رصد دورترین کهکشان با فاصله ۱۳.۴ میلیارد سال نوری

کهکشان که GN-z11

کهکشان که GN-z11

تلسکوپ فضایی هابل موفق به رصد کهکشانی شده است که ۱۳.۴ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. هر سال نوری معادل ۹.۲۸ تریلیون کیلومتر است.

به گزارش سایت رسمی ناسا، این کهکشان که GN-z11 نامیده شده است دورترین توده فضایی است که تاکنون شناخته شده است.

پیش از این، کهکشان EGSY8p7 با فاصله ۱۳.۲ میلیارد سال نوری از زمین رکورد را در دست داشت.

در همین زمینه روزنامه دیلی‌تلگراف می‌نویسد، دانشمندان می‌گویند نوری که از این کهکشان به چشم می‌رسد تنها ۴۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) و متولد شدن ساطع شده است. این کشف با استفاده از یک تکنیک جدید با خطای بیشتر یا کمتر از ۵ میلیون سال نوری رخ داده است.

دانشمندان توانسته‌اند عکسی از این کهکشان بگیرند که ناواضح است و رنگ‌های مبهمی دارد.

منظومه شمسی حدود ۲۵ برابر GN-z11 است اما نرخ تشکیل ستارگان در آن ۲۰ برابر بیشتر از کهکشان راه شیری است.

این گزارش می‌افزاید که «ما به زمانی نزدیک و نزدیکتر می‌شویم که فکر می‌کنیم نخستین ستارگان شکل گرفتند. در واقع، تفاوت زمانی چندانی بین عمر این کهکشان و انفجار بزرگ وجود ندارد».

سایت ناسا به نقل از گرت ایلینگورث محقق دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا می‌گوید: «اگر به زمان گذشته و حدود تشکیل این کهکشان باز گردیم، ستارگانی جوان و بسیار درخشان با رنگ آبی می‌بینیم و در اطراف ما اجرام بسیار آشفته و درهم وجود دارند که همان کهکشان‌های در حال شکل‌گیری هستند».

به‌گفته وی شگفت‌انگیز است که کهکشانی با این عظمت تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال پس از تشکیل اولین ستارگان به وجود آمده است.

ستاره‌شناسان فاصله یک جرم از زمین را به وسیله اندازه‌گیری اینکه نور آن چقدر از آبی به قرمز تغییر می‌کند محاسبه می‌کنند. این مفهوم اصطلاحاً «سرخگرایی» نامیده می‌شود. در این کهکشان جدید تغییر مورد نظر با عدد ۱۱.۱ محاسبه شده است؛ در حالیکه این عدد در کهکشان EGSY8p7 که ۵۸۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل یافته بود ۸.۶۸ محاسبه شده بود.

دانشمندان ستاره‌شناس مدت زمان زیادی در تکاپوی رسیدن به عدد تغییر ۹ بودند که معادل ۵۵۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ است.

به گزارش فاکس نیوز، پاسکال اوش سرپرست این تیم تحقیقاتی‌می‌گوید این کشف جدید کاملاً آنها را شگفت‌زده کرده است و تکنیک مورد استفاده در این اندازه‌گیری در حال استاندارد شدن است. او می‌افزاید کهکشان GN-z11 را زمانی می‌بینیم که جهان تنها سه درصد عمر کنونی‌اش را داشت.

ستاره‌شناس دیگری به نام دیمیتار ساسلوف این کشف را جالب و هیجان‌انگیز خوانده و می‌گوید که دیدن و درک اولین کهکشان‌ها و اولین ستارگان بخشی اساسی از داستان پیدایش ماست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *