«ربات‌ها بر انسان‌ها غلبه خواهند کرد»

نیک باستروم

نیک باستروم، از کارشناسان شناخته شده حوزه هوش مصنوعی، در حمایت از نظریه‌ای استیونهاوکینگ مطرح کرده بود، تایید کرد که تا قرن آینده، ربات‌ها و هوش مصنوعی از انسان‌ها پیشی خواهند گرفت.

به گزارش روز ۳۰ اردیبهشت ماه وبسایت «تک ورلد»، آقای باستروم که رئیس انستیتو آینده بشر در دانشگاه آکسفورد است، گفت: «این احتمال بالقوه وجود دارد که ماشین‌ها در یک صد سال آینده از انسان‌ها هوشمندتر شوند.
وی تحقیقات زیادی روی «اخلاقیات هوش مصنوعی» و یا «خطرهای بیرونی» و همچنین «افزایش توان بشر» انجام داده است.

نیک باستروم در جریان جلسه کنفرانس حضور «سیلیکون ولی» در آکسفورد که روز یکشنبه گذشته برگزار شد، گفت: «یکصد سال زمان زیادی است. ما هنوز حتی یکصد سال نیست که صاحب کامپیوتر شده‌ایم و سابقه حضور کامپیوتر در زندگی ما الان ۷۰ ساله شده است. ولی از زمان اولین کامپیوتر تا الان، شاهد هستید که پیشرفت خیلی سریع بوده است و شاید در یک صد سال آینده و یا کمتر از آن، قدم‌های بعدی برداشته شود.»

وی افزود: «وقتی توان هوش ماشین‌ها به توان هوش انسان‌ها برسد، تغییر اساسی در تمدن بشری روی خواهد داد و می‌تواند حتی مهم‌ترین اتفاقی باشد که در تاریخ برای بشر روی داده است.»

نیک باستروم گفت: «به لحاظ شخصی باور دارم وقتی که به چیزی معادل بشر برسیم، دیگر چیزی به این که ماشین‌ها «فراهوشمند» شوند، نخواهد ماند. شاید زمانی که یک ماشین به حد توانایی هوش انسان برسد طولانی باشد ولی از آن به بعد تا وقتی که به فراهوشمندی برسد، زمانی طولانی نمی‌گیرد و سریع خواهد بود.»

همچنین به گزارش وبسایت «کامپیوتر ورلد» وی به حاضران در این کنفرانس که همگی متخصص و کارشناس و خبره و آگاه در حوزه فناوری و کامپیوتر بودند گفت: « فکر کنم توانایی «فراهوشمندی» برای ماشین‌ها قدرت بسیار زیادی هم به همراه داشته باشد. به همان دلیل که بشر در مقایسه با دیگر موجودات روی کره زمین، قدرتمندترین است. ما قدرتمندترین هستیم نه به خاطر داشتن عضلات قوی‌تر و یا توان بیشتر و یا دندان‌هایی تیزتر. ما قدرتمند هستیم چون مغز بهتری داریم.»

وی گفت: «اگر انسان‌ها ماشین‌‌هایی فراهوشمند خلق کنند، فارغ از این که آینده‌ای بهتر یا بدتر را رقم خواهند زد، اما دیگر این ماشین‌ها هستند که آینده را ترسیم خواهند کرد.»

نیک باستروم افزود: «ماشین‌های فراهوشنمند می‌توانند کمک بزرگی به انسان‌ها باشند و متحد بسیار قدرتمندی باشند و کمک کنند مشکلات بسیار پیچیده‌ای که با آن‌ها روبرو هستیم را حل کنیم. اما از سوی دیگر، می‌تواند به شدت خطرناک باشد. همان طور که وقتی انسان‌های امروزی (هومو ساپینس) وارد شد، جمعیت انسان‌های نئاندرتال منقرض شد و یا نسل گوریل‌ها به انقراض نزدیک شد.»

هشداری که هاوکینگ هم داده بود

استیون هاوکینگ هم پیشتر هشدار داده بود در یکصد سال آینده، کامپیوتر‌های فراهوشمند جای بشر را خواهند گرفت. وی افزود: «و وقتی این اتفاق بیفتد، ما باید مطمئن باشیم که اهداف ما و ماشین‌ها همسو باشد.»

نیک باستروم هم به جمع کسانی چون استیون هاوکینگ و ایلان ماسک پیوسته که هشدار داده بودند خطر هوش مصنوعی، جدی است و می‌تواند از کنترل بشر خارج شود.

در حال حاضر دستیار هوشمندی به نام «سیری» روی گوشی و تبلت‌های اپل و یا ماشین بدون راننده گوگل، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، در حال حاضر حدود ۱۵۰ شرکت در سیلیکون ولی، روی هوش مصنوعی کار می‌کنند.

یل گیتس، پایه‌گذار شرکت «مایکروسافت»، هم پیشتر درباره تهدید «هوش مصنوعی در دهه‌های پیش رو» هشدار داده و آن را خطری جدی دانسته بود.

به گفته «ایلان ماسک»، کمک به رشد هوش مصنوعی توسط بشر به مثابه «احضار شیطان» است و به باور «استیون هاوکینگ»، «مسئله این است که در کوتاه مدت چه کسی هوش مصنوعی را کنترل خواهد کرد و در طولانی مدت اصلاً نمی‌شود آن را کنترل کرد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *