«رشد چشمگیر» سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

توربین‌های بادی در کالیفرنیا

توربین‌های بادی در کالیفرنیا

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۰ حدود ۸.۸ تریلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شود و سهم انرژی‌های پاک در افزایش تولید برق جهان به ۶۰ درصد برسد.

حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۲۰ درصد از کل سرمایه گذاریهای پیش بینی شده در بخش انرژی جهان در افق ۲۰۴۰ خواهد بود.

این گزارش با اشاره به عملیاتی شدن توافق آب و هوایی پاریس در ماه جاری میلادی می‌گوید که اگر ۱۹۰ کشور متعهد به مفاد این توافق تلاش خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای را ادامه دهند، می‌توان به رشد گرمایش زمین در محدوده زیر ۲ درصد و حتی کمتر امیدوار بود.

آژانس می‌گوید که رشد تولید دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل آن متوقف شده است که بیشتر بخاطر بهبود شاخص شدت مصرف انرژی به میزان ۱.۸ درصد، همچنین رشد انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

این گزارش با اشاره به رشد آهسته مصرف نفت و زغال سنگ در افق ۲۰۴۰ می‌نویسد که انتظار می‌رود مصرف گاز جهان در این مدت ۵۰ درصد افزایش یابد.

گاز نسبت به نفت و زغال سنگ آلودگی کمتری تولید می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که نیاز جهانی به نفت تا سال ۲۰۴۰ روزانه حدود ۱۰۳ میلیون بشکه خواهد بود که رشد سالانه حدود نیم درصدی را شاهد خواهد بود. بر اساس این گزارش، این رشد بیشتر به افزایش تولید نفت ایران و عراق متکی خواهد بود.

به گفته این نهاد انتظار می‌رود تولید نفت ایران تا سال ۲۰۴۰ به ۶ میلیون بشکه در روز برسد (۱.۵ برابر تولید کنونی) و تولید نفت عراق نیز به ۷ میلیون بشکه برسد (رشد ۳۶ درصدی) و کلا انتظار می‌رود که این رشد جذب بازارهای آسیایی شود، چرا که احتمالا آمریکا واردات نفت را تا ۲۵ سال آینده کلا متوقف می‌کند و رشد مصرف نفت اروپا نیز کند خواهد بود.

این گزارش همچنین می‌گوید که شمار خودروهای برقی از ۱.۳ میلیون دستگاه کنونی احتمالا به ۱۵۰ میلیون برسد که نیاز به مصرف فرآورده های نفتی در سطح جهانی را ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

آژانس پیش بینی می‌کند که هزینه تولید انرژی‌های خورشیدی در این مدت به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد و انرژی بادی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد که مشوقی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه انرژی‌های پاک و نترسیدن دولت‌ها از پرداخت یارانه برق خواهد بود.

بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید هنوز بخش عمده‌ای از مردم جهان به سوخت‌های انرژی معمول و برق دسترسی ندارند. «هم اکنون ۱.۲ میلیارد انسان دسترسی به برق ندارند و این رقم تا سال ۲۰۴۰ به نیم میلیارد خواهد رسید. هم اکنون ۲.۷ میلیارد نفر بخاطر عدم دسترسی به سوخت‌های معمول، از منابع زیست توده (درختان جنگل، زباله های کشاورزی، دامی‌و غیره) برای نیازهای انرژی خود مانند پخت و پز استفاده می‌کنند که این رقم تا ۲۵ سال آینده به ۱.۸ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت».

این گزارش می‌افزاید که استفاده از سوخت‌های زیست توده سالانه منجر به کشته شدن ۳.۵ میلیون انسان می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *