده است.

پزشک معالج از میزان داروی بیشتری برای معالجه کودک استفاده می کند و در ماههای بعد از تولد شرایط جسمی این نوزاد را دقیقا زیر نظر می گیرد و مشخص می شود که پس از چند ماه هیچ اثری از ویروس «اچ آی وی» در بدن این نوزاد باقی نمانده است.

با تغییراتی که در شرایط زندگی خانواده روی می دهد پزشکان از سن هجده ماهگی دیگر این نوزاد را نمی بینند. پزشک کودکان با استفاده از شبکه بهداشت ایالتی سعی می کند محل سکونت جدید این کودک را پیدا کند و وقتی که وی را پیدا کردند مادر کودک به آنها گفت که تجویز داروی مقابله با ایدز را از چند ماه پیش قطع کرده است.

پس از انجام آزمایش های جدید مشخص شد که این کودک کاملا درمان شده و با وجودیکه از چندین ماه قبل داروهای لازم را استفاده نکرده است ولی بیماری ایدز بازنگشته است.

« ان پی آر » در ادامه گزارش می نویسد که تنها مورد دیگری از درمان کامل یک فرد مبتلا به ایدز که تاکنون ثبت شده است مربوط به مردی ساکن شهر سانفرانسیسکو است که کارشناسان ایدز اصطلاحا آن را «بیمار بالینی» نام داده اند.

روش درمان آن فرد از طریق پیوند مغز استخوان یک فرد اهدا کننده انجام شده که از نظر ژنتیک در برابر ویروس «اچ آی وی» کاملا مقاوم بوده است. چنین روش درمانی را نمی توان به سادگی در موارد دیگر انجام داد.

اما مورد درمان کودک خردسال ایالت می سی سی پی توسط داروهای موجود برای مقابله با ایدز صورت گرفته است.

کارشناسان می گویند احتمالا سرعت عمل پزشک معالج و تجویز میزان بیشتر دارو در همان ساعات اولیه کشف ویروس باعث شده است که قبل از مخفی شده ویروس در بافت های مختلف بدن کار مبارزه با آنها آغاز شده و در فاصله یک تا یک سال و نیم پس از تداوم درمان بدن کودک کاملا از آلودگی پاک شود.

پزشکان معالج بیماری ایدز این مورد را یک تحول بزرگ قلمداد کرده و می گویند که این مورد می تواند مبنای تحقیقات بیشتری برای مقابله با ابتلا به ایدز به هنگام تولد باشد.

از هم اکنون طرحهای تحقیقاتی گسترده ای آغاز شده که هدف اصلی آنها بررسی این نکته است که آیا تجویز سریع و بیشتر دارو در همان ساعات و روزهای اولیه تولد کودکان می تواند آنها را از ویروس «اچ آی وی» پاک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *