دروپال مال چیه ؟

دروپال مال چیه ؟
تجارب دیجیتالیه جاه طلبانه !
نظرات جناب آقای Dries Buytaert سازنده و رهبر دروپال در وب سایت شخصی

www.buytaert.net

 

نام دروپال چه احساسی را یدک می کشد ؟ برداشت ها بین اشخاص مختلف متفاوت است. ممکن است شخصی آن را با کلمات مثبتی چون “قدرت مند” و “انعطاف پذیر” توصیف کند و دیگری با الفاظ منفی نظیر “پیچیده” آن را توضیح دهد. مردم دروپال را با تعابیر گوناگون توصیف می کنند و این تنها ناشی از تجربه حرفه ای آن ها نیست ، بلکه بر اساس شنیده ها و آموزش ها نیز می باشد.
اگر شما از افراد مختلفی بپرسید که “دروپال مال چیه ؟” ، پاسخ های متنوعی دریافت خواهید نمود.
این پدیده غافل گیر کننده ای نیست به دلیل این که در طی سالیان متمادی پاسخ این سوال بنیادی دچار تکامل شده است.
دروپال از ابتدا به عنوان ابزاری جهت علاقه مندان برای ساخت وب سایت های اجتماعی ایجاد شد ولی در طول زمان برای پشتیبانی موارد بزرگ و پیچیده تکامل یافت.
برداشت همه چیز است
برداشت همه چیز است ; برداشت سطح انتظارات و حرکات و تنبلی ها را مشخص می کند. ما نیاز داریم که هویت دروپال را بهتر منتقل کنیم ، ارزش واقعی آن را به معرض نمایش بگذاریم و برداشت ها و عدم برداشت هایی که از آن می شود را مدیریت کنیم. کلمات و حرف ها به حرکت ها منجر می شوند. اگر زمان بیش تری برای درک این واقعیت که “دروپال مال چیه ؟” بگذاریم می توانیم افراد را با انرژی و تحرک بیش تری به گرفتن تصمیم بهتر در زمان انتخاب ، ساخت و معرفی دروپال هدایت کنیم.
خورشید پشت ابر پنهان نمی ماند ، من تمایل دارم که توصیف کنم دروپال مال چیه ؟ که این کار موجب سبک و سنگین کردن کارها می شود. من نگران این هستم که ما تصمیمات اشتباهی بگیریم یا اینکه رشد خود را محدود کنیم. در طول سال ها مشخص شده است که تعریف نکردن این که دروپال مال چیه باعث شده افراد بیش تری حتی در خود جامعه دروپال با احساس گیجی مواجه شده و این افراد افزایش می یابند.
برای مثال زمانی که دروپال از یک ابزار سرگرمی جهت علاقه مندان حوزه وب به تجربه دیجیتالی قدرتمندی تبدیل شد خیلی از مردم باور کردند که دروپال به سطح سازمانی (Enterprise Level) رسیده است. با اینکه من خودم موافقم که دروپال برای ایفای نقش در سطح سازمانی مناسب است ولی شخصا مخالف این دسته بندی بوده ام. این فقط سازمان های بزرگ نیستند که از دروپال استفاده می کنند. اشخاص ، استارتاپ های کوچک ، دانشگاه ها ، موزه ها ، سازمان های مردم نهاد و غیر مالی همگی جاه طلبانه در راستای رسیدن به خواسته های خود تلاش می کنند و دروپال می تواند برای همه آن ها راه حل فوق العاده ای باشد.
تعریف این که دروپال مال چیه ؟
به جای گفتن این که دروپال برای فعالیت های سازمانی است ، من فکر می کنم ، تجارب دیجیتالیه جاه طلبانه کلمه مناسبی برای توصیف اینکه مردم با دروپال چه کاری می کنند باشد. من می گویم “تجارب دیجیتال” به دلیل اینکه من نمی خواهم این معنا را به وب سایت های سنتی مرورگر محور (Browser Based) محدود کنم. همان طور که در کنفرانس دروپال گفتم دروپال برای قدرت بخشی به برنامه های تلفن همراه ، کیوسک های دیجیتالی و خیلی موارد دیگر به کار رفته است.
امروز من می خواهم تمرکز اصلی را بر روی واژه جاه طلبانه بگذارم.
جاه طلبانه واژه خوبی است به خاطر اینکه همراه با آن انعطاف ، گسترش پذیری ، سرعت و ایجاد آزادی که دروپال پدید می آورد به دنبال می آید.
پروژه های دروپالی ممکن است جاه طلبانه باشند به دلیل مقیاس گسترده ، نیاز به امنیت فوق العاده ، تعداد بالای وب سایت ها یا نیازهای خاص پروژه. سازمان ها به دروپال روی می آورند برای اینکه به آن ها انعطاف فوق العاده تر ، کاربردهای بهتر ، یکپارچه سازی عمیق و نوع آوری های سریع تری می دهد. تمامی پروژ های دروپال از روز اول نیاز به این ویژگی ها ندارند یا حتی نیاز به دانستن این ویژگی ها – ولی بهتر است که این ویژگی ها را داشته باشید شاید در آینده به آن ها نیاز پیدا کنید.


جاه طلبانه با فرهنگ اجتماعی ما نیز به خوبی پیوند برقرار می کند. صنعت ما در معرض تغییرات ثابتی است ( واکنش گرایی ، وب سرویس ها ، نرم افزارهای اجتماعی ، اینترنت اشیاء) و ما هیچکاه نگاه خود را بر نمی گردانیم. دروپال ۸ یک نسخه جاه طلبانه بود. یک حرکتی که به مدت یک سوم از عمر پروژه دروپال وقت گرفت تا تکمیل شد ولی دروپال را به نقطه ای رسانید که برای آینده ای که در پیش روست مناسب است. من همیشه معتقد بوده ام که جامعه دروپال جاه طلب است و ایمان دارم که این خصلت به قوت خود در این جامعه باقی خواهد ماند.
اخرین ولی نه کوچک ترین بخش ، پذیرندگان ما نیز جاه طلب هستند. آن ها از دروپال استفاده می کنند تا ماهیت دیجیتالی سازمان های خود را تغییر دهند. مدل های تجاری و روند های قدیمی تجاری را به زباله دان بیندازند.
من این که دروپال جاه طلبانه باشد را دوست دارم. این که دروپال برای تجارب دیجیتالی جاه طلبانه باشد نقطه شروع است. این فقط یک لایه از اهداف ، گستردگی ، جامعه هدف و منافع آن را نمایان می کند. من معتقدم که ما از این صراحت منفعت بیش تری خواهیم برد.
دوست دارم که نظرات خود را درباره این مقایسه “تجارب دیجیتالی جاه طلبانه” و “کاربرد سازمانی” و حتی بدون هیچ توصیفی ذکر کنید.
برخی از نظرات جالب و جاه طلبانه :

  • من فکر می کنم که این حرکت بسیار هوشمندانه ای است. دروپال نیاز است که بیش تر تمرکز کند تا این که ابزاری باشد برای همه افراد. ابزارهای متن باز بسیاری در دنیا وجود دارند و موضوع انتخاب ابزار مناسب برای کار مناسب آن است. سوال این است که دروپال ابزار مناسبی برای انجام چه کاری در این دنیاست ؟ به نظرم به صورت خاص بهترین ابزار برای تجارب دیجیتالی جاه طلبانه است و حتی میشه گفت که همین الان هم این اتفاق افتاده. بعد از آماده شدن دروپال ۸ ، بعد از تکامل عظیم ، این بهترین زمان است. من می دونم که این کار همه افراد را راضی نمی کند ، اما تصمیم شجاعانه است که نیاز بود اتخاذ شود و این همه آن چیزی است که در رهبری معنا پیدا می کند. ( گرفتن تصمیمات سخت).
  • من “جاه طلبانه” را به عنوان شروع کننده مکالمه دوست دارم. این کار به ما اجازه می دهد که دروپال را به عنوان بیش از “یک وب سایت” بفروشیم. دروپال به شرکت ها و سازمان ها اجازه می دهد که با هر API مورد نیازی که خواستند متصل شوند . من همیشه از واژه “تضمین-آینده” استفاده می کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *