روبات انسان نما با حس بینایی و لامسه

 

محققان ایتالیایی می خواهند روبات انسان نما طراحی کنند که بتواند رفتارهای انسان را پیش بینی کند.

به گزارش پایگاه خبری اینفو به نقل از یورونیوز پروژه موسوم به «اندی» در اروپا مشغول بررسی مدلهای رفتاری برای رباتهای انسان نماست تا آنها را به شرکای کاری ما تبدیل کنند. این رباتها کاربردهای زیادی دارد از ارائه خدمات بهداشتی گرفته تا خدمات صنعتی.

روباتها در آینده قرار است با انسان ارتباط بیشتر برقرار کنند. آینده فناوریهای روباتیک به سمت طراحی روباتهایی با قابلیت ارتباط با انسان پیش می رود. محققان ایتالیایی در موسسه فناوری در شهر جنوا می خواهند روباتی بسازند که هم شبیه انسان باشد و هم بتواند رفتارهای انسان را پیش بینی کند. این طرح «اندی» نام دارد.

روبات انسان نما با حس بینایی و لامسه

برای اطمینان از همکاری پربازده (کارآمد) محققان مؤسسه فناوریها در جنوا نرم افزارها و سخت افزارهایی می سازند که روباتهای انسان نما را قادر می کند رفتار و عمل انسان ها را به صورتی که متعادل و باثبات باشد پیش بینی کنند.

دنیله پوچی، محقق ارشد طرح «اندی» درباره ویژگی های این روبات می گوید: «این روبات حسگرهای متعددی دارد که با آن حرکت انسان را درک می کند. او ابتدا شما را می بیند و متوجه حضور تان می شود. سپس طریق لمس کردن، شما را حس می کند. سپس برای اینکه روبات متوجه رفتارهایتان بشود، شما هم باید به حسگر مجهز باشید.»

حسگرها در یک کیت مخصوص قرار داده می شود. این حسگرها قادرند حرکات انسان را شناسایی کند و اطلاعات مربوط به آن را در کسر بسیار کوچکی از ثانیه، به روبات منتقل کنند. روبات هم در زمان واقعی عمل می کند.

کلودیا لاتلا، دانشجوی فوق دکتر موسسه فناوری در جنوا که با طرح «اندی» همکاری می کند، درباره نرم افزاهای بکار رفته در طراحی این روبات می گوید: «یک الگوریتم شدت حرکات ما را- که به آن پویایی انسان می گوییم، می سنجد. این اطلاعات به روبات منتقل می شود. امیدواریم در آینده بتوانیم روباتی بسازیم که حرکات انسان را پیش بینی و به این ترتیب به ما در انجام کارهای عادی کمک کند.»

کاربردهای روباتهای انسان نما؛ از خدمات توانبخشی تا مراقبتهای بهداشتی

این روبات موسوم به «آی کاب» (Icub) پلتفرم آزمایشی است. این روبات از روی حرکات انسان یاد می گیرد که چگونه حرکت کند و، در انجام طیف وسیعی از فعالیتهای انسانی کاربرد دارد: مثل تولید، مراقبتهای بهداشتی و انجام کارهای خانه.

همانطور که معاون علمی موسسه فناروی جنوا می گوید ابعاد و اندازه این روباتها با نوع فعالیت آن مطابقت دارد. جورجیو مائتا، معاون علمی موسسه فناوری می گوید: «هدف ما در این طرح ساختن روباتی بوده است که دستیار شخصی باشد و بتواند شکل های مختلف بگیرد مثلا توانبخشی یا کمک به زندگی روزمره. می توان با کمک فناوری بکار رفته در این روبات، روباتهای طراحی کرد که در صنعت نیز کاربرد داشته باشد.»

روباتی که می تواند با کاربر احساس همدری کند.

robot-1

یکی دیگر از ویژگی های روباتها با ظاهر انسانی این است که می توانند از طریق آموزش صوتی، اطلاعات بیشتر برای تشخیص اشیاء بیرونی ضبط کنند.

جورجیا متا، معاون علمی موسسسه فناوری در جنوا می گوید: «می توانیم با روبات حرف بزنیم، مثلا به او بگوییم: این را ببین، این یک گوشی هوشمند است. هر یک از کابرها می تواند اطلاعاتی را که می خواهد با استفاده از صوت به روبات یاد بدهد. روبات هم پس از جمع آوری این اطلاعات تصویر گوشی هوشمند را ثبت میکند.

محققانی که در این پروژه اتحادیه اروپا کار می کنند تلاش می کنند حالت هایی برای چهره روبات انسان نما به وجود بیاورند که باعث شود کاربر بالقوه روبات، مثلا کارگر،بیمار یا فرد سالخورده، حس کند روبات مشکل آنها را می فهمد و احساس همدردی می کند.

دنیل پوچی، سرپرست تیم تحقیقاتی روبات «اندی» درباره چالشهای طراحی این روبات و اینکه این روبات چه زمانی آماده می شود می گوید: «لازم است که توانایی های شناختی روبات، یعنی توان تشخیص حضور انسان را، با مهارت های حرکتی او، یعنی توان گام برداشتن و همکاری و برهمکنش با انسان، ترکیب کنیم. به نظرم طی ۱۰الی ۱۵ سال آینده به این اهداف دست پیدا می کنیم.»

به گفته محققان، همکاری روبات و انسان محدود به کارهای اولیه می شود چون روبات های نمی توانند در نهایت جایگزین نیروی کار بشود.

منبع : یورونیوز 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *