دیوار نوشته های قوم مایا که جنگجویان سفید پوست را به تصویر می کشد

دیوار نوشته های قوم مایا

دیوار نوشته های قوم مایا

در داخل مقبره ی جنگجویان در چیچن ایتزا (Chichen Itza) در کشور مکزیک تصاویری بر روی دیوار نقش بسته است که با محیط زندگی قوم مایا مطابقت ندارد. این دیوار نوشته ها جنگ های خونینی را بین گروه های بسیار متفاوتی از مردم دوران پیش کلمبیایی (pre-Columbian) در مکزیک به تصویر می کشند. برخی از این افراد پوست های سفیدی دارند، برخی بسیار سیاه هستند و عده ای دیگر نیز پوست تیره دارند.

ممکن است این دیوار نوشته ها یک اثر هنری بر پایه ی ذوق و تخیلات هنرمند نگارگر آن باشد. اما مدارک دیگری نیز وجود دارد که به این تئوری دامن می زند که در دوران گذشته بر سر اقامت در این سرزمین منازعات شدیدی بین قوم های مختلف جریان داشته است. برای مثال وقتی هرنان کورتِس (کسی که اولین مستعمره نشین های اسپانیا را در آمریکای جنوبی مستقر کرد) به مکزیک رسید ادعا کرد که مردم این منطقه او را مورد تکریم قرار داده و از ورود او به «بازگشت خدای سفید» یاد کرده اند که نشان می دهد قبلاً نیز یک شخص سفید پوست دیگر در این مناطق حضور داشته است.

همچنین از قوم مایا افسانه ای به نام «رقص غول ها» به جای مانده است. در این افسانه آمده که یک غول سفیدپوست با قوم مایا متحد شده و غول سیاهی که زندگی این قوم را تهدید می کرد را شکست داده است. بر اساس یک نظریه ی بحث برانگیز این موضوع کاملاً با واقعیت همخوانی دارد. بر اساس این تئوری غول های سیاه همان قوم آزتک هستند که از شمال وارد این مناطق شده بودند. غول های سفید نیز ممکن است وایکینگ ها باشند.

گمان می رود که قبل از سال ۱۷۸۹ وایکینگ ها به مکزیک رسیده باشند. برای مثال شخصی به نام آری مارسون در حالی که تلاش داشت خود را به گرینلند برساند بر اثر طوفان راه را گم کرده و سر از این مناطق درآورد. بر اساس این تئوری ممکن است مارسون و همراهانش کمی بعد از آزتک ها به قلمرو مایا وارد شده باشند و بدین ترتیب در تاریخ این قوم جاودانه شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *